De vertanding zorgt voor de verbinding tussen achterpoulies en achterwiel. De vertanding bestaat uit 4 tandwielen; 2 van de primaire vertanding en 2 van de secundaire/eind-vertanding.
Het eerste tandwiel zit op dezelfde als als je achterpoulies (natuurlijk aan de binnenkant van je vertandingsdeksel
). Dit is het kleine tandwiel van je primaire vertanding. Deze valt in het grote tandwiel van je primaire vertanding, welke samen met het kleine tandwiel van de secundaire vertanding op een aparte as zit.
Dit kleine tandwiel van de secundaire vertanding valt vervolgens weer in het grote tandwiel van de secundaire vertanding, welke op je achter as zit, waar ook je achterwiel op zit.
De verhoudingen betekenen hoeveel tandjes deze tanden hebben. Met behulp van deze waardes kun je de
Reductie
factor uitrekenen.
De RF geeft aan hoeveel rondjes de achterpoulies moeten draaien, zodat het achterwiel 1 rondje draait.
De standaard RF ligt ergens rond de 10 meen ik. Dit zou betekenen dat als de achterpoulies 10 rondjes draaien, je achterwiel 1 rondje draait.
Hoe lager de RF is.. hoe harder je achterwiel draait (en dus hoe harder je rijdt). Maar.. ook hoe lager het vermogen aan je achterwiel is.
Vergelijk het maar met in een zware versnelling fietsen. Je kunt veel harder.. maar tegen een heuvel op fietsen gaat erg kut.
Maar gezien je een 70cc hebt.. en dus "harder kunt trappen".. kun je wel iets lager gaan zitten met je RF (áls je harder wilt rijden)
Je kunt overwegen om een std vertanding te kopen.. of een met andere verhoudingen.
Let hierbij op dat je vaak zelf het grote tandwiel van de primaire, en het kleine tandwiel van de secundaire, op hun as moet persen. Maar dit kan je dealer vast wel voor je doen.
Je kunt je RF als volgt berekenen;
RF = (Pg / Pk) * (Sg / Sk)
Waarbij;
P = primaire vertanding
S = secundaire vertanding
g = grote tandwiel
k = kleine tandwiel.
En om je gerust te stellen.. ik denk niet dat je vertanding versleten is. Wel kan je even je vertandingsolie verversen