This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

verhouding eind-vertanding???

laagvlieger

Well-Known Member
hallo iedereen, nogmaals moet ik een topic starten wegens geen juiste info gevonden. Ik heb ruim 20000km gedaan met mijn benelli en dus veronderstel ik dat de vertanding wel versleten is (wordt naar mijn mening bevestigd door fluitend geluid bij het optrekken, kan natuurlijk ook van vele andere dingen komen maar toch).
Nu was ik ff aan het rondkijken bij scootparts en wat bleek, een vertanding is blijkbaar niet zo eenvoudig als het eruit ziet. Er zijn verschillende verhoudingen zowel voor primaire als secundaire.
Graag had ik geweten:
1)waarvoor beide dienen?
2)wat die verhoudingen betekenen
3)welke jullie me aanraden op mijn setup (zie profiel)
 
De vertanding zorgt voor de verbinding tussen achterpoulies en achterwiel. De vertanding bestaat uit 4 tandwielen; 2 van de primaire vertanding en 2 van de secundaire/eind-vertanding.

Het eerste tandwiel zit op dezelfde als als je achterpoulies (natuurlijk aan de binnenkant van je vertandingsdeksel ). Dit is het kleine tandwiel van je primaire vertanding. Deze valt in het grote tandwiel van je primaire vertanding, welke samen met het kleine tandwiel van de secundaire vertanding op een aparte as zit.
Dit kleine tandwiel van de secundaire vertanding valt vervolgens weer in het grote tandwiel van de secundaire vertanding, welke op je achter as zit, waar ook je achterwiel op zit.



De verhoudingen betekenen hoeveel tandjes deze tanden hebben. Met behulp van deze waardes kun je de Reductiefactor uitrekenen.
De RF geeft aan hoeveel rondjes de achterpoulies moeten draaien, zodat het achterwiel 1 rondje draait.
De standaard RF ligt ergens rond de 10 meen ik. Dit zou betekenen dat als de achterpoulies 10 rondjes draaien, je achterwiel 1 rondje draait.
Hoe lager de RF is.. hoe harder je achterwiel draait (en dus hoe harder je rijdt). Maar.. ook hoe lager het vermogen aan je achterwiel is.
Vergelijk het maar met in een zware versnelling fietsen. Je kunt veel harder.. maar tegen een heuvel op fietsen gaat erg kut.
Maar gezien je een 70cc hebt.. en dus "harder kunt trappen".. kun je wel iets lager gaan zitten met je RF (áls je harder wilt rijden)

Je kunt overwegen om een std vertanding te kopen.. of een met andere verhoudingen.
Let hierbij op dat je vaak zelf het grote tandwiel van de primaire, en het kleine tandwiel van de secundaire, op hun as moet persen. Maar dit kan je dealer vast wel voor je doen.

Je kunt je RF als volgt berekenen;
RF = (Pg / Pk) * (Sg / Sk)
Waarbij;
P = primaire vertanding
S = secundaire vertanding
g = grote tandwiel
k = kleine tandwiel.

En om je gerust te stellen.. ik denk niet dat je vertanding versleten is. Wel kan je even je vertandingsolie verversen
 
XtremeNRG said:
Als je de verhoudingen verandert wel.
Wil je een langere vertanding, dus hogere top, zul je eerst meer pk's/koppel uit je scooter halen

mja ik heb al dr70 enzovoort is dat niet genoeg? Bovendien zou ik liever hebben dat hij wat harder optrekt want dat lukt voor de moment echt nog niet.
 
Vergelijk het met je fiets met versnellingen.

Zeg dat een standaard vertanding te vergelijken is met een fiets in zijn 8ste versnelling. Hierin kun je met een bepaald tempo op gang komen, en als je je helemaal de tering trapt een bepaalde top halen.
In je 4de versnelling kun je veel sneller op gang komen, misschien zelfs al een wheely voor elkaar krijgen.. maar hoe goed je ook je best doet, harder dan in je 8ste versnelling zul je niet gaan
In je 14de versnelling zul je flink kracht moeten zetten om uit stilstand weg te komen. Als je eenmaal in beweging bent fiets je op je dooie gemakkie iemand in zn 8ste versnelling eruit.

Hetzelfde geld voor je scooter-vertanding.
Als je er een lagere RF inlegt, rijdt hij als het ware in een hogere versnelling.
Je hebt meer vermogen nodig om op gang te komen, maar je kan met hetzelfde toerental van je cilinder een hogere top halen.
Gezien je zegt dat je liever vlotter optrekt kan je er een hogere RF inleggen. Je scoot heeft dan veel minder power nodig om in beweging te komen, en dus trek je veel feller op. Je top wordt hiermee echter ook lager..
 
Andere vertanding is i.t.t. je standaard vertanding recht getand.
Hierdoor heeft deze minder weerstand = wrijving = vermogen. Je kan dus winst boeken zowel in acceleratie als top door een langere vertanding te monteren.

Bovendien denk ik dat je met een bak vermogen sowieso sneller accelereert met een langere vertanding, simpelweg omdat die zogenaamde moeite om op gang te komen dan geen moeite meer is. Je "duwt" hem er dan wel doorheen, en knalt per toer dus verder vooruit.
 
Een schuine tand heeft meer grip-oppervlak dan een recht tandwiel. De tand is, doordat deze schuin loopt, immers breder. Of je kan zeggen dat dit meer weerstand geeft weet ik niet, maar mocht dit zo zijn denk ik dat dit te verwaarlozen is.
Doordat de tand groter is deze overigens ook sterker, hij kan met grotere vermogens overweg.
Mij lijkt een schuine vertanding daarom beter dan een rechte...

Je 2de opmerking slaat natuurlijk nergens op. Een wielrenner heeft meer 'vermogen' in zijn benen als mij.. maar ook hij zal sneller op gang komen in de 1ste versnelling dan in de 21ste.
Als je van een 50 naar een 70cc overstapt, kan je inderdaad een langere vertanding nemen zonder verschil te merken in optrekken. Maar aangezien hij al met 70 rijdt merkt hij het zeker in optrekken als hij nu een langere vertanding neemt. Het optrekken zal dan weer ongeveer net zoiets worden als met een std 50. En hij wilt juist beter optrekken.

Mijn advies; een schuine vertanding met een lagere RF als dat je nu hebt.

Maar nogmaals.. ik betwijfel of je vertanding is versleten
 
20000km is wel snel voor een vertandingen. ALs je olie goed en vaak genoeg vervangt. En dat hoeft echt niet vaak. Dan is het cker niet mol. Fluiten ken van meerdere dingen komen.
 
Raki said:
Andere vertanding is i.t.t. je standaard vertanding recht getand.
Hierdoor heeft deze minder weerstand = wrijving = vermogen. Je kan dus winst boeken zowel in acceleratie als top door een langere vertanding te monteren.

Rechte tandwielen maken ook meer herrie, dan schuine.
Denk maar aan de Achteruit-versnelling van een auto!

Ik denk ook, net als Cipher, dat het onzin is om de vertanding te vervangen.
Schud maar eens een keer nieuwe vertandingsolie erin, of vervang (als je die hebt) je lagers van de vertandingsdeksel.