Verbeter punten stage6 MKII setup.

rottieark

Member
Nja precies zoals de titel het zegt.

Cilinder: stage6 MKII racing pen 12 mina hori

Krukas: Doppler racing endurance

Uitlaat: c16 of de C21

Carburateur: Met de c16 een 24mm PWK en met de c21 28mm PWK

Ontsteking: Nog geen idee, suggesties?

Koppeling: Malossi deltaclutch 107mm

Vario: Polini hi speed heb ik nog liggen iemand enig idee of dit goed gaat lopen?

Als iemand verbeterpunten heeft of suggesties, laat het maar weten! ik sta voor alles open :)
 
Advertisement - register to remove this

5erveD

Active Member
Pak een 21mm carburateur hierbij kun je nog enigszins een standaard luchtfilter gebruiken.
Althans op de Aerox wel. Weet niet precies of dat ook op de Ark kan.
Met een 24mm ga je naar een open filter en een aardig stukje meer decibel.

C16 en C21.
Ik heb met beide gereden op MK2 en vond zelf de C21 beter tot zijn recht komen.

Op mijn setup wel te verstaan.
Het is eigenlijk het beste om te testen.
Gewoon een tweedehandsje op de kop tikken en testen en als het niet bevalt weer door verkopen. Is goed te doen.

Een overrange komt goed tot zijn recht op zo'n setup.

Zelf maak ik gebruik van een Team 2 binnen rotor. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Maar ook een groot nadeel van een binnen rotor is geen licht en snel verlies van kracht bij loslaten van het gas ivm vliegwiel.

Polini hi-speed Vario is prima spul.
Heb ik ook gehad maar is door gewisseld voor de overrange kit met 19*15,5 rollen.

Met zulke setups is het verstandig de vertanding wat langer te maken
Ik heb er een oudere Malossi vertanding in zitten 15/43.

Let op!
Je zult met zulke vertandingen de tandwielen moeten persen. Als je een beetje handig bent is dit niet zo een probleem.
Het kan in de bankschroef maar dit raad ik niet aan. Houd er ook rekening mee dat een rechte vertanding meer lawaai maakt.

Maak je geen zorgen. Hij trekt hem dan nog steeds zo op het achterwiel.

Rollen, trek en drukveer is zelf testen.
Afhankelijk van je eigen voorkeur.

Mijn cilinder en carter liggen nu bij de tuner en zullen aangepakt worden. Dan is een 28mm carb wel een optie. Het gaat dan wel een herrie bak worden. De buren zullen er vast blij mee zijn ;-)

Edit:
Weet niet meer precies of dit nu 15, 14 of 13 tands is.
Moet dat even opzoeken.
 
Last edited:

rottieark

Member
Pak een 21mm carburateur hierbij kun je nog enigszins een standaard luchtfilter gebruiken.
Althans op de Aerox wel. Weet niet precies of dat ook op de Ark kan.
Met een 24mm ga je naar een open filter en een aardig stukje meer decibel.

C16 en C21.
Ik heb met beide gereden op MK2 en vond zelf de C21 beter tot zijn recht komen.

Op mijn setup wel te verstaan.
Het is eigenlijk het beste om te testen.
Gewoon een tweedehandsje op de kop tikken en testen en als het niet bevalt weer door verkopen. Is goed te doen.

Een overrange komt goed tot zijn recht op zo'n setup.

Zelf maak ik gebruik van een Team 2 binnen rotor. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Maar ook een groot nadeel van een binnen rotor is geen licht en snel verlies van kracht bij loslaten van het gas ivm vliegwiel.

Polini hi-speed Vario is prima spul.
Heb ik ook gehad maar is door gewisseld voor de overrange kit met 19*15,5 rollen.

Met zulke setups is het verstandig de vertanding wat langer te maken
Ik heb er een oudere Malossi vertanding in zitten 15/43.

Let op!
Je zult met zulke vertandingen de tandwielen moeten persen. Als je een beetje handig bent is dit niet zo een probleem.
Het kan in de bankschroef maar dit raad ik niet aan. Houd er ook rekening mee dat een rechte vertanding meer lawaai maakt.

