Verlichtingsprobleem ZNEN f70 50 s

r-RTF-v

New Member
Hoi, ik heb een ZNEN F7 50s, (retro roller / mega china scooter ).
Nu heb ik het gehele blok vervangen, door een vastloper, alles doet het perfect, met uitzondering van de verlichting.
Ik heb het hele forum doorgespit, naar aanleiding van mijn probleem.
Allereerst laadde hij mijn accu niet op en tevens brand mijn verlichting niet als hij stationair draait.
( Knipperlichten en rem werken normaal ).
Goed, misschien had ik beter eerst alles kunnen doormeten, nog niet gedaan, maar aangezien ik toch bezig was, maar gelijk dus de CDI en de spanningsregelaar vernieuwd na aanleiding van het laadprobleem en de verlichting.
Dit resulteerde wel dat de accu nu wel oplaad, maar mijn verlichting blijft kuren vertonen.
Als ik de stand stadslicht gebruik, dan brand dat lampje zwak en word feller als ik gas geef, tot zover ik hier heb gelezen is dat vrij normaal, maar voorheen brandde deze lamp redelijk fel, zodat ik goed zichtbaar bleef tijdens stil staan voor een stoplicht.
Zet ik hem op dimlicht, dan brand hij voor korte duur normaal, maar geef ik gas, dan valt echt alles uit, maar schakel ik het grootlicht in, dan brand alles in 1 keer.
Nu las ik dat het kon zijn dat de verlichtingsweerstand defect kan zijn, deze reeds besteld, maar nu kan ik die dus nergens terug vinden op mijn scooter, dus vraag ik me af of ik die per abuis afgekoppeld heb met het wisselen van het blok en deze niet terug heb geplaatst, dan wel dat ik toch een slechte massa ergens heb.
Indien nodig heb ik gewoon het gehele elektronische schema van de scooter, deze kan ik eventueel gewoon hier plaatsen.
De scooter loopt verders perfect, wel is de begrenzer er spontaan vanaf gegaan, normaal kon ik die overbruggen middels een magneetje, ( met begrenzer netjes max 25 a 30 km ) maar die heb ik dus niet meer nodig hiervoor. Misschien ook de moeite waard om dit te vermelden.
Indien er aanvullende info nodig is hoor ik dat graag.
Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Misschien is het handig toch even het elektrisch schema te uploaden, dan kunnen we meekijken of je verlichting nu rechtstreeks wordt gevoed door de accu of door de stator achter je vliegwiel.

Verder kan ik je verzekeren, mocht jouw scooter uberhaupt een lichtweerstand hebben, dat het daar niet aan ligt.
De lichtweerstand doet namelijk niks als de verlichting ingeschakeld is.
Een lichtweerstand zit er lauter en alleen om de belasting van de lichtspoel achter je vliegwiel nagenoeg constant te houden zowel bij ingeschakelde als uitgeschakelde verlichting.
Maw, wanneer de verlichting is ingeschakeld, loopt de stroom door de lampjes, wanneer de verlichting is uitgeschakeld loopt deze stroom door deze weerstand.
 
Nu maken we het maar helemaal spannend, want gisteren toch nog van alles nagekeken en heb de lichtweerstand die ik besteld had aangesloten op de enigste kabel die ik niet had aangesloten en dezelfde kleurcode had, rood en groen.
En voilà, mijn verlichting brand gewoon normaal, zonder gedoe, met uitzondering als hij stationair draait, dan nagenoeg weinig tot geen licht.
( jouw post las ik pas deze ochtend ;))
Ik heb dit blok eronder geschroefd, misschien helpt je dat ook iets verder: Motorblok compleet GY6 139QMA 12inch 43cm
( Ik heb alleen de achteras moeten omzetten, dit blok had een as voor trommelrem, ikzelf heb schijfrem achter, is universeel, zonder problemen kunnen omzetten ).
Zelf vermoed ik dat de verlichting rechtstreeks over de stator loopt, aangezien mijn verlichting alleen werkt als deze stationair draait.
En ja, ook ik kan niet terugvinden op het schema waar eventueel dan de lichtweerstand zou moeten zitten.
Deze lichtweerstand heb ik er nu tussen zitten: Mezoly lichtweerstand voor GY6, Kymco 50cc 4 Takt.
Dus al met al wel resultaat dus, want tijdens het rijden werkt alles dus weer als vanouds, alleen als ik stil sta dan dus geen licht of amper licht.
Voorheen dan brandde dat gewoon normaal.
Verders dus niks veranderd aan de bedrading of andere verlichting erin gezet, alles gewoon origineel.
Indien nodig kan ik eventueel dingen doormeten, desgewenst, welke dingen je graag doorgemeten zou zien.
Alvast bedankt.

