Verlichting brand steeds door

ObieOne

New Member
Heb hier een Berini, Dolce Vita scooter, maar de koplamp knapt steeds.
Heb al even gemeten op de contacten van de lamp en de spanning (ac) varieerd ook van 14vac stationair to boven de 30vac als ik gas geef.
Iets te veel dus. De batterij meet wel oke, en het achterlicht blijft het ook gewoon doen.

Dus je zou zeggen spanningsregelaar of verlichting spoel(en).
Als ik de verlichting spoelen in de ontsteking nameet (stekkertje los), kom ik op iets van 0,25 ohm tussen de wikkelingen (geel/wit).
Maar ik meet ook 0,55 ohm van wit naar chassis en 0,65 ohm van geel naar chassis.
Klopt dat wel, of is het soms één grote spoel tussen wit en geel, met een massa aftakking naar chassis?

Is er ook nog een truc om die spanningsregelaar na te meten?
Ik kan niet echt een intern schemaatje vinden en diodes meet in niet echt. Eerder iets capacitiefs.
 
Advertisement - register to remove this

ObieOne,

Dit onderwerp is al meerdere keren aan de orde geweest hier op het forum.
Zo te horen heb je wel wat verstand van elektro. dus ik kan wat korter zijn met mijn verhaal en hoef dus minder in detail te treden.

Het is inderdaad zo zoals je zei over die witte en gele draad.

De spanning van de lichtspoel is afhankelijk van de belasting.
Ik heb geen schema van jouw scooter maar over het algemeen zijn de principes hetzelfde.

De lichtspoel (tussen gele draad en massa) verzorgt de spanning voor de verlichting, de elektrische choke, de spanningsregelaar en daarmee ookde laadstroom van de accu.
Als één of meerdere genoemde zaken defect zijn en/of de accu trekt op een of andere reden geen stroom, is de belasting van de lichtspoel te laag en loopt de spanning te hoog op.
Meestal merk je dit euvel pas als je koplamp herhaaldelijk defect gaat.

De spanningsregelaar meet je simpelweg door de uitgangsspanning te meten over de rode en de groene draad.
Bij stationair toerental zal deze nagenoeg gelijk zijn aan de accuspanning, bij een paar duizend toeren moet deze spanning oplopen tot een spanning tussen de 13,x en 15 Volt.
Doet hij dit niet is de spanningsregelaar defect.
De elektrische choke testen doe je gewoon door de stroom te meten die de choke trekt of hoor je aan het toerental van de motor als deze na een een paar minuten stationair draaien plots zakt in toerental.
 
Hoi Sparky, ik werk inderdaad in de elektro en weet best aardig mijn weg.
Alleen eerste keer dat ik een scooter circuitje zie en zonder schema is het best een beetje puzzelen.
Heb inmiddels een bedradingsschema van een Peugeot gevonden wat er verdomd veel op lijkt.
Maakt een hoop duidelijk.

Ik blijf het wel een beetje gek vinden dat ze niet gewoon alles achter een regelaar zetten.
Deze oplossing door de hele verlichting direct aan de ac wikkelingen te hangen is best fragiel te noemen.
Er hoeft maar iets mis te gaan in de belasting en de hele boel gaat af.

Maar goed, klopt het dat die regelaar ook de ac kant terug brengt naar een acceptabel niveau als de toeren oplopen?
Die schakelt er dan een extra belasting in zeker?
 
Klopt inderdaad, de spanningsregelaar is dusdanig opgebouwd dat als de wisselspanning te hoog wordt de thyristoren ervoor zorgen dat de wikkelingen kortstondig worden kortgesloten.
Kijk maar eens naar het schema hieronder.
Op de connector pennen 3 en 4 komt de wisselspanning afkomstig van de stator.
Op de connector pennen 1 en 2 komt de "geregelde" spanning die de accu laadt en de rest van alles wat werkt met de 12V boordspanning, voorziet van spanning.
Geregelde heb ik tussen aanhalingstekens geplaatst want je ziet wel dat deze spanning niet echt stabiel te noemen is.

regulator2.jpg
 
Kijk, daar heb ik nou nog eens wat aan. Ben al dagen opzoek geweest naar het interne schema van zo'n regelaar.

Duidelijk verschil te zien tussen ac en dc kant. Dat maakt het dan ook verraderlijk met meten, want als de dc normaal meet, wil dat dus niet zeggen dat de ac oke is. Altijd maar de beide ac wikkelingen dus ook maar even naar gnd meten dan.

For the record, ik heb zojuist de regelaar vervangen en de ac ten opzichte van gnd blijft nu netjes onder de 14vac.
Natuurlijk ook wel alle ac lampen moeten vervangen.

Thanks voor je hulp!
Super blij mee, dat alles weer werkt
 
Back
Top