Maak je geen zorgen. Hij trekt hem dan nog steeds zo op het achterwiel.

Rollen, trek en drukveer is zelf testen.
Afhankelijk van je eigen voorkeur.

Mijn cilinder en carter liggen nu bij de tuner en zullen aangepakt worden. Dan is een 28mm carb wel een optie. Het gaat dan wel een herrie bak worden. De buren zullen er vast blij mee zijn ;-)
De openlucht filter zou mij niet veel boeien, rijen nu al mensen hier met een dr70 en een powerfilter haha,

Ik zou ff gaan kijken voor die binnenrotor, elektra etc maakt niet veel uit aangezien ik die meestal door verbind op schakelaartjes.

15:43 primaire neem ik aan?

Bedankt voor je reactie trouwens
 

5erveD

Active Member
De openlucht filter zou mij niet veel boeien, rijen nu al mensen hier met een dr70 en een powerfilter haha,

Ik zou ff gaan kijken voor die binnenrotor, elektra etc maakt niet veel uit aangezien ik die meestal door verbind op schakelaartjes.

15:43 primaire neem ik aan?

Bedankt voor je reactie trouwens
Ja, het gaat om de primaire vertanding.
Het beste is om dit uit te rekenen. De beste verhouding bij welke cilinder moet ik je schuldig blijven en is vaak zeer specifiek.
Dit is testen en uitrekenen en weer testen en ook weer persoonlijke voorkeur.
Had hierboven ook al ge-edit. Ik weet niet precies welke vertanding er nu in zit. of deze nu 15,14 of zelfs 13 tanden had.
De 43 weet ik wel zeker. Zal het zo even opzoeken, het hele zwikkie ligt toch uit elkaar.

Open lucht filter hoeft natuurlijk geen probleem te zijn voor jou!
Maar wel voor de buren of andere omwonende.
Onthoudt goed dat als je specifieke stukken vaak rijdt met zo'n herrie bak mensen gaan klagen.
Dit kan lastige gevolgen hebben.

Ik noem een dwarsstraat, stel je buurman waar je geen goede band mee hebt ergert zich groen en geel aan dat ding en belt constant de politie,
versturen FIXI meldingen en/of heeft een kort lijntje met de gemeente. Dan kun je er vergif op innemen dat ze uiteindelijk een keer voor je deur staan of in de buurt je een keer staande houden.

Het licht over de accu is een optie.
Maar realiseer jezelf dat je echt maar heel kort gebruik kunt maken van een accu als je er alles op hebt zitten en je nog gloeilampen gebruikt.
Ik had mijzelf hier ook aardig in vergist. Met led lampen kun je langer aan.

Succes!

Edit:
My bad, blijkbaar kan ik niet eens een paar tanden tellen, het is 13/44 :rolleyes:
 
Last edited:

rottieark

Member
Ja, het gaat om de primaire vertanding.
Het beste is om dit uit te rekenen. De beste verhouding bij welke cilinder moet ik je schuldig blijven en is vaak zeer specifiek.
Dit is testen en uitrekenen en weer testen en ook weer persoonlijke voorkeur.
Had hierboven ook al ge-edit. Ik weet niet precies welke vertanding er nu in zit. of deze nu 15,14 of zelfs 13 tanden had.
De 43 weet ik wel zeker. Zal het zo even opzoeken, het hele zwikkie ligt toch uit elkaar.

Open lucht filter hoeft natuurlijk geen probleem te zijn voor jou!
Maar wel voor de buren of andere omwonende.
Onthoudt goed dat als je specifieke stukken vaak rijdt met zo'n herrie bak mensen gaan klagen.
Dit kan lastige gevolgen hebben.

Ik noem een dwarsstraat, stel je buurman waar je geen goede band mee hebt ergert zich groen en geel aan dat ding en belt constant de politie,
versturen FIXI meldingen en/of heeft een kort lijntje met de gemeente. Dan kun je er vergif op innemen dat ze uiteindelijk een keer voor je deur staan of in de buurt je een keer staande houden.

