Verlichting probleem zip

Marcjum

New Member
Hallo,
Ik ben aan het sleutelen aan een zip type 3. Nu heb ik ondertussen alle problemen op kunnen lossen, behalve het voor en achterlicht. Mijn lampen branden steeds door, ik heb even met een multimeter gemeten en nu zie ik dat de lampen 18volt krijgen. Ik heb ondertussen al de 3e spanningsregelaar erop zitten dus ik weet vrij zeker dat dat niet het probleem is.
Zou iemand mij kunnen helpen?

Mvg. Marc
Post automatically merged:

Vergeten te vermelden. Het is een type 3 met zip2000 blok.
 
Advertisement - register to remove this

En heb je gebruikte spannings regelaars gemonteerd of nieuwe? En van welk merk?
Te hoge spanning moet je volgensmij toch echt bij de spannings regelaar zoeken.
En anders misschien slechte massa?
 
ik kan het mis hebben maar moet er niet een weerstand voor de verlichting zitten . Krijgen deze nu direct de spanning van de lichtspoel of
loopt de verlichting via de accu? Ik zelf heb heb grande Retro , daar gaat de verlichting alleen aan als de motor loopt , hier zit speciaal een weerstand voor in de scooter. Anders is de spanning veel te hoog. Als deze dus stuk is weet ik niet of er dan een rechtstreekse verbinding ontstaat, of dat de verlichting het dan niet meer zou doen.
vr groet Arie
 
Het voetlicht heeft het heel eventjes gedaan maar is na een paar seconden doorgebrand. Ik heb 2x een originele spanningsregelaar gekocht (allebei 2ehands). Hmm een weerstand, die heb ik niet gevonden. Ik ga even uitzoeken welke ik nodig heb. Of weet iemand hier dat toevallig? Een slechte massa??? Waar zou dat aan kunnen liggen?

Mvg. Marc
 
Het lijkt mij dat als de regelaar zo'n hoge stroom zou geven , dat er ook met je accu problemen zijn , of komen . Kun je de laad stroom bij de accu niet meten.
Moet in de buurt van de 13/ 14 volt liggen . maar zeker geen 18 volt.
 
Jouw verlichting werkt met wisselspanning direct vanaf de stator net zoals bijv. je Choke.
Normaliter zou de spanningsregelaar ook de wisselspanning in toom moeten houden en dit is blijkbaar niet het geval.
Kijk je elektrische choke ook eens na.
Als deze geen stroom meer trekt van de stator, is de belasting van de laadspoel minder en de spanning wordt dus hoger.

Verder om te kijken of de spanningsregelaar überhaupt iets doet, meet de spanning over de accu bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en bij lopende motor met wat gas erop.
Bij gasgeven moet de spanning langzaam stijgen maar mag niet boven de 14,5 a 15 Volt komen!
Stijgt de spanning niet of is deze te hoog moet je toch weer denken aan een defecte spanningsregelaar.
 
Ahaaa er begint iets te dagen. De kabel van de auto choke hangt los. Iemand anders heeft er een zip2000 blok onder gezet en de elektronica is heel slordig of niet aangesloten. Ik kon alleen geen stekker vinden voor de choke. Waar zou ik deze op aan kunnen sluiten?
Mvg marc
 
Bij een grande retro:

De choke stekker komt uit het blok. Een gele en een groene draad?

Van de gele draad die uit het blok komt gaat
1 aftakking naar de spanningsregelaar
1 aftakking naar de lichtschakelaar Re handvat
1 aftakking naar de electrische choke.
Post automatically merged:

ik kan het mis hebben maar moet er niet een weerstand voor de verlichting zitten . Krijgen deze nu direct de spanning van de lichtspoel of
loopt de verlichting via de accu? Ik zelf heb heb grande Retro , daar gaat de verlichting alleen aan als de motor loopt , hier zit speciaal een weerstand voor in de scooter. Anders is de spanning veel te hoog. Als deze dus stuk is weet ik niet of er dan een rechtstreekse verbinding ontstaat, of dat de verlichting het dan niet meer zou doen.
vr groet Arie

Ik heb het hele electrische schema van een grande retro opnieuw op schema gezet.
Zo'n weerstand ben ik nog niet tegen gekomen.
Waar zou ik die moeten zoeken?
 
