Verkeerde rollen?

Vanillevlaa

Well-Known Member
Hallo mensen,
Na het reviseren van een aerox ben ik nu toe gekomen aan het afstellen,

Ik wou even de rollen opmeten omdat ik niet precies wist welke maat rollen er in moeten (stage6 vario) ik kwam uit op 15x12 maar iets stond me bij dat de stage6 vario 16x13 gebruikt. De 15x12 rollen die er in zaten hebben ook veel ruimte over...
Dus hier zaten de verkeerde rollen in.
Oplossing is heel simpel: 16x13 halen

Maar wat ik mij afvroeg dus wat ook mijn vraag is:
Wat is het gevolg/wat merk je van 15x12 rollen in een 16x13 vario?
Rijgedrag?
Toeren?
 
Advertisement - register to remove this

Niet zo heel erg veel, behalve dan dat de top flink daalt.
Dit komt door het verstelmechanisme van de vario.
De gradenplaat, vario en het rollengewicht zijn hierbij van belang...

De vario is immers een verstelmechanisme met rolletjes. De rollen zitten opgesloten tussen de gradenplaat en de vario.
De gradenplaat en de voorste poulie (met koelribben) kunnen niet schuiven op de krukas. De vario echter kan wel heen en weer schuiven.
De rolletjes hebben een heel precies gewicht. Dus als de krukas meer toeren (omwentelingen) gaat maken, worden deze rolletjes naar buiten geslingerd. Door de vorm van de gootjes waarin de rolletjes zitten, duwen de rolletjes de vario tegen de voorste poulie aan en naar elkaar toe. De rollen drukken nu harder dan de drukveer bij de achterste poelie. De diameter van de voorste poelie wordt dan groter.

Hierdoor gaat de scooter steeds harder rijden.
Gebruikt men een verkeerde maat, zal de vario niet verder kunnen schuiven en gaat het ten koste van de topsnelheid.
Het gewicht blijft immers gelijk, dus zal men niks merken qua toeren/rpm verschil.
Ook is het mogelijk dat de rollen kunnen gaan rammelen juist vanwege het verschil in afmeting.
(is ook niet echt gezond...)
 
Niet zo heel erg veel, behalve dan dat de top flink daalt.
Dit komt door het verstelmechanisme van de vario.
De gradenplaat, vario en het rollengewicht zijn hierbij van belang...

De vario is immers een verstelmechanisme met rolletjes. De rollen zitten opgesloten tussen de gradenplaat en de vario.
De gradenplaat en de voorste poulie (met koelribben) kunnen niet schuiven op de krukas. De vario echter kan wel heen en weer schuiven.
De rolletjes hebben een heel precies gewicht. Dus als de krukas meer toeren (omwentelingen) gaat maken, worden deze rolletjes naar buiten geslingerd. Door de vorm van de gootjes waarin de rolletjes zitten, duwen de rolletjes de vario tegen de voorste poulie aan en naar elkaar toe. De rollen drukken nu harder dan de drukveer bij de achterste poelie. De diameter van de voorste poelie wordt dan groter.

Hierdoor gaat de scooter steeds harder rijden.
Gebruikt men een verkeerde maat, zal de vario niet verder kunnen schuiven en gaat het ten koste van de topsnelheid.
Het gewicht blijft immers gelijk, dus zal men niks merken qua toeren/rpm verschil.
Ook is het mogelijk dat de rollen kunnen gaan rammelen juist vanwege het verschil in afmeting.
(is ook niet echt gezond...)

Thanks! Erg duidelijk verhaal
 
Back
Top