Het licht over de accu is een optie.
Maar realiseer jezelf dat je echt maar heel kort gebruik kunt maken van een accu als je er alles op hebt zitten en je nog gloeilampen gebruikt.
Ik had mijzelf hier ook aardig in vergist. Met led lampen kun je langer aan.

Succes!

Edit:
My bad, blijkbaar kan ik niet eens een paar tanden tellen, het is 13/44 :rolleyes:
Ik heb mijn verlichting al veranderd door led, ziet er veel mooier uit vindt ik persoonlijk :)

Heb idd een buurman die nogal haat aan mij heeft, gaat steeds over en weer met politie, ik loop nu meestal de straat uit voordat ik hem start om gezeik te voorkomen en omdat er kinderen spelen.
Hebben zelf ook regelmatig politie moeten bellen voor overlast, Hij is een alcoholist en staat ook al bekend in het systeem dat hij vaak onzin meldingen maakt als hij dronken is/iets heeft gebruikt. Dus de politie komt nu ook nooit meer om te checken bij mij.

Oja 13/44 had ik al gevonden idd, kon 15/43 zelf al niet vinden haha.
Post automatically merged:

Ik zat voor de ontsteking te kijken voor de italkit selletra alleen kan ik deze moeilijk vinden voor AC zie alleen maar ontstekingen met de dopjes voor het slakkenhuis LC dus.

De italkit heeft wel een vast ontstekings tijdstip, dit vindt ik persoonlijk niet echt een ramp tho.
Heb net wel ergens gelezen dat je aanpassingen moet maken aan de koelkappen voor een binnenrotor, heeft iemand hier enig idee of dit klopt?

Post automatically merged:

Goede setup. Heb je de cilinder laten tunen?
Als hij standaard is zal ik er een C16 opzetten met de 24m carb.
28mm lijkt mij wat groot hiervoor
Mmm, weet nog niet of ik hem laat tunen, Hoeveel valt hiermee te winnen?
 
Last edited:

bartj

HousePaus
21mm is genoeg man. Daarna is het alleen kut afstellen en zuipt ie veel. Je gaat er niet sneller door.
Rotor maakt op straat ook geen reet uit. Als je ergens wil beginnen zou ik lekker een HPI pakken man.
Als ik je verder nog tips kan geven over je buurnan en de politie stuur maar een pm....
Als ik mn sp98 of zelfs mn standaard Vespa in de tuin start staat de politie al voor de deur....
Dus als iemand weet wat wel of niet mag ben ik het
 

rottieark

Member
21mm is genoeg man. Daarna is het alleen kut afstellen en zuipt ie veel. Je gaat er niet sneller door.
Rotor maakt op straat ook geen reet uit. Als je ergens wil beginnen zou ik lekker een HPI pakken man.
Als ik je verder nog tips kan geven over je buurnan en de politie stuur maar een pm....
Als ik mn sp98 of zelfs mn standaard Vespa in de tuin start staat de politie al voor de deur....
Dus als iemand weet wat wel of niet mag ben ik het
Mmm kan een STD ontsteking dan ook niet? of gaat dat een "bottleneck" zijn voor de rest?
 

5erveD

Active Member
Een binnen rotor met vast ontstekings tijdstip is an sich prima. Maar de echte winst haalde ik uit de de andere curves. Op de Malossi rotor wel te verstaan.
 

bartj

HousePaus
Een binnen rotor met vast ontstekings tijdstip is an sich prima. Maar de echte winst haalde ik uit de de andere curves. Op de Malossi rotor wel te verstaan.
Nee totaal niet.... een binnenrotor heeft minder massa op de krukas en dus snellere gasreactie.... heeft niks te maken met ontstekingstijdstip. Dat verander je namelijk niet
 

Sparky

Well-Known Member
Maar de echte winst haalde ik uit de de andere curves.
heeft niks te maken met ontstekingstijdstip. Dat verander je namelijk niet
Het ligt misschien aan mij maar volgens mij praten jullie langs elkaar.
Niet dat ik voorstander ben van een binnenrotor want ik vind deze dingen meer nadelen hebben dan voordelen als we het hebben over een daily driver maar een andere curve betekent toch automatisch ook een ander ontstekingstijdstip.
En een scherper getunede curve levert zeker iets op.
 

