Sparky said:De zwart/groene loopt naar een weerstand, klopt dit?
Ik ga er meteen mee beginnen. Tot zo..Hi Manu,
ik weet niet zeker of jouw scooter een weerstand heeft omdat ik geen schema heb van jouw scooter
Daarom vroeg ik ook in mijn bijdrage #20:
Maar ik veronderstelde van wel, dit omdat de massabedrading van de andere modellen van het merk Rieju zwart van kleur zijn en jij een groen/zwarte hebt.
Dat ding wat je in je handen houdt is inderdaad een relais en niet een weerstand.
Ik zie op de connector van de stator ook een gele draad, deze loopt waarschijnlijk ook naar de elektrische choke.
Om te achterhalen of je een weerstand hebt en te kijken of deze eventueel defect is doe even het volgende:
1. zet je scooter niet op contact.
2. zet je multimeter op het laagste Ohm-bereik, ik kan het niet zien op de foto maar bij jouw is dit 20 of 200.
3. sluit de zwarte meetkabel aan op de Com-aansluiting van je meter.
4. sluit de rode meetkabel aan op de Ohm-aansluiting van je meter.
5. koppel de elektrische choke af doormiddel van de connector.
6. prik de zwarte meetpen op de min-pool van je accu en laat deze daar aangesloten.
7. prik met de rode meetpen op de losgekoppelde connector van kabelboom waarop de gele draad van de elektrische choke aangesloten zat en noteer de waarde.
8. prik vervolgens met de rode meetpen op de losgekoppelde connector van kabelboom waarop de zwart/groene draad van de elektrische choke aangesloten zat en noteer de waarde.
Laat de resultaten even weten als je tijd hebt.
Ok heb hem nu goed staan.Manu,
je hebt de meter op het verkeerde meetbereik staan, jouw meter is op de foto ingesteld op 20 V gelijkspanning.
Je moet dus de meter op het 200 Ohm-bereik schakelen, dit is de schakelaar vertikaal schakelen met het streepje naar beneden.
Maw, de schakelaar zetten tussen de stand 2k en de stand met het soort wifi symbooltje.
Ja heb ik gedaan. Inmiddels ook de choke getest en die doet het.Een negatieve weerstand bestaat nog niet, ik wou dat ik deze had uitgevonden dan zou ik de rijkste man van de wereld zijn.
Als de multimeter een negatieve weerstand weergeeft is dit meestal een teken dat op de draad/draden waar je op meet een spanninkje staat.
Heb je, je gehouden aan punt 1 van mijn bijdrage nr 24?
Hi Manu,
De choke zelf is dus in orde echter deze choke werkt alleen als de motor draait.
Want je choke werkt met spanning rechtstreeks van je stator (via de gele draad) achter je vliegwiel en deze produceert dus alleen stroom als de motor draait.
Dit zou je toch even moeten testen, werkt de choke bij lopende motor dan is de meting die voorheen mislukt was ook niet meer nodig.
Het vliegwiel krijg je er alleen door de moer los te draaien niet van af, de krukas waarover het vliegwiel gemonteerd zit is conisch.
Hiervoor heb je een vliegwiel trekker nodig.
Edit:
Zoek op youtube eens op "gy6 flywheel removal".
Je vindt dan een groot aantal filmpjes waaronder ook alternatieven voor de speciale vliegwieltrekker dit met een poulietrekker of een simpel stukje metaal met wat boutjes.
Zo? Foto met vingerHi Manu,
de spoel hoef je niet te verdenken want de verlichting werkt toch, sterker nog de spanning is te hoog en de lampjes van je verlichting branden hierdoor zelfs door.
Een spoel die defect zou zijn komt te weinig uit of helemaal niks.
Maar je bevindingen zijn wel positief te noemen.
De spanning van de lichtspoel is te hoog omdat je choke deze niet belast.
De choke zelf is goed dus het probleem moet in de bedrading van de choke liggen of in een eventueel in serie geschakelde weerstand, die je (nog) niet kon vinden.
Meet eens het volgende:
1. start de scooter.
2. zet je multimeter op 200V ~ (wisselspanning)
3. prik de zwarte meetpen op de min-pool van de accu.
4. prik de rode meetpen op de gele draad bij de elektrische choke terwijl deze aangesloten is en noteer de spanning die je meet.
Foto met 1 vinger
Wat raad je me aan? Dan toch de spoel bekijken achter de vliegwiel?0 Volt betekent dus dat de gele draad ergens onderbroken is tussen de lichtspoel achter je vliegwiel en de elektrische choke.
De spoel hoef je niet te bekijken die is goed is gebleken door het feit dat je verlichting werkt (te lezen in mijn bijdrage #32)
Het is zaak je kabelboom na te kijken en proberen te vinden waar die gele draad ergens onderbroken is of slecht contact maakt.
Een nieuwe draad trekken is altijd mogelijk alleen zit je inderdaad met de connectoren.
Om te proberen of je de choke aan de gang krijgt zou je een nieuwe voorlopige draad moeten trekken tussen de gele draad die vertrekt bij je vliegwiel en de gele draad op de connector van de elektrische choke.