Verlichting

#AthenA#

MHR MH RX Beuner
Aangezien het vorige topic over de verlichting al dicht was voordat ik kon reageren, dan hier maar een reactie.

FRANQ said:
1.

een achterlicht dient ROOD licht uit te stralen. een rood/wit licht door afbladdering van coating oid is niet toegestaan.

een rood P21/5w lampje is gewoon te bestellen/te koop bij een automaterialenzaak. deze schijnen wel echt rood.

koplamp dient wit OF geel licht uit te stralen
achterlicht dient ROOD licht uit te stralen.
remlicht dient rood OF amberkleurig te zijn
knipperlichten dienen,
- voor: amberkleurig OF wit te zijn
- achter: amberkleurig OF rood.

bij gecombineerd rem/achterlicht dus rood.
elke afwijking van dit lijstje is boete
dus groen geel roze paars blaauw etc.


2.
niet verboden maar ook niet slim.
zet hem niet te hard, door de helm verpest je je oren nog eerder.

Het gaat mij om de koplamp.
Is Xenon wel toegestaan? Dit geeft blauwachtig ligt maar mag wel op auto's. Zou het dan niet op scooters mogen? Of mag het juist wel?

Greetz
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Xenon heb je in verschllende sterktes, zo ook die wit licht stralen.

Officieel moet de verliching zijn zoals die van het gehomologeerde model. Dit betekent dus dat je het eigenlijk niet mag veranderen.

Persoonlijk gok ik dat de politie echter niet zal optreden als jij xenon verlichting voert.
 
xenon is toegestaan tot 6000K dit is wit en word standaard bij auto's ingebouwd.
8000K word ook nogwel eens std ingebouwd.

8000K is al licht blauwig, hiermee zal niemand wat zeggen ook apk niet.

10.000K is blauw en verboden, apk afkeur.
12.000K is paars en idem. als 10.000K


xenon word ook nogwel ingebouwd in motoren, bij scooters nog nooit gezien.
setje is bij ebay al vanaf 74 euro te vindden (kun je 2 scoots mee doen) dus sla je slag...


grts
 
let wel op dat een xenon lampje halogeen verlichting is. dit geeft veel meer hitte af dan een gloeilamp. Hierdoor kan het armatuur van je koplamp tot hele koplamp wegsmelten.

of het zou een koplamp van b.v. een speedfight moeten zijn. (waar al standaart halogeen licht in zit)
 
let wel op dat een xenon lampje halogeen verlichting is. dit geeft veel meer hitte af dan een gloeilamp. Hierdoor kan het armatuur van je koplamp tot hele koplamp wegsmelten.

of het zou een koplamp van b.v. een speedfight moeten zijn. (waar al standaart halogeen licht in zit)
Een std lamp in een auto is 55 Watt. Die van een Xenon lamp is 35 Watt.
Bij een Xenon lampje gaat er minder warmte verloren dus vandaar zoveel licht.

En marktplaats zeggen ze zelfs dat ie minder warm word als de orginele lamp.

Ik heb zelf een kitje besteld voor mijn eigen scooter (Ditech), heb ook een purejet gezien (wel een plaatje) met xenon. Maar moet eerst wel me scooter starten anders heb ik er niks aan :p.
En op scooter-freaks was een man die het in zijn SF2 had ingebouwt maar de dynamo was niet sterk genoeg dus na 3 dagen was de accu leeg.
 
xenon creeert inderdaad minder hitte, je reflector zal hier dus niet kapot van gaan.

vertrouw je het niet kan je in de achterkant van de unit enkele gaatjes boren onder en boven.
 
Back
Top