Hallo Berrie
Als je bij zandri onderdelen op de grande retro / kabelboom & contactslot kijkt zie je hem daar zitten nr 8 , Googel ook maar eens op
' lichtweerstand scooter'" kom je er ook diverse tegen voor diverse merken , licht weerstand en choke weerstand.
Ik heb ook gekeken in het schema maar staat er niet bij getekend ,wel op dat schema bij Zandri. Zal ergens onder de voorkap zitten zo te zien.

vr groet Arie
 
Mooi man
Ik ga eens lijken.
Ik heb al diverse kabelbomen doorgepluisd maar nog nooit iets gezien.
Post automatically merged:

Een weerstand begrenst niet wordt mij ingefluisterd.
In mijn schema komt ook geen weerstand voor.
De gele draad van de lichtspoel gaat rechtstreeks naar de lichtschakelaar én naar de spanningsregelaar. (én naar de choke).

De spanningsregelaar levert 13.2 volt gelijkstroom direct aan de accu.
Vanuit de accu gaat het via het contactslot naar de verbruikers.

Ik vermoed dat een lichtweerstand wordt gebruikt voor LED verlichting.
Bijv. In de koplamp als extra ring of voor knipperlichten op LED. Die werken soms op 5 volt gelijkstroom.
 
Last edited:
Berrie
Nee is voor een normale koplamp als je googelt heb je het zo te pakken , schijnt op diverse merken voor te komen , kijk maar eens in diverse onderdelen shops . Led's werken op gelijkstroom dus zou er ook een gelijkrichter tussen moeten die van wissel gelijkstroom maakt. Led's vinden wisselspanning niet fijn gaan dan steeds aan en uit en op slot daarvan stuk.
Je hebt ook dubbele weerstanden 1 voor het licht en 1 voor de choke , deze zitten naast elkaar op een plaatje gemonteerd. Dit gaat buiten het gelijkstroom circuit om daar de koplamp en choke pas werken als de motor loopt dus op de wisselstroom van de stator.
vr groet Arie
Post automatically merged:

1613246893641.pngHier een afbeelding van zo'n dubbele weestand .
Post automatically merged:

1613247039859.png Hier een weerstand die ze verkopen voor een zip kost 18€
Post automatically merged:

Als ik nu de werking een beetje begrijp na het lezen van diverse art op internet , zorgen deze weerstanden ervoor dat de wisselstroom spanning opgewekt door de stator op of in de buurt van de 12 volt blijven . Ik ben niet zo'n crack in deze materie dus verbeter me gerust als het fout is.
Ik zie er zo al 11 verschillende voor verschillende merken.
vr groet Arie
 
Last edited:
Deze ook nog gevonden , het gebeurt dus wel vaker dat de verlichting doorbrand , vooral bij onderstaande modellen.

> Overspanning Beveiliging 12Vdc
overspanning-bev-12v-kopie.jpg



Overspanning beveiliging 12Vdc​

Productnummer: SX01OV€ 15,99€ 12,99

AantalEenheidPrijs (excl. BTW)Prijs (incl. BTW)
▲▼1 stuks€ 10,74€ 12,99
Bestel
Overspanning beveiliging voor de motor-scooter of brommer die last hebben van (te hoge) spanning pieken.
Onderdrukt permanent alle spanningspieken in het netwerk en beschermt tegen beschadiging van de gevoelige elektronica zoals gevoelige led lampen, Xenon ballasten, en andere gevoelige elektronica.
Kan ook problemen verhelpen in voertuigen met een zeer korte levensduur van de gloeilampen (Vespa/Piaggio 4t Scooters)
Eenvoudig over de accupolen aansluiten.

vr groet Arie
 
Deze ook nog gevonden , het gebeurt dus wel vaker dat de verlichting doorbrand , vooral bij onderstaande modellen.

> Overspanning Beveiliging 12Vdc
overspanning-bev-12v-kopie.jpg



Overspanning beveiliging 12Vdc​

Productnummer: SX01OV€ 15,99€ 12,99

AantalEenheidPrijs (excl. BTW)Prijs (incl. BTW)
▲▼1 stuks€ 10,74€ 12,99
Bestel
Overspanning beveiliging voor de motor-scooter of brommer die last hebben van (te hoge) spanning pieken.
Onderdrukt permanent alle spanningspieken in het netwerk en beschermt tegen beschadiging van de gevoelige elektronica zoals gevoelige led lampen, Xenon ballasten, en andere gevoelige elektronica.
Kan ook problemen verhelpen in voertuigen met een zeer korte levensduur van de gloeilampen (Vespa/Piaggio 4t Scooters)
Eenvoudig over de accupolen aansluiten.

vr groet Arie
Het is een handig ding. Goed om te weten!
 
Back
Top