verlichting vespa werkt niet meer

ronnypandelaers

New Member
De voor en achter verlichting van mijn vespa lx touring van 2013 valt geregeld uit, de momenten dat die uit is gaat het tourental ook licht omhoog, wat zou het probleem kunnen zijn. Grt Ronny
 
Advertisement - register to remove this

Een los contact in de geel/zwarte bedrading van de scooter of in de grijs/blauwe draad tussen je vliegwiel/stator en spanningsregelaar en indien het het 2-takt model betreft en/of gele draad tussen stator/vliegwiel en spanningsregelaar.
Een andere mogelijk is dat de spanningsregelaar zelf mottig is.
Ik weet niet hoe laang de onderbreking duurt maar indien deze langere tijd duur, zou je eens kunnen meten tussen de geel/zwarte en de zwarte draad bij je spanningsregelaar of hier wel spanning is als de verlichting uit valt.

Dat het toerental van de motor dan iets hoger is, is normaal, de lichtspoel wordt dan niet meer belast en biedt dan minder weerstand voor de motor.
 
Last edited:
Waarschijnlijk je spanningsregelaar, heb meerdere Vespas gehad om op te knappen en bij allemaal moest de spanningsregelaar vervangen worden.
 
Waarschijnlijk heb je spanningsregelaar, heb je meerdere Vespa's gehad om te knappen en bij allemaal moest de spanningsregelaar worden vervangen.
Ik ben bijna achtergekomen dat het spanningsregelaar stuk is, weet waar die zit Grt Ronny
[automatisch samenvoegen]1676621012[/automatisch samenvoegen]
Een los contact in de geel/zwarte bedrading van de scooter of in de grijs/blauwe draad tussen je vliegwiel/stator en spanningsregelaar en indien het 2-takt model betrekking heeft op en/of gele draad tussen stator/vliegwiel en spanningsregelaar.
Een andere mogelijkheid is dat de spanningsregelaar zelf mottig is.
Ik weet niet hoe lang de duur duurt, maar als deze lange tijd duur is, zou geel je eens kunnen meten tussen de/zwarte en de zwarte draad bij je spanningsregelaar of hier wel spanning is als de verlichting uit valt.

Dat het toerental van de motor dan iets hoger is, is normaal, de lichtspoel wordt dan niet meer belast en biedt dan minder weerstand voor de motor.
In ben er ondertussen achter gekomen
dat op de gele draad geen spanning zit, zal ik zeker ergens naar het vliegwiel moeten zoeken
 
Last edited:
Heb je dit ook geconstateerd door te meten, zoals beschreven in mijn post#2, of is dit puur een vermoeden?
Vermoeden, de baterij laad niet meer op
Post automatically merged:

Vermoeden, de baterij laad niet meer op
De draad die het relais voor de lichten ( vooraan ingebouwd ) aanstuurd geeft geen spanning, ik vermoed dat die van de spanningregelaar komt
 
Last edited:
Ik ben er ondertussen achtergekomen dat de spanningsregelaar stuk is, weet je waar die zit Grt ronny
Post automatically merged:


Het zal in de spaningsregelaar zitten, de bedrading is in orde. Grt
Die zit achter de neuskap boven de claxon.
Maar zoals Sparky aangeeft, eerst meten voor dat je iets gaat vervangen.
 
Back
Top