Verlichting probleem

Mydoggy

New Member
Ik heb een People s 50cc.
Ik probeer uit te leggen wat er aan de hand is, want ik ben een vrouw met 2linker handen hahha. Maar wil graag leren:


Nu ong week geleden werd ik op straat aangesproken dat mijn licht uit was.... Uh mijn licht automatisch aan.
Volg dag besefde ik dat OOK achterlicht het niet deed.
Wel deed de remlicht het en het seinlicht (als je de knop naar beneden drukt) maar stadslicht, grootlicht totaal niet. Beide 2 voor lampjes en dus tegelijk ook achter. Heeeeel toevallig afgelopen vrijdag 29ste reed ik weg en ze deden het beide. Volg dag naar broer gereden, ze deden het. In de avond electrisch gestart hij deed het. Ik reed achteruit poef beide uit(2voor +achterlicht). Zaterdag buddy afgehaald en daar rond gekeken, niks. Niks los of verbrand. Voor kap beetje los gehaald bekeken niks.... Nu denkt mijn zwager dat het de stroomverdeler (grijze blokje voor, achter de kap) stuk is. Maar stuk is stuk, dan doet hij het soms niet. Ik keek in de buddy, daar zit ook een spanningsregelaar(maar die blijkt voor het starten is???) ikke blond. Geen idee. Sinds 2 dagen doet electrisch ook zo op zijn tijd niet. Je hoort helemaal niks(geen klick) dan met moeite kickstarter. Gisteren kickstarten boem lampen doen het weer ff.


Hoe kan dit allemaal? Zwager en broer proberen mee te denken dit is nu een raadsel voor ons.
En ik heb er geen verstand van. Ik lees div benamingen op het net, geen flauw idee wat het is en wat ze doen.
Stroomverdeler

Spanningsregelaar?

Generator???


Accu's speelt geen rol wat ik las

Op de foto zijn 2 onderdelen die we bekeken. Omdat we dachten dat die het waren. Maar volg mij onder de buddy heeft het te maken met starten
 

Attachments

  • 20191205_222653.jpg
    20191205_222653.jpg
    126.3 KB · Views: 39
  • 20191205_223212.jpg
    20191205_223212.jpg
    145.5 KB · Views: 34
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Nu heeft hij problemen met electrisch starten dan moet ik kicken, dit is sinds 3 dagen . En zo nu en dan doet de stadslicht en achterlicht het en tijdens het rijden kan het ook zo weer uitvallen.
Miss dat er een contact los zit? Ik weet niet waar ik het zoeken moet. Ben nu genoodzaakt overdag te rijden
 
Last edited:
Vandaag deed electrisch starten voor 1x.
Lampen waren eventjes aan, tijdens rijden gingen ze weer uit. Daarna moet ik 2x zodra ik de scooter weer gebruikte kickstarter en deden de lichten de hele tijd.
Ik ga vd week de voorkant af halen en daar eens goed kijken.
 
Ik weet niet waar ik het zoeken moet.
Waar je moet kijken/zoeken is moeilijk aan te geven.

Kan je wel een aantal tips geven.

1:
Check de aansluitpunten van de stekkertjes/fittingen/lampjes op oxidatie.
Maak deze schoon en spuit ze in met contactspray.

2:
Printplaatjes controleren op oxidatie.
Maak deze schoon en spuit ze in met contactspray.

3:
Accupolen nazien of deze goed aansluiten en dus niet loszitten.
Schuurpapiertje gebruiken om deze polen en de aansluitingen schoon te maken.
Bij terugplaatsen even een beetje Vaseline op de polen smeren voor een goede geleiding.

Mijn ervaring:
Oxidatie is vaak de grote boosdoener !!!

Succes...!!!
 
Klinkt inderdaad als contacproblemen of een “bijna” draadbreuk. Wat je kunt proberen:
Zitting eraf en alle kappen die makkelijk los kunnen eraf halen. Dan scooter starten en op standaard zetten. Lampen aan en dan vervolgens met alle kabels die je ziet beetje mee “rommelen”. Beetje op en neer bewegen, trekken, duwen, buigen. Terwijl je dat doet goed kijken of je lamp aan/uit gaat of gaat knipperen.
In het geval van een kabelbreuk of slechte contacten kun je het misschien op deze manier terugvinden.
 
Last edited:
Kijk, hier word ik op een nette manier geholpen dan op een ander forum. Dank Julie wel.

Bij deze kymco zijn de lampen automatisch aan. Deze hebben geen aan/uit schakelaar. Stadslicht staat normaal automatisch aan als je de scooter aan zet. Je kan dan grootlicht gebruiken en het seinknop.

Dat zou ik idd kunnen testen allemaal. Met dit soort dingen helpt broer of zwager meestal, die moeten er tijd voor hebben. Buddy kan ik zelf. Maar de kap van het licht is lastiger. Dit ook omdat de schroef van de windscherm
doorgedraaid is. En het scherm gaat makkelijker erop als je dat met z'n 2en doet.
 
