vering of geen vering

Status
Not open for further replies.

HT-2009

Banned
beste medesprinters,

ik ben dus aan het overwegen om geen vering op mijn sprinter te bouwen.
Dit ivm het gewicht en bepaalde kosten ed.

Nu vraag ik jullie mening met betrekking tot het volgende,

- sprinter van 0 - 140 in circa 6 seconde.

geen of wel vering aan de voorzijde. Dit ivm wheelies, en het daarna neerkomen, maar ook gekeken naar de wegligging met hoge acceleratie en topsnelheid.

ik heb het dus nu over een sprinter die echt snel is, dus geen ding wat 8,0 rijd.
 
Advertisement - register to remove this

Persoonlijk zou ik er geen vering opzetten, maar gewoon een alu vork oid met een stuurdemper.

Of je nou een vaste vork of een verende vork neemt, bij zulke snelheden zal het toch gaan trillen.

Daarnaast zou ik de wheelies proberen te verkomen uiteraad. En heb ik het idee dat de minimale veerweg die over het algemeen gebruikt word bij een spintframe uberhoupt weinig nut heeft met betrekking tot wheelies.

Dit is iig mijn mening
 
Kijk naar de sprinters uit Italie zou ik zeggen. Die rijden allemaal zonder, alleen moet je wel een vlakke sprintbaan hebben dan:)
 
idd..
als je wel vering hebt, die dan toch minimaal zou zijn, zou dit maar een klein beetje helpen met de klap op te vangen.. (maar alle kleine beetjes helpen?)

misschien dat joël hier ook reageert aangezien hij al een paar jaar met korte veerweg rijd :)

ik zou persoonlijk gaan voor een korte veerweg en een stuurdemper :)
de stuurdemper tegen de trillingen / zwabberingen.. aangezien ik vanaf de start al veel (vooral) framepjes heb zien zwabbere aan het einde van de sprintbaan :)
 
idd..
als je wel vering hebt, die dan toch minimaal zou zijn, zou dit maar een klein beetje helpen met de klap op te vangen.. (maar alle kleine beetjes helpen?)

misschien dat joël hier ook reageert aangezien hij al een paar jaar met korte veerweg rijd :)

ik zou persoonlijk gaan voor een korte veerweg en een stuurdemper :)
de stuurdemper tegen de trillingen / zwabberingen.. aangezien ik vanaf de start al veel (vooral) framepjes heb zien zwabbere aan het einde van de sprintbaan :)

ik rijd ook al paar jaar met korte vering, maar een steentje of een hobbeltje is toch op te vangen, springen doen we niet, tenzij je een wheelie meerekent.

zelf rijd ik al tijden prima zonder demper, maar zoals tommy al zei, als je een vlakke sprintbaan hebt. zal t met een NIET vlakke sprintbaan dan nog wel GOED te doen zijn?
 
ik denk het wel, want ons frame heeft ook geen vering en we hebben nooit last gehad. Ik denk dat stabiliteit meer in de constructie van het frame zit. Uiteraard zal vering op zulke snelheden wel helpen alleen hoeveel is moeilijk te zeggen natuurlijk.
 
Kijk naar de sprinters uit Italie zou ik zeggen. Die rijden allemaal zonder, alleen moet je wel een vlakke sprintbaan hebben dan:)

Die rijden idd zonder vering maar heb je die over de baan zien knallen in hockenheim?
Die slingeren als gek maar houden gewoon volgas open.... Goed gek.

Ikzelf reed zonder vering, laatste sprints met stugge korte veerweg.
Naar mijn mening is het fijner rijden... Maar je blijft met het gewichtsverschil zitten.
Alhoewel dat dat bij sommige vorkjes wel te verwaarlozen valt misschien?
Als je iets vind wat niet veel weegt en toch nog veert zou ik het er zeker opzetten.
 
Ik heb altijd met mijn frame zonder vering gereden. Zelfs met kamikaze voorvorkjes wou dat nog wel :p. Maar wel met een stuurdemper. Anders is het gewoon niet te doen. Ik zou gewoon zonder vering rijden. Het is altijd lichter.
 
Ben zelf afgelopen weken ook bezig geweest met een voorvorkje aan te passen voor de sprints.
Had eerst een veerweg van 1cm overgehouden maar nu toch besloten om de vering helemaal eruit te halen en ook een stuurdemper aan te schaffen.

Aangezien de sbo sprints ''naar horen/zeggen'' volgend seizoen alleen op mooie vlakke banen vereden gaat worden moet het goed te doen zijn.


Nog een voorbeeld: met mijn puch maxi in het verleden zonder voor en achtervering 110/120km/h gereden.... ging ook prima zelfts over de wat hobbelige polder weggetjes.
Nu is een laag sprintframe een ander verhaal maar toch moet het goed te doen zijn om zonder vering te gaan rijden.
 