IMG_20220529_052550.jpg
 
En ja, ook ik kan niet terugvinden op het schema waar eventueel dan de lichtweerstand zou moeten zitten.
Volgens het schema heeft jouw scooter geen lichtweerstand, dus als dit schema daadwerkelijk van jouw scooter is hoort deze weerstand niet op jouw scooter en heb je deze toch ergens aangesloten alleen weet ik niet werkelijk waarop????

Zelf vermoed ik dat de verlichting rechtstreeks over de stator loopt, aangezien mijn verlichting alleen werkt als deze stationair draait.
Klopt.

de lichtweerstand die ik besteld had aangesloten op de enigste kabel die ik niet had aangesloten en dezelfde kleurcode had, rood en groen.
Ik neem aan tussen rood en groen of is deze kabel rood/groen en zit de weerstand tgen het frame gemonteerd om massa te maken?
Als de weerstand echt tussen een groene en rode draad zit aangesloten hoop ik niet dat deze morgen je accu leeg is want rood is normaliter de ongeschakelde accuspanning en groen is de massa,
Dit wil dan zeggen dat deze weerstand continue stroom trekt en langzaam je accu leeg trekt.

Wel gebruikt kouw scooter volgens het schema een donkergroene draad tussen de aan- uitschakelaar en de grootlicht- dimlichtschakelaar.
Dus mocht je de weerstand aangesloten hebben tussen een rode en een donker groene draad zit je in principe via deze weerstand een deel van de accuspanning op de verlichtingsdraad.
Dit zou betekenen dat hierdoor ook langzaam je accu leeg getrokken wordt en dat je verlichting, ook al staat de scooter uit, heel flauwtjes blijft branden.

Het kan zijn dat op die gele draad die vanaf je stator komt en gebruikt wordt voor je choke, je verlichting en als inputspanning voor je spanningsregelaar te laag is.

Dus ik zou het volgende eens meten/controleren:

  • Controleer eens of de connector die de stator koppelt aan de draadboom van de scooter nog in orde is, niet gecorrodeerd is, goed contact maakt en goed in elkaar geklikt zit.
  • Meet de wisselspanning eens op die gele draad bij deze connector tov een blank stuk metaal van je motorblok, je frame en min-pool van de accu.
  • Hetzelfde meet je ook nog eens bij je spanningsregelaar tussen de gele en rode draad.
  • Verder meet de gelijksanning over de accu bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en bij draaiende motor met wat gas.
Alle metingen op de connectoren doe je volgens de backprobe methode, zie het plaatje hier beneden.
Dus de connectoren blijven blijven tijdens de metingen aangesloten.

Let niet op de tekst bij de connectoren, dit is maar een voorbeeldje.

back probing.png
 
Daarom verbaasde het mij dus zelf ook dat na het aansluiten van de lichtweerstand alles wel dus normaal brandde.
( Lichtweerstand zit nu gemonteerd op het frame, om alvast die vraag te beantwoorden ).
Het enigste wat wel continue spanning vraagt is mijn alarm.
Zelf had het mijn voorkeur om die te verwijderen, maar na het lezen van vele topics, en de problemen die dan spontaan ontstaan had ik zoiets, dan maar er gewoon op laten zitten.
Voor het vervangen van het blok was de accu pas leeg indien ik de scooter zeker 2 maanden niet gebruikte, dus dat vind ik niet echt extreem en te wijten was dan aan het alarm.
Zojuist wel even mijn accu gecontroleerd en die was inderdaad leeg, hangt inmiddels aan de oplader.
Ik zal alles doormeten en de bevindingen hier doorgeven, tevens de kabel waar nu de lichtweerstand is op aangesloten, waar deze nu daadwerkelijk op aangesloten zit, aangezien die kabel gewoon in de kabelboom verwerkt is, dus geen aparte losse kabel.
Het blijft een leuke puzzel, en misschien zijn anderen hier ook mee geholpen.
En ja, het uiteindelijke doel is toch om in elk geval ook normaal licht te hebben als ik ergens stil sta voor een stoplicht of zo.
Hopelijk kom ik er vandaag aan toe, i.v.m. de F1 vanmiddag en tevens werkt het weer niet echt mee en heb even geen plek om binnen te werken.
 
