vering of geen vering

Status
Not open for further replies.
Heiko heeft altijd praatjes alleen krijgt hij het altijd wel voor elkaar:) Dus dan mag je van mij best praatjes hebben... Wat dennisM al zei is dat de voorkant wel heel erg licht mag zijn, alleen dient er wel genoeg druk op de voorkant van het frame te staan.

thnx.

nu hamman nog die het voor elkaar krijgt....
volgens mij val ik mensen ook nooit aan. is dat wel zo bied ik mijn excuses aan.

ontopic!
 
Ik zou zonder vering gaan rijden als ik jou was.
Ik ga zelf volgend jaar ook zonder vering rijden.

Imo is vering echt nutteloos, paar redenen:
Zwaarder dan alu vorkje.
In/uit veren kost je alleen maar tijd
we sprinten op een rechte baan, volgend jaar worden alle banen gekeurd dus zullen er geen r'dam perikelen meer ontstaan. Dan heb je geen eens vering nodig.. Wheelies moet je gewoon niet gaan maken:p

Dat het niet comfortabel zal rijden valt nog wel mee lijkt me.
 
Er zijn toch ook van die licht gewicht MTB voorvorkjes met vering ? Zoiets is vast wel stugger te maken, en wel zo relaxed met oneffenheden in het wegdek.
Qua tijd merk je daar toch geen zak van man... gewoon korte en stugge veerweg maken, dan moet het goedkomen.

Zorg maar dat je aan de voorkant vlak boven het wegdek ligt, zoals bij Aad's kymco frame. Clip-ons vastzetten op de voorvorkpoten, lekker laag. Minder gezeik met wheelies.
Als je kijkt naar Joels frame, is zijn voorkant imo te hoog. Dat verschil met stuur scheelt nog best wat
 
Ik weet het ook niet wat ik nou doe. Wel of geen vering. Best lastig.

Lees net het regelement van de noordelijke brommersprints en zie dit staan :

6. De voorvork, of onderdelen daarvan, mag worden vervangen, mits de balhoofdhoek nagenoeg gelijk blijft en alles deugdelijk is geconstrueerd. De voorvork dient verend te zijn.


Geld voor extreem scooterklasse.


Best lastig idd O-)
 
Die regel was bij Damwoude en Genemuiden geloof ik al geschrapt, dus daar moet je je niet druk over maken Servien:)
 
ik ben van mening het gewoon verend te houden.

denk als je een vorkje leeghaald(of zelf beunt) je wel iets lichters hebt, maar het slingert aanzienlijk meer na mijn ervaring.

anders test je het gewoon wat de rijder fijner vind en voor ze gevoel beter vind rijden? zo verschrikkelijk veel werk is het niet vorkje omwisselen
 
Ik weet het ook niet wat ik nou doe. Wel of geen vering. Best lastig.

Lees net het regelement van de noordelijke brommersprints en zie dit staan :

6. De voorvork, of onderdelen daarvan, mag worden vervangen, mits de balhoofdhoek nagenoeg gelijk blijft en alles deugdelijk is geconstrueerd. De voorvork dient verend te zijn.


Geld voor extreem scooterklasse.


Best lastig idd O-)

je mag daar sowieso al niet met meer dan 80cc rijden, denk niet dat hij zich drukt maakt om die verplichte vering :p
(wat inderdaad al veranderd is)
 
Heb zelf nog zonder vering gereden @ genemuiden..... @ xtreem klasse...
Vind het altijd nog wel meevallen zonder vering. moet ik wel zeggen dat ik ook nog niet onder de 8,0 gereden heb :X
 
Houdt het een beetje op niveau hier aub. Als je een mening wilt posten hierover, onderbouw het dan aub ook een beetje. Dan heeft Heiko er ook nog iets aan.

Een reactie als bovenstaande is dus niet de bedoeling :)
 
persoonlijk ben ik van mening dat je beter geen vering moet pakken,

aangezien de banen van de sbo tegenwoordig goed zijn, en de oneffenheden die er zijn worden grotendeels opgenomen door de band, mits het een fatsoendelijk bandje is :)
 
heiko , je hebt me vast wel zien slingeren op eindhoven.

zelfs met al dat geslinger door wielspin en shit was het nog best makkelijk dat ding over de 150 meter te krijgen!
helaas was gewoon mijn zithouding verre van idiaal.

jij meot gewoon een zo licht mogenlijk voorvorkje maken , en daarnaast gewoon een perfecte demper.

als je de balhoofdhoek van het frame waar ik op reed hebt gezien , dan mag je er zelf wel vanuit gaan dat het best wel kan als jij em gewoonweg schuiner zet.

ik denk dat een licht voorvorkje/wiel icm een goeie demper gewoon voldoende is.

ik durf op het eindhoven frame wel 400 meter volgas te houden ;)

groeten sander , en ook jij natuurlijk veel plezier met bouwen ;)
 
voorvorkje

ik heb het volgende gedaan,

poten gepakt en zelf twee kroonstukken gefreesd,

nu kan ik de poten laten zakken zodat ze VAST staan en NIET veren en ik kan zelf mijn veerlengte bepalen.

ik ga dan wel op straat testen wat naar mijn weten het beste rijd!
 
is dit een serieuze vraag?

volgens mij staat er duidelijk in dat ik 2 kroonstukken heb gepakt... en nu ff die motor bovenin laten werken ;)
 
wat een zinvol topic is dit toch op deze manier.

maak er anders een foto van of leg uit hoe het precies werkt ofzo
dan slijten die motoren niet zo bovenin, en heeft iemand er nog wat aan
 
als je twee kroonstukken gebruikt en er staat dat je de poten kan laten zakken, dan hoef ik toch niks uit te leggen

wat een opmerking @ aftershock, is dit een gevorderde topic????

er zijn zelfs scooters die dit standaard hebben en alle motorfietsen trouwens ook.
 
Last edited:
dit is idd scootersgevorderde, maar kan het niet voor me halen wat je bedoelt of wat je gemaakt heb. foto zou handig zijn. je hebt een project page geloof ik tegenwoordig anders zet je het daar.
 
Ik zeg een losse vering van zo'n 5cm die bij de start/totale belasting geheel op de stootrubbers zit, (het geen waar ik vorig seizoen ook mee heb gereden, En ga rijden)

Voordelen:
-Comfort/stabiliteit/veiligheid bij oneffenheden
-Stabiliteit bij mogelijke wheely, omdat het voorwiel nog contact met de grond maakt
-Minder swabberen

Nadelen:
-Zwaarder
-Minder stijf, alhoewel ligt dat natuurlijk hoofdzakelijk aan het type voorvork/constructie

Over heiko's vork. Stel je pakt aerox voorvork poten en die schuif je helemaal in het aerox kroonstuk. Dan veren ze niet meer. Dan schuif je ze een stukje omhoog. Dan heb je wel vering. Zo moeilijk is het toch niet...
 
kijk wieger, jij snapt het.

@ het uitkomen van de poten, dus contact houden met de grond en het neerkomen zijn echt van groot belang, het is stabieler.

close hem maar!!!
 
Ok,

Je kan btw je eigen topics ook closen, rechtsboven de bovenste post:

Thread Tools -> Close thread -> Perform action :)

Gr,
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top