Die rijden idd zonder vering maar heb je die over de baan zien knallen in hockenheim?
Die slingeren als gek maar houden gewoon volgas open.... Goed gek.

Ikzelf reed zonder vering, laatste sprints met stugge korte veerweg.
Naar mijn mening is het fijner rijden... Maar je blijft met het gewichtsverschil zitten.
Alhoewel dat dat bij sommige vorkjes wel te verwaarlozen valt misschien?
Als je iets vind wat niet veel weegt en toch nog veert zou ik het er zeker opzetten.

we moeten wel letten op acceleratie, en topsnelheid, 10 rijden is geen probleem en een frame is 10x anders rijden dan een std scooter of brommer.

dan vind ik jou mening een goede...beter is beter dus je merkt zeer zeker verschil....?
 
we moeten wel letten op acceleratie, en topsnelheid, 10 rijden is geen probleem en een frame is 10x anders rijden dan een std scooter of brommer.

dan vind ik jou mening een goede...beter is beter dus je merkt zeer zeker verschil....?

Ik heb het over mijn sonic dan he...
Zonder vering kan ook maar het rijdt fijner met stugge vering.
Het moet daarom niet veel wegen, ik heb gewoon een veer onder m'n binnenpoot gemonteerd. Beetje olie erraan en het gaat best soepel.

Veerspanning is te bepalen door de lengte van de veer maar dat zal je zelf ook wel weten.

Het is wel zo, als ik mijn binnenpoten vervang door alu poten win ik wel direct 2/3kg denk ik....
zoals ik al zei dus: als je een verend voorvorkje kan vinden wat niet veel weegt is het ideaal naar mijn idee.
 
Persoonlijk zou ik de vering gewoon achterwege laten. Je rijd maar 6 seconden, voor het comfort hoef je het niet te doen. De sbo heeft aangekondigd dat er alleen nog maar op top banen gereden gaat worden. Het enkele hobbeltje wat je dan tegen komt in die 6 seconden is ook wel te overzien.

De italianen rijden ook gewoon zonder veering. Als jij je frame gewoon op de grond kan houden heb je naar mijn mening geen vering nodig. Tenslotte kost elke veerweg die je maakt ook weer snelheid/tijd.
 
Scheelt ook gewicht...

Heb bij mijn Zip alles eruit gehaald en een tap ingezet zodat die de poten vasthoudt.
En zoals de rest als zegt, die paar seconden.

Het is toch geen wheelie scooter...
 
Is wellicht de voorvork van een MTB niets?

Die zijn ook berekend op goede klappen en niet te zwaar.

Heb je nog wel een beetje vering en licht gewicht
 
Joel reed met een beetje vering in zijn vork omdat dat op sprints als genemuiden/jubbega verplicht is ( na mijn weten ).
Ik weet alleen niet of dat zijn enige reden was.

Ik heb al die tijd zonder voor en achtervering gereden en dat was nooit een probleem.
Afgezien van de sprints in rotterdam ( maar dat spreekt voor zich ).
 
ik wil ff toelichten, dat een opmerking zoals je rijd maar 6 seconde echt niet relevant is. t gaat om de stabiliteit en wegligging.

bijvoorbeeld 20 km zonder 1 hobbel of 150m met 1 hobbel, waar je overheen stuitert.

of zie ik t verkeerd, en een wheelie kan er altijd in zitten, dit apparaat gaat gewoon volgend jaar onder de 6, hoe dan ook. en das een grote versnelling dus minder druk op t wiel, ook verlaag ik t gewicht bijna ellen maar op de voorzijde, de vork, wiel, remsysteem etc. dus omhoog gaat ie wel denk ik met nos.

mensen hier ervaring mee.
 
serieuze uitspraken die je hier neer zet.
Naar mijn weten is het nog maar een aantal mensen gelukt om onder de 6 te rijden over heel de wereld.

hoop dat het je lukt.

Ik denk trouwens dat je die keuze ivm vering toch voor jezelf gaat moeten maken.
Een groot deel mensen hebben hier hun ervaringen al neergezet, keuze is aan jouw denk ik.
 
Over de wheelie start. Ik denk niet dat je unerhaubt nog echt zo knallend weg kan gaan. Vooral niet met zo'n groot vermogen. Dan krijg je altijd of wheelspin of een wheelie. Iets wat je allebij niet wilt.


Wat ik zou doen:
Het geheel zo licht mogelijk maken (dus geen vering). Want voor de wegligging hoef je het niet te doen.
En dan zo met je vertanding/koppeling/zitpositie/bandenspanning/band gaan kloten dat je geen wheelspin/wheelie hebt.
 
als je zo extreem gaat zou ik ook gwn voor de lichtste optie kiezen en als het nodig is een klein stuurdempertje erop zetten.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top