Formule 1 gaat uiteraard voor. ;)

Mijn schoonzoon zal ook wel voor de buis gekluisterd zitten vanmiddag. :)

Maar even voor mijn beeldvorming wat zit er nu op deze weerstand aangesloten, een enkele draad die rood/groen van kleur is of twee aparte draden waarvan één rode en één groene?

Een enkele draad die rood/groen van kleur is vind ik overigens niet terug ophet schema maar dat zijn we zo langzaam wel gewend bij Chineese schema's.
Vaak zitten daar fouten in, zo ook bij jouw schema.

Kijk maar eens naar de aan- uitschakelaar van je verlichting, volgens het schakeloverzicht van de "Light(s) Switch" onderaan de bladzijde zie je dat in "on" positie de gele, de donkergroene en de bruine draad met elkaar doorverbonden worden.
Echter als je kijkt bovenaan de bladzijde naar de starterswitch/lightswitch cluster er helemaal geen bruine draad op zit. :oops:

Veel kijkplezier vanmiddag!
 
Last edited:
Zodra het beter weer is, want het komt er met bakken nu uit, dan maak ik wel even een foto.
Maar het is naar mijn weten gewoon 1 kabel, die verwerkt zit in de kabelboom zelf, waar dus een rode en groene draad uitkomt.
Beiden voorzien van een vrouwelijke connector en de lichtweerstand heeft dus de mannelijke aansluitingen en ook dus een groene en rode draad.
Mwah, dus tja, ik kon die verleiding niet weerstaan om dus mijn lichtweerstand daarop aan te sluiten.
Resultaat was dus dat alles het weer deed, maar inderdaad, zoals jij had voorspeld, een lege accu.
( Oorzaak, ik las je post dus vanmorgen vroeg pas :tearsofjoy: ).

Dus kabel komt uit kabelboom apart, daaruit komen dus een rode en groene draad en die dus aangesloten op de lichtweerstand, die op het chassis is gemonteerd.
Vandaar dat ik dus nu even niet weet waar die kabel exact op aangesloten zit, omdat deze in de kabelboom is verwerkt.
Nameten zal me meer duidelijkheid geven, tevens de overige meetgegevens.
Even toegevoegd, dit schema komt uit het boekje wat origineel bij de scooter zat, maar op deze scooter zit geen voltmeter, maar voor de rest komen de kleurcodes overeen met de bekabeling, dus ik ga ervan uit dat dit het correcte schema is.
 
Vaak bestaat zo'n weerstand-cluster uit twee weerstanden.
Beide hangen aan één kant samen aan het beugeltje dat wederom ergens op het frame gebout zit en massa maakt.
Meestal zit op de ene weerstand een droene draad dit is dan de seriewerstand voor de elektische choke en op de andere weerstand zit dan een roze/rood-achtige draad dit is dan de lichtweerstand en de roze draad loopt via de draadboom naar de aan- uitschakelaar van je verlichting.

bt25765.jpg
 
Deze zit er inderdaad op gemonteerd, zoals ik eerder al vermeld had.
( Ja, valt tegen he, iemand die de regels goed leest en dan ook netjes alle info erbij zet :sweatsmile: ).
Vandaar ook dat ik het motorblok ook vermeld heb, misschien dat iemand bekend zou zijn met dat type motorblok en dus ook met de stator.
Mijn voornemen was inderdaad om alles eigenlijk gisteren door te meten, maar ja, die F1 ook, gooit alles in de war..:tearsofjoy:.
Ik heb pas besloten om me aan te melden hier omdat ik domweg de oplossing niet kon vinden op dit forum, hoe goed ik ook zocht.
 
