Verlichting ontregeld

Bart1993

New Member
Help! De verlichting van mijn piaggio zip 4t is ontregelt. Hij heeft (regelmatig) in de regen gestaan. Plotseling deed het licht het niet meer, na vervanging van het lampje ook niet. Nu brand het groot licht lampje constant, bij welke stand van de schakelaar dan ook. De hoofdverlichting brand nooit. Het achterlicht wel maar het remlicht niet. De knipperlichten gaan soms snel en soms langzaam, en dan knippert het benzinelampje ook mee. De accu is leeg dus de electrische start doet het niet. De zekering is nog heel en het verwijderen van oxidatie van de lichtschakelaar maakte geen verschil. Iemand enig idee hoe en waar ik moet zoeken wat het probleem is?
 
Advertisement - register to remove this

Bart,

niet de verlichting is jouw probleem, wel de massaverbindingen van jouw scooter.
Bij Piaggio zijn is de massabedrading zwart van kleur.
Meet met de multimeter de weerstand tussen de zwarte bedrading en de minpool van de accu.
Ook de weerstand tussen frame en minpool van je accu en ook de weerstand tussen motoblok en minpool van je accu.
Zet hierbij de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
De gemeten waarde mag niet hoger zijn dan een paar tiende Ohm.
Is de weerstand toch hoger ga op zoek naar breuken/slechte contacten in de bovengenoemde zwarte bedrading.
In jouw geval zou ik beginnen bij de zwarte draad van je koplampfitting.
 
Back
Top