verkeerde aankoop marktplaats, wat nu?

Roozzz2102

New Member
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op het forum en weet niet of er al een soortgelijke vraag is geweest.

Een week geleden heb ik een Baotian via marktplaats gekocht. Op het eerste oog leek de scooter geen mankementen te hebben en de eigenaar gaf aan dat hij kort geleden nog een grote beurt had gehad.

Na een paar dagen valt ineens het vermogen weg tijdens het rijden en blijft vervolgens op 23 km/u hangen. Ik ben met veel moeite thuis gekomen.
Ook hoorde ik iets rammelen (in de buurt van de vario?) en constateerde ik een lege achterband. Toen ik de scooter kocht liep hij mooi stationair, maar vanaf het moment dat het vermogen weg is gevallen, loopt hij eerst te hoog en dan weer te laag. Verder heb ik er helaas geen verstand van.

De scooter bleek over te zijn gezet van dochter op moeder, waardoor ik in eerste instantie niet de juiste tenaamstelling mee heb gekregen.
Inmiddels heb ik de juiste code binnen, maar heb de scooter nog niet overgeschreven vanwege bovenstaande problemen.

Graag zou ik hier wat advies in willen winnen.
Is het verstandig de scooter over te schrijven?
Is het verstandig de scooter te laten repareren?
Zou ik nog iets kunnen richting de verkoper?

Alvast bedankt!

P.s. reacties dat het dom is geweest deze scooter aan te schaffen kan ik me voorstellen, maar heb ik niets aan. Dus aub alleen advies.
 
Advertisement - register to remove this

Zou eerst de buddy bak er eens uithalen , met een lekke band rijden veroorzaakt veel schudden en trillen , misschien is er een slang ( b.v van de luchtfilter) losgeschoten . Kan iets heel kleins zijn waarna hij weer goed rijdt.
 
Open kaart spelen met de verkoper. De vragen die je hier stelt, met hem bespreken. Hij is officieel nog de eigenaar. Scooter van hem in jouw bezit, geld van hem in zijn bezit. Vervelend jah!
Groet,
 
Tja, 2e hands scooter is 2e hands ellende.
Ik denk dat je niet veel kans maakt. Bij mij niet, als ik een goedrijdende scooter meegeef.
Misschien heeft de verkoper er ook geen verstand van en de scooter en in goed vertrouwen meegegeven/verkocht.
Hij weet ook niet wat jij ermee gedaan hebt en een lekke band kan hij ook niets aan doen.
Je zou het kunnen vragen zoals Harrr al aangeeft.
Het probleem kan simpel zijn.

Wij hebben ook scooters gekocht via Marktplaats, 1 bij een handelaar, 1 bij een particulier, en 1 bij een scooterzaak, en die laatste was er nog het beroerdst aan toe.
Maar we kunnen zelf sleutelen en hebben zelf van alles opgelost en hebben nu goed startende en rijdende scooters.
Als we het bij een dealer hadden moeten laten repareren was ik er niet aan begonnen.
Er komen hier vrienden met scooters die verprutst zijn bij een scooterzaak, dus "heeft net een beurt gehad" zegt ons niet veel.
Het begint dan al met zwarte motorolie.
 
Boatin is niet echt een merk waar je aan moet beginnen te sleutelen. Chinese rommel waar niks fatsoenlijk leverbaar.voor is. Snel terugbrengen als het nog kan. Maar als verkoper zou ik niks teruggeven. Wie weet wat er mee is gebeurt, je hebt hem tenslotte rijdend meegenomen en zelf nog op gereden. Zou niet al te veel hoop vestigen op de verkoper en kijken of er eem dealer is.die er uberhaupt aan begint
 
Voortaan opletten of je achterband niet leeg is. Dit is heel makkelijk te merken aan slecht bochten te kunnen maken, langzaam optrekken en een iets lagere top.

Als je door blijft rijden met een lekke band en je blok daarna stuk is hier niks meer aan te doen. Of je zou deze helemaal willen vervangen.