3:
ACCUPOLEN nazien of deze goed aansluiten en dus niet loszitten.
Schuurpapiertje gebruiken om deze polen en de aansluitingen schoon te maken.
Bij terugplaatsen even een beetje Vaseline op de polen smeren voor een goede geleiding.

Mijn ervaring:
Oxidatie is vaak de grote boosdoener !!!

Succes...!!!
Verlichting heeft toch niks met de accu te maken? Dat lees ik bijna overal
 
Mydoggy,

ik veronderstel dat ook je cockpitverlichting het niet meer doet als de koplamp en achterlicht is uitgevallen?

Ik weet niet of ik op het juiste schema ben aan het kijken maar volgens mijn schema brandt je verlichting alleen als de motor draait?

Zo ja, dan werkt je verlichting niet op de accu en heeft dit probleem dus ook niks te maken met de accu noch met de spanningsregelaar.

Je verlichting wordt dan voorzien van spanning/stroom rechtstreeks van de stator achter je vliegwiel.
De stator is het plaatje voorzien van spoelen achter je vliegwiel en functioneert als een dynamo.

Bij je vliegwiel vertrekken een aantal draden waaronder een gele draad, hier zit na een 30 a 40 tal centimeter een connector, controleer deze connector even op slecht contact of oxide vorming.
 
Last edited:
Mydoggy,

ik veronderstel dat ook je cockpitverlichting het niet meer doet als de koplamp en achterlicht is uitgevallen?

Ik weet niet of ik op het juiste schema ben aan het kijken maar volgens mijn schema brandt je verlichting alleen als de motor draait?

Zo ja, dan werkt je verlichting niet op de accu en heeft dit probleem dus ook niks te maken met de accu noch met de spanningsregelaar.

Je verlichting wordt dan voorzien van spanning/stroom rechtstreeks van de stator achter je vliegwiel.
De stator is het plaatje voorzien van spoelen achter je vliegwiel en functioneert als een dynamo.

Bij je vliegwiel vertrekken een aantal draden waaronder een gele draad, hier zit na een 30 a 40 tal centimeter een connector, controleer deze connector even op slecht contact of oxide vorming.
Waar zit je vliegwiel? (bloos)
 
Met de verlichting waarschijnlijk niet, maar met de elektrische start heeft de accu wel degelijk te maken...

@gcs100, dat klopt deels.
Als de gele draad geen contact maakt, dus als de verlichting niet werkt, is ook de ongeregelde wisselspanning naar de spanningsregelaar onderbroken.
Maw, de spanningsregelaar krijgt geen inputspanning en kan daardoor ook geen geregelde spanning maken, lees de accu opladen.

@Pinootje, en Pinootje bedankt voor de foto.

@Mydoggy, Dit vliegwiel hoef je er uiteraard niet van af te halen, enkel aan de bovenkant van het blok, bij het vliegwiel de kabel te volgen tot de connectoren.

Edit: Ik zie net dat de CDI wel vanaf de accu werkt, dus als de accu te leeg wordt en de spanningsregelaar werkt ook niet, zal de scooter helemaal niet meer starten.
Misschien toch maar even de laadspanning van de accu meten als de verlichting is uitgevallen, hieraan kun je op zijn minst zien of het probleem zich bij de bovengenoemde stator connector bevindt.
De laadspanning moet ongeveer tussen de 13,x en 15 Volt liggen, dit bij lopende motor en wat gas geven.
 
Last edited:
Ik heb mijn accu net een jr of ander half Jr. Gaat ie dan zo snel leeg/op?
Ik ga aankomende week eens testen als hij electrisch start of kort tijdens het rijden lamp uit valt. Terug weg ga ik kickstarter en kijken hoe snel dan de lampen uit gaan. Miss maakt het niks uit maar is altijd te proberen.
Wat ik al eerder zei ik laat dit allemaal lezen aan mijn broer en zwager.

Maar wat zijn de onderdelen van de 2 foto's die ik stuurde?
 
Maar wat zijn de onderdelen van de 2 foto's die ik stuurde?
De eerste foto is de spanningsregelaar. De tweede weet ik niet zeker. Zou het startrelais kunnen zijn.

De spanningsregelaar houdt de spanning (voltage) stabiel en zorgt zodoende voor bescherming van de elektronica.

Een relais is eigenlijk een soort schakelaar die een grotere stroom door kan laten dan het startknopje waarmee je de scooter start. Dus wanneer je op het startknopje drukt bedien je het relais die op zijn beurt weer zorgt dat de startmotor wordt voorzien van spanning en dus stroom.
 
Liet het mijn broer lezen. Hij zei er niet veel op. (verjaardag) maar hij zei dat er zo wie zo ff gekeken moet worden bij de koplamp. Maar deze actie moet ik met 1 persoon bij doen. Die tijd moet ik afwachten tot die gene mij kan helpen
 
Back
Top