Verkeerde olie ontvangen? 4takt

scooterprutsers

New Member
Ik heb deze olie al een aantal maanden staan en zie nu pas dat er nergens op de verpakking staat dat hij voor scooters gebruikt kan worden. Ik had hem aangevinkt als optie bij het bestellen van mijn nieuwe blok dus nam aan dat het wel goed zat.

Er staat " moderne olie voor personen en bestelwagens"

1597555241192709725007647598020.jpg

15975553549144789376782871410897.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Kijk in de gebruiksaanwijzing:
Kenmerken/te gebruiken producten.
Zie bijlage.

Wat erin moet wijkt wel iets af van wat je hebt staan.
Kijk maar goed...
 

Attachments

  • gebruikershandleiding-com.pdf
    710.3 KB · Views: 10
Deze olie is prima.
Deze olie is dus niet geschikt voor motoren met een natte koppeling, zoals motorfietsen dus.
Daarom staat erop "personen en bestelwagens" omdat deze altijd een droge koppeling hebben evenals jouw scooter.
 
4takt Peugeot kisbee 139qmb gy6. Die andere fles stond op dat het voor scooters is, bij deze staat dat niet,


Heb die olie er ook eerder erin gehad. Je kan er wel erop rijden, maar heel goed voor een langere tijd is het niet.
Je motorblok word er aanzienlijk een stuk heter door dan als je de juiste olie erin zou doen. Met de juiste olie was het blok zeker een 40% koeler.
Voor een tijdelijke oplossing is het beter dan niets. Maar zou zelf toch voor andere olie kijken.

In een kisbee zou ik persoonlijk 10w40 doen i.p.v 5w40..
5w40 is beter voor een piaggio 4takt blok.
 
Als je voorheen ook 5w40 erin gooide, is deze ook prima. 5w40 is 5w40


Dat is niet waar, sommige oliën hebben additieven voor een betere smering.
Dan heb je nog mineraal, halfsyntheet, vol syntheet.
Op Motroforum zijn ellenlange discussies over olie.
Een olie voor de auto mag je bijvoorbeeld niet voor een motorfiets gebruiken, auto olie zal ervoor zorgen dat je koppeling gaat slippen omdat de koppelinsplaten in dezelfde olie draaien.
 
Last edited:
Sinds wanneer heeft een scooter koppelingsplaten?
Post automatically merged:

En het verschil in mineraal (wat bijna nooit meer gebruikt word), half syntheet en vol syntheet is natuurlijk logisch dat die niet het zelfde zijn
 
Sinds wanneer heeft een scooter koppelingsplaten?
Post automatically merged:

En het verschil in mineraal (wat bijna nooit meer gebruikt word), half syntheet en vol syntheet is natuurlijk logisch dat die niet het zelfde zijn

Dat van die motor bedoelde ik als voorbeeld.
Maar wat ik ermee wilde zeggen dat niet alle 5w40 dezelfde eigenschappen heeft.
 
Kijk in de gebruiksaanwijzing:
Kenmerken/te gebruiken producten.
Zie bijlage.

Wat erin moet wijkt wel iets af van wat je hebt staan.
Kijk maar goed...
MrHeinz begon met ouwe koeien :innocent:
ja hij verschilt in dat ie enkele klassen beter is. letter achter de s is hoger in het alfabet. niets aan de hand dus.
10W40 is (een fractie) dikker, vooral koud/'s winters, dus dáármee heb je bij koude start eerst mindere smering, vervolgens wordt je blok warmer dan een 5W40.. (en verlies je vermogen met rondpompen)
 
De juiste viscositeit is belangrijk. Maar het merk minder in mijn ervaring. Althans, ik denk dat ik al circa 40.000 km met die goedkope olie heb gereden. Zonder enig probleem.

Voor moderne spullen is het type olie veel belangrijker. Een Ford 1.0 ecoboost heeft de distributieriem in de olie draaien. Met verkeerde olie heb je kans op breuk van de riem. Maar bij een simpele scooter is dat niet aan de orde.
 
heb zelfs iemand gekend die Tecno 5W30 van de Action in zijn tot 400 pk gekietelde Volvo t-5r kieperde. niet nieuw, wel hoog belast, lijkt me. die olie ging er wel iets eerder uit, preventief, maar qua olie bespaarde hij dan nog flink ten opzichte van anderen die hier bij volle maan door engeltjes geblendde volsynthetische Castrol of Motul in deden.
zelf kwam ik destijds een fractie goedkoper nog, online Mannol 5w30 longlife tegen voor mijn auto (tammere volvo) en die doet het ook prima in onze yaris. als ik door mijn action-olie heen ben bestel ik ook een kan 5W40 daarvan als ik tòch aan het bestellen ben. (bij Nemeco)
 
De juiste viscositeit is belangrijk. Maar het merk minder in mijn ervaring. Althans, ik denk dat ik al circa 40.000 km met die goedkope olie heb gereden. Zonder enig probleem.
Dat lijkt mij ook.
Vooral bij een 4T scooter die nagenoeg origineel rijdt.
Hier is sowieso de belasting van de olie door het beperkte vermogen veel minder en bovendien schrijven de meeste Chinese en Taiwanese merken een onderhoudsinterval voor van 2 a 3000 km, een interval waaraan zelfs de zogenaamde mindere kwaliteitsolien makkelijk aan kunnen voldoen.
Die korte onderhoudsintervallen is mijns inziens dan ook niet gebaseerd op de kwaliteit van de olie maar meer op de geringe hoeveelheid olie in de carters van deze scooters.
Door die geringe hoeveelheid bereik je sneller een bepaalde graad van vervuiling in de olie ook bij hoge kwaliteit olie.

Mijn mening, strikt je aan de onderhoudsintervallen houden en de voorgeschreven olie viscositeit voor jouw land is belangrijker dan het merk olie wat je in je scooter giet.
 
Ik doe of Valma olie of de door Elfjes geraffineerde kroon in.Die engeltjes zijn ook goed maar elfjes vind ik beter :tearsofjoy:
In de kymco gaat kroon en mijn chinees krijgt Valma. en lijkt het niet lekker te vinden want hij verbruikt er geen druppel van!
 
Back
Top