Het beste wat je kan doen is contact opnemen met de verkoper en er samen uit proberen te komen. Maar als ik een scooter zou verkopen en de koper een week later terug komt dat hij met een lege achterband heeft gereden en het blok nu stuk is zou ik de scooter niet terug nemen. Maar het is het proberen waard
 
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op het forum en weet niet of er al een soortgelijke vraag is geweest.

Een week geleden heb ik een Baotian via marktplaats gekocht. Op het eerste oog leek de scooter geen mankementen te hebben en de eigenaar gaf aan dat hij kort geleden nog een grote beurt had gehad.

Na een paar dagen valt ineens het vermogen weg tijdens het rijden en blijft vervolgens op 23 km/u hangen. Ik ben met veel moeite thuis gekomen.
Ook hoorde ik iets rammelen (in de buurt van de vario?) en constateerde ik een lege achterband. Toen ik de scooter kocht liep hij mooi stationair, maar vanaf het moment dat het vermogen weg is gevallen, loopt hij eerst te hoog en dan weer te laag. Verder heb ik er helaas geen verstand van.

De scooter bleek over te zijn gezet van dochter op moeder, waardoor ik in eerste instantie niet de juiste tenaamstelling mee heb gekregen.
Inmiddels heb ik de juiste code binnen, maar heb de scooter nog niet overgeschreven vanwege bovenstaande problemen.

Graag zou ik hier wat advies in willen winnen.
Is het verstandig de scooter over te schrijven?
Is het verstandig de scooter te laten repareren?
Zou ik nog iets kunnen richting de verkoper?

Alvast bedankt!

P.s. reacties dat het dom is geweest deze scooter aan te schaffen kan ik me voorstellen, maar heb ik niets aan. Dus aub alleen advies.
ga ff langs de locale brommerzaak en laat hun ff kijken wat er is en of dat het een slimme zit is om de scooter over te schrijfen (koop definitief maken) en als ze nee zeggen niet doen
 
Je rijdt dus al een week op een scooter van iemand anders?
Dit is voor beide partijen sterk af te raden.
Zeker als men elkaar niet kent.
De scooter staat namelijk nog steeds op verkoper zijn/haar naam en als de koper een overtreding begaat of een aanrijding veroorzaakt, dan is de verkoper aansprakelijk voor de bekeuring of de schade.
Als koper loop je het risico dat de verkopende partij de verzekering opzegt of, in het ergste geval, de scooter als gestolen opgeeft.
Dan rijd je op een niet verzekerde of gestolen scooter.
Met alle gevolgen van dien...
Let wel: ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar er gebeuren rare dingen in de wereld!
-------------------------------------------------------------------------------------------
Sowieso vind ik dit een vreemde manier van handelen.
Normaliter komt men tot een verkoopovereenkomst.
Gaat samen naar het postkantoor of schijft het voertuig online over en betaald het afgesproken bedrag of vice versa...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Is het verstandig de scooter over te schrijven?
Is het verstandig de scooter te laten repareren?
Zou ik nog iets kunnen richting de verkoper?
1: Alleen als je de scooter daadwerkelijk koopt.
2: Ligt eraan of dit rendabel is en hoeveel geld je hier voor over hebt/in wil steken.
3: Persoonlijk denk ik dat je niets kan verwachten.

Mijn advies: scooter terugbrengen en het geld terugvragen/eisen.

Succes en wijsheid toegewenst met je beslissing.
 
De koop definitief maken door hem over te schrijVen, dat is geen manier van handelen.
Hij heeft al betaald , dan is er een koopovereenkomst. De koper is zijn afspraak niet nagekomen door de scooter nog niet over te schrijven.
Maar gaat er wel een week op rijden, dat is een lange proefrit.
 
De koper is zijn afspraak niet nagekomen door de scooter nog niet over te schrijven.
Daarom mijn opmerking:

"Sowieso vind ik dit een vreemde manier van handelen.
Normaliter komt men tot een verkoopovereenkomst.
Gaat samen naar het postkantoor of schijft het voertuig online over en betaald het afgesproken bedrag of vice versa..."

Zou zelf nooit een voertuig meegeven welke nog op mijn naam staat.
Je weet immers niet wat een ander ermee uitspookt.
Ook zou ik niet met andermans voertuig willen rijden i.v.m. verzekering of dat het kenteken negatief geregistreerd staat in de politiecomputer en je daarom staande word gehouden...
------------------------------------------

Even iets anders:
Vreemd dat TS nog totaal niet reageert...

