Verlichting brand steeds door.

Manu76

Burn and rise...
Rieju toreo 4t 2008 10K.

Na alle contacten nagekeken te hebben heb ik geklooi met de verlichting.

Voorlicht klapt er steeds uit waardoor de achter licht mega fel gaat branden.

Zou het aan de spanningsregelaar kunnen liggen?
 
Advertisement - register to remove this

Hi Manu,

ik kan de kleuren niet duidelijk herkennen op jouw foto aan de kabelboomkant, ik denk dat het een groene draad is en een blauw witte maar ik kan het niet goed zien

Feit is dat je geen spanning hebt dus de verbinding tussen je choke en je vliegwiel is verbroken.

Op de je foto zie je de pickupspoel direct boven je vliegwiel.
Bij deze pickupspoel zie je een zwarte kabel vertrekken uit de behuizing van je motorblok.
In feite is het geen kabel maar een aantal draden omhult met een soort zwarte kous.
Om de stator te kunnen wisselen zit er iets verderop een of meerdere connector(en).
Kijk eens bij deze connector(en) of je daar de kleuren tegenkomt die bij de choke vertrekken?
 
Hi sparky,

Je bedoelt dat dingetje boven het vliegwiel?
Klein zwart en rond?

Maar om de stator te vervangen zal ik toch eerst op de poelie trekker moeten wachten.

Ik ga zometeen onder de scooter liggen.

Het rare is dat de choke tot aan de connector andere kleuren hebben aan de andere connector.

Vanmorgen deed die moeilijk starten. Zou dat ook te maken hebben met de spoel?

Alvast bedankt sparky.
 
Ok! Ik dek mijn overal aan en ga zo kijken.

Ik hou je zeker meteen op de hoogte.

Wat doet de pick Up eingelijk?

De stator kabel vertakt zich in een connector. Verder geen geel en groen.

Ik snap er niets meer van
 

Attachments

  • 15788313545626249986218101914670.jpg
    15788313545626249986218101914670.jpg
    160 KB · Views: 24
Last edited:
Manu,

die gele draad van deze connector zou normaal gesproken naar de elektrische choke moeten lopen.
Daar echter bij de elektrische choke een andere kleur arriveert zul je toch de draden van de choke moeten volgen om te achterhalen waar deze draden naar toe lopen en waar deze onderbroken zijn, dit omdat je gemeten hebt dat er geen spanning aankomt bij de elektrische choke.

Ik vermoed dat op z'n minst 1 van de draden ergens in de kabelboom verandert van kleur.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Verder wat doet de pickupspoel eigenlijk.
Deze pickupspoel heeft niks met je probleem te maken maar ik wil je wel even uitleggen wat deze pickupspoel eigenlijk doet.

Deze pickupspoel is eigenlijk een zogenaamde sensor.
Deze sensor detecteert wanneer het op het vliegwiel gelaste plaatje voorbij de sensor draait.
Als dit gebeurt geeft de pickupspoel een elektrisch impulsje naar de cdi.

De cdi weet dan dat de zuiger zich op een vast aantal graden voor het hoogste dode punt bevindt bovendien weet de cdi ook met hoeveel toeren per minuut het blokje draait op dat moment.

Uit de combinatie van de twee, de positie van de zuiger en het toerental, weet de cdi dan wanneer hij een ontsteekimpuls moet sturen naar de bobine die op zijn beurt zorgt voor de vonk bij je bougie.
 
@Sparky zie foto. 1 connector heeft 2 kabels maar de andere kant 3 aansluitingen. wel mannetjes

Raar? Want als de stekkers in elkaar gaan doet 1x van het mannetje toch niets?
 

Attachments

  • 15789228755085561242919418620911.jpg
    15789228755085561242919418620911.jpg
    135.2 KB · Views: 17
  • 15789229697273036061842579645101.jpg
    15789229697273036061842579645101.jpg
    203.6 KB · Views: 13
  • 15789234256103644051373445007332.jpg
    15789234256103644051373445007332.jpg
    157.2 KB · Views: 16
Hallo Manu,

die derde draad, die niet aangesloten zit is waarschijnlijk een massadraad, deze is niet altijd aangesloten.
Het kan goed zijn dat de vorige eigenaar hetzelfde probleem had en de stator heeft gewisseld met een andere waarvan de massadraad wel uitgevoerd is.

Verder kan ik je niet helpen met je zoektocht.
Je moet nu echt uitzoeken waarom de choke geen spanning krijgt, maw vinden waar de breuk in de bekabeling zit en deze repareren.
Hierdoor wordt de lichtspoel weer voldoende belast en krijgt de verlichting niet meer te veel spanning.
 