Alweer wat wijzer, want wat blijkt, ik heb spanning op de witte kabel vanaf de stator.
Op de gele kabel in zijn geheel niet.
Nu kan ik dus in de connector dan gewoon de pinnen wisselen, dat dus wit omgezet word naar de gele, maar in hoeverre zou dit kwaad kunnen ?
Mij lijkt het gewoon dat er in de stator er gewoon 2 draden zelf zijn omgewisseld.

Even toch de pinnen omgezet, en vreemde is dat ik nu wel spanning heb op geel, maar niks op wit als ik op de stator meet.
Vreemde van het hele verhaal is als ik hem start, mijn verlichting gewoon werkt, maar na zo`n tien seconden ermee ophoud.
Dus ik ga weer de pinnen omzetten en meet vanaf daar verder.
 
Last edited:
Nu kan ik dus in de connector dan gewoon de pinnen wisselen
Dit gaat je niet helpen.
Zowel op de witte als op de gele draad hoort spanning te staan.
De spanningsregelaar krijgt dus ook geen goeie inputspanning en de accu wordt niet of zeer slecht geladen.
Maar dat er op de gele draad geen spanning staat lijkt me nogal vreemd want je licht deed het toch welliswaar niet goed maar toch....
Staat er ook geen spanning op de gele draad als je een beetje gas geeft?
Hoe heb je de multimeter ingesteld?

Mocht er daadwerkelijk geen spanning staan op de gele draad kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
  1. Je stator is defect of er is een draad los geschoten. (gele)
  2. De spanningsregelaar is defect en sluit de gele draad kort teggen massa waardoor de spanning in elkaar kukelt.
Trek de connector eens van de spanningsregelaar en meet dan nog eens op de gele, uiteraard met lopende motor, GEEN gas geven.
 
Ja, zover was ik ook al, dus alweer alles weer terug gezet.
De spanningsregelaar is nieuw, heb hem reeds omgewisseld voor de oude, maar resultaat blijft hetzelfde.
Alles gemeten op de rotor in wisselspanning en die wekt zo`n 30 volt stationair op.
Dus ik ga nogmaals alles een keer meten.
Wat mij wel opviel was dat de accu nadat ik de pinnen had omgewisseld, de accu wel gelijk goed opladen en strak 14 volt binnenkreeg.
Nu ik het weer als vanouds heb, dan pas na een hoop toeren dat hij langzaam oploopt in voltage.
Maar we blijven puzzelen, zal even pen en papier meepakken en alles opschrijven wat ik meet.
Gekke blijft wel, dat die ene losse kabel die ik had, continue spanning is, zodra ik die aansluit op mijn lichtweerstand, dan alles wel gewoon werkt.
Alleen heb ik dan een verlengkabel nodig en mijn oplader onderweg, haha.
 
Die weerstand gewoon afkoppelen, deze hoort niet op jouw scooter.
Het is inderdaad vreemd dat wanneer je die weerstand aansluit alles redelijk werkt dit kan ik persoonlijk niet verklaren.
Het enige wat je doet is dan de accu leegtrekken via deze weerstand naar massa.

Even een vraagje tussendoor: Werkt je achterlicht en remlicht wel goed of gebeuren er vreemde dingen als je een remhendel in knijpt?

Verder probeer eens het volgende:
Die groene draad die je op de groene draad van de weerstand steekt, leg deze eens tegen massa want ik krijg de indruk dat de verlichting iets beter werkt omdat je die groene draad via de choke weerstand aan massa legt.
Dus even de groene draad van de draadboom tegen het montageschroefje van de weerstandcluster houden.
Misschien hebben we wel te doen met een massaprobleem.
 
Weerstand zo gemonteerd dat deze vrij eenvoudig was af te koppelen, reeds gedaan.
Rotor nogmaals gemeten en in het begin had ik zowel spanning op de witte als op de gele, na derde keer meten niks meer op de gele draad.
Dit zou verklaren waarom mijn verlichting dan wel normaal brand als ik hem start, die doet het dan net die zeg tien seconden.
De spanning regelaar nagemeten, die meet op de rode zo`n 27 a 30 volt, wit ongeveer 10 volt, alles wisselspanning.
Groen is massa, dus niks en op wit meet ik helemaal niks.
Op rood 12,8 volt gelijkspanning.de rest geeft hij -01,5 volt aan, met uitzondering dan van groen.