@Roozzz2102
???
 
Last edited:
Daarom mijn opmerking:

"Sowieso vind ik dit een vreemde manier van handelen.
Normaliter komt men tot een verkoopovereenkomst.
Gaat samen naar het postkantoor of schijft het voertuig online over en betaald het afgesproken bedrag of vice versa..."

Zou zelf nooit een voertuig meegeven welke nog op mijn naam staat.
Je weet immers niet wat een ander ermee uitspookt.
Ook zou ik niet met andermans voertuig willen rijden i.v.m. verzekering of dat het kenteken negatief geregistreerd staat in de politiecomputer en je daarom staande word gehouden...
------------------------------------------

Even iets anders:
Vreemd dat TS nog totaal niet reageert...

@Roozzz2102
???
Geen idee of dat ding uberhaupt nog verzekerd is joh, als ie t niet is en als die dan wat krijgt is ie zwaar de sjaak
 
Het valt best mee met die "chinese rommel".
Als ik zie dat er voor een roestige, afgetrapte Mio uit 2007 vlot 650 euro wordt betaald. En ik vraag voor een volledig nagekeken Grande Retro zonder roest 450, dan is mijn keuze snel gemaakt.
Het blijft altijd een momentopname. Wat vandaag goed loopt kan morgen een mankement hebben. Dan kom je gewoon even langs en zoeken we een eerlijke oplossing.

In dit geval vind ik wel dat het tenaamstellen slordig is gebeurt. Van beide partijen.
 
Heb ook een grand retro van 11 jaar oud , geen roest , maar staat wel binnen , en inderdaad wat Berrie schrijft als je ziet wat voor problemen hier met de z.g.n top scooters voorbij komen , ben ik best blij met m'n chinese vehikle . Krijgt wel op tijd alle beurtjes die ik zelf uitvoer , ook niet onbelangrijk denk ik. (die beurtjes dan)
 
Daarom mijn opmerking:

"Sowieso vind ik dit een vreemde manier van handelen.
Normaliter komt men tot een verkoopovereenkomst.
Gaat samen naar het postkantoor of schijft het voertuig online over en betaald het afgesproken bedrag of vice versa..."

Zou zelf nooit een voertuig meegeven welke nog op mijn naam staat.
Je weet immers niet wat een ander ermee uitspookt.
Ook zou ik niet met andermans voertuig willen rijden i.v.m. verzekering of dat het kenteken negatief geregistreerd staat in de politiecomputer en je daarom staande word gehouden...
------------------------------------------

Even iets anders:
Vreemd dat TS nog totaal niet reageert...

@Roozzz2102
???
De antwoorden voldoen niet aan zijn verwachting.
 
Dankjewel iedereen voor jullie reactie. Ik had notificaties aan staan maar enkel bij de eerste reply ontvangen.

Ik neem de tips van harte aan.

Het was inderdaad een vreemd verhaal met overschrijven, het leek me niet noodzakelijk toe te lichten waardoor dit kwam.

Aangezien ik niet weet of het probleem bekend was bij de verkoper, heb i inmiddels besloten de scooter na te laten kijken en hem over te schrijven. Ik was me niet bewust van de nadelen.
 
Zojuist een telefoontje gehad van de scooterzaak.

De koppeling achter is stuk, de kleppen stonden te strak, de bougie, v-snaar en achterband moeten vervangen worden,
De kosten hiervoor zijn, inclusief transport en diagnose stellen, 250 euro.
Ik denk er dit weekend nog over na of ik hem laat maken of niet.
 
Zojuist een telefoontje gehad van de scooterzaak.

De koppeling achter is stuk, de kleppen stonden te strak, de bougie, v-snaar en achterband moeten vervangen worden,
De kosten hiervoor zijn, inclusief transport en diagnose stellen, 250 euro.
Ik denk er dit weekend nog over na of ik hem laat maken of niet.
Dat is alles bij elkaar een redelijk bedrag.
Ik zeg: Doen !
Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.
 
Back
Top