Tuurlijk kun je de spoelen bekijken voor studie doeleinden. ;)

Maar hier zit natuurlijk niet je probleem, nogmaals een lichtspoel die niet voldoende belast wordt, lees: waarvan niet voldoende wattage wordt afgenomen, geeft een te hoge spanning af.
Bij jouw is dit omdat de verbinding naar je elektrische choke niet in orde is en natuurlijk omdat er momenteel de lampjes van je verlichting stuk zijn.
 
Tuurlijk kun je de spoelen bekijken voor studie doeleinden. ;)

Maar hier zit natuurlijk niet je probleem, nogmaals een lichtspoel die niet voldoende belast wordt, lees: waarvan niet voldoende wattage wordt afgenomen, geeft een te hoge spanning af.
Bij jouw is dit omdat de verbinding naar je elektrische choke niet in orde is en natuurlijk omdat er momenteel de lampjes van je verlichting stuk zijn.

Is dit normaal? Zouden toch allemaal van koper moeten zijn?
 

Attachments

  • 15789996622956158755025579924332.jpg
    15789996622956158755025579924332.jpg
    278.1 KB · Views: 17
Ze zijn ook allemaal van koper alleen de twee spoelen voor de ontsteking zijn omwikkeld met een tape en zie je de blote draden niet zitten, dit is wellicht gedaan omdat de spanning opgewekt in deze spoelen hoger kan zijn dan, de in de elektrowereld gedefineerde, "veilige spanning".

Zo te zien werkt de vliegwiel trekker. :)
 
Ze zijn ook allemaal van koper alleen de twee spoelen voor de ontsteking zijn omwikkeld met een tape en zie je de blote draden niet zitten, dit is wellicht gedaan omdat de spanning opgewekt in deze spoelen hoger kan zijn dan, de in de elektrowereld gedefineerde, "veilige spanning".

Zo te zien werkt de vliegwiel trekker. :)
Ja voor de eerste keer met een vliegwiel trekken ging het simpel.

Nu heb ik wat ontdekt maar ik weet niet of ik dat zelf heb gedaan. Waarschijnlijk door het open knippen. Bij de stator. :(

Dus ben ik bang dat er een nieuwe voor moet komen. (Zie foto) ff vergroten bij de stator.

Maar er zijn zoveel versies voor mijn toreo dat ik niet weet welke ik moet hebben. Jij misschien?
Wat variaties qua connectoren.
 

Attachments

  • 15790017336182580505652873859880.jpg
    15790017336182580505652873859880.jpg
    136.1 KB · Views: 15
  • 15790018490241947199605069391717.jpg
    15790018490241947199605069391717.jpg
    493.9 KB · Views: 17
dit is een andere dan je hebt, hier zit maar 1 ontsteekspoel op terwijl die van jouw er 2 heeft.

Hopelijk gaat dit werken, maar hiermee is je probleem niet verholpen ik snap trouwens ook niet waarom je een nieuwe besteld hebt tenzij je er eentje reserve wilt hebben.

Die door doorgeknipte draad had je makkelijk kunnen repareren met wat soldeertin en een krimpkousje
 
Last edited:
dit is een andere dan je hebt, hier zit maar 1 ontsteekspoel op terwijl die van jouw er 2 heeft.

Hopelijk gaat dit werken, maar hiermee is je probleem niet verholpen ik snap trouwens ook niet waarom je een nieuwe besteld hebt tenzij je er eentje reserve wilt hebben.

Die door doorgeknipte draad had je makkelijk kunnen repareren met wat soldeertin en een krimpkousje

Ja weet het! stom.

Zal mijn cognitieve denkwijze wel zijn. "Iets kapot is als het kan een nieuwe halen"

Ik moet daar nog mijn middenweg in vinden. :(
 
Yep was de goede. Dus ontsteking is in orde.

Brommer start en loopt.

Morgen de choke testen.

Viel me wel op dat er en klein soort van vastgelast lipje zit op de as waar het vliegwiel met de uitsparing precies over elkaar heen moeten.

Ik had hem dus niet staan zo. Dus starten deed die niet.

Na nader bekijken zag ik dus die uitsparing in het vliegwiel. Zat niet goed. dus niet over het blokje.

Eenmaal dat goed gezet en startte meteen.

Weer wat geleerd.:)
 
Al doende leert men.
Dat blokje noemt men spie-tje.
Als het vliegwiel niet juist op de krukas zit, komt de vonk op het verkeerde tijdstip en start je scooter niet.

Zoiets had ik wel verwacht. Ja zag wel een beetje een spie vorming iets.

Nou je moet het maar weten!

Toch is de scootertechniek best complex maar dat vind ik alleen maar leuk. Ik krijg veel voor elkaar maar dat van het vliegwiel wist ik niet.

Ik ben gek op leren! of ik moet het mijzelf leren, of zoals nu door forum leden.

Een vraagje @Sparky , het testen van de choce, hoeft de brommer toch alleen op contact?

Ik bedoel, ik heb de choke getest met een losse accu dus dan staat de brommer ook niet aan.
 
Back
Top