Remlicht en knipperlichten werken normaal en verlichting reageert niet op de knipperlichten, rem niet uitgeprobeerd tijdens testen.
Even toegevoegd, zowel het voorlicht als achterlicht doen exact hetzelfde.
Gelukkig hoef ik niet in het donker te rijden dus we hebben nog de hele zomer om op het euvel te vinden.
Zelf spookte ook die gedachte aldoor mijn hoofd over slechte massa, dus ga jouw idee morgen even uitproberen.
Nu tijd voor een hapje eten en een koud pilsje en nog even genieten van de avond.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet Ron.

Het was me wel opgevallen dat de automatische choke de kleuren hiervan verwisseld zijn, groen zit tegenover andere kleur en vica versa, zou dit ook een probleem vormen, de choke doet gewoon normaal, vandaar.
 
Last edited:
Het was me wel opgevallen dat de automatische choke de kleuren hiervan verwisseld zijn
Dit maakt niks uit, het verwarmingselement in de e-choke is niet polariteitsgevoelig.
de choke doet gewoon normaal, vandaar.
Dit kan eigenlijk niet want de choke krijgt spanning van dezelfde bron (gele draad) als de verlichting en jij meet niks op de gele draad.
 
Even vlug getest, maar zodra ik de rem inknijp, dan brand alles volledig, misschien heb je hier wat meer aan met deze informatie.
 
Even vlug getest, maar zodra ik de rem inknijp, dan brand alles volledig, misschien heb je hier wat meer aan met deze informatie.
Ik neem aan dat je bedoelt dat de koplamp dan beter brandt???

Als dit zo is, lijkt het erop dat de massaverbinding van je achterlicht/remlicht ook niet helemaal lekker is.
Als je de rem inknijpt komt de accuspanning op het gloeidraadje van het remlicht in het duplolampje van je achterlicht.
Normaliter vloeit deze stroom af via de massa verbinding.
Als deze massa verbinding niet helemaal lekker is en dus onderbroken is of een hoge weerstand vertoont, vloeit de stroom niet naar massa maar via het gloeidraadje van het achterlicht, via de grootlicht- dimlichtschakelaar en dan via je koplamp naar massa.
Dus even kijken in je achterlicht of de fitting in orde is of er wel het juiste lampje in zit en of de groene draad goed verbonden zit met massa (=min-pool accu).
Dit kun je meten met een multimeter of even een testdraadje maken tussen de min-pool van de accu en de aansluiting van de fitting in je achterlicht waar momenteel de groenedraad zit op aangesloten
 
Gaan we proberen, tis nu nog lekker weer, wel vreemd dan, want ik heb inderdaad het achterlicht vervangen, daar mijn kentekenplaathouder afgebroken was.
Aangezien het 1 kabel in zijn geheel was, knipperlichten en achterlicht zat gebundeld, dus heb ik het achterlicht met connectoren doorverbonden en kleur op kleur gehouden.
Indien ik de stekker loskoppel van de gehele achterlicht unit, zou dus in feite totaal niks moeten branden als ik je goed begrijp ?
 
Indien ik de stekker loskoppel van de gehele achterlicht unit, zou dus in feite totaal niks moeten branden als ik je goed begrijp ?
Ik weet niet of je het goed begrijpt want ik begrijp bovenstaande quote niet. :)

Normaal gesproken mag je remlicht geen invloed hebben op je koplamp.
Maar de spanning van je kopamp was al slecht maar doordat de stroom van het remlicht zich een weg zoekt naar je koplamp gaat deze wat feller branden.
In principe koppel je dus de wisselspanning van je stator samen met de gelijkspanning van de accu als je remt.
Ik denk echter niet dat daardoor je koplamp niet goed brandt als je niet remt, dus het issue met je remlicht staat waarschijnlijk los van het probleem van je koplamp.

Maar probeer even een tijdelijk massadraadje te leggen en als dit niet het probleem met je remlicht oplost, moet je de connector van je achterlicht maar even los trekken om verder te gaan met je probleem van je koplamp.
Het probleem dat je remlicht invloed heeft op je koplamp kun je dan later opsporen.

Maar had je mijn voorstel van post#14 omtrend dat groene draadje wat je eers op de weerstandcluster had aangesloten even aan massa te leggen om te kijken of dit invloed heeft op je koplamp?
 
Back
Top