5erveD

Active Member
Correct.

Ik denk dat wij langs elkaar heen praten.
In dit geval bij de Malossi rotor zit ook een kastje met de ontstekingswaardes. Noem het de cdi of geef het een andere naam.

Deze is instelbaar en heeft verschillende curves qua tijdstippen dat de ontsteking werkt. Ook heeft deze een vast punt. 16° uit het hoofd.

Ben daar iig erg tevreden over.
 

rottieark

Member
Ik lees nu veel verschillende meningen.
Ik denk dat ik gewoon probeer op een STD ontsteking te rijden, en zodra ik merk dat er meer potentie in zit dat ik dan een andere ontsteking monteer.

@Sparky Wat zijn precies de nadelen aan een binnenrotor volgens jou?

@5erveD mhm ja ik heb nog niet bepaald verstand van ontstekingen met aanpasbare curves, Heeft dit veel voordelen?
 

Sparky

Well-Known Member
@Sparky Wat zijn precies de nadelen aan een binnenrotor volgens jou?
Tuurlijk is deze aanpasbare ontsteekcurve van belang voor de performance maar dat is, naar mijn mening, ook het enigste voordeel als je tenminste weet wat je doet en alles goed ingesteld hebt.

Tuurlijk heb je een betere gasreactie want het blokje hoeft niet alle massa van het vliegwiel mee op gang te trekken.
Maar eenmaal op gang werkt een standaard vliegwiel ook wel in je voordeel.
De scooter rijdt daardoor minder zenuwachtig met betrekking tot onevenheden in het wegdek, denk bijvoorbeeld aan korte heuveltjes en kuilen.
De massa en de rotatiesnelheid van het vliegwiel helpt de motor er in mee om het toerental voor een paar seconden vast te houden als het vermogen van het blokje het even niet redt om een kort heuveltje op te rijden of de scooter door een kuilje te trekken.

Wat ik nog een groot nadeel vind, en dit is wellicht het belangrijkste nadeel, is dat een binnenrotor "ontsteking" meestal zonder lichtspoel en laadspoel wordt geleverd, bij sommige modellen kun je die er wel los bijkopen echter deze is niet toereikend om alles goed te voorzien van spanning en bovendien ook nog eens de accu te laden.
MAW, de scooter moet vaker aan de laad-infuus om de accu op spanning te houden.
Maar er zijn mensen die zweren bij deze binnenrotoren en dat respecteer ik ondanks dat ik het niet begrijp.
Voor scooters die gebruikt worden op een circuit is dit een heel ander verhaal maar hier is het wegdek ook vlak en de boordspanning niet belangrijk want die is niet nodig.
 
Last edited:

bartj

HousePaus
Correct.

Ik denk dat wij langs elkaar heen praten.
In dit geval bij de Malossi rotor zit ook een kastje met de ontstekingswaardes. Noem het de cdi of geef het een andere naam.

Deze is instelbaar en heeft verschillende curves qua tijdstippen dat de ontsteking werkt. Ook heeft deze een vast punt. 16° uit het hoofd.

Ben daar iig erg tevreden over.
Malossi rotor is goud absoluut. Maar voor een straat scooter beetje overkill. Ik draai lang genoeg mee om te weten dat jij nooit geen verschil gaat merken bij dagelijks gebruik.
Heb je geld genoeg dan zou ik ook een Malossi rotor erop knallen. Maar als jij voor de eerste keer met een rotor aan de slag gaat kun je beter een HPI pakken.

Verder wat Sparky zegt klopt helemaal. Een rotor voor straatgebruik is helemaal kut... het is leuk maar kut.
Telkens accu laden, niet vergeten je waterpomp aan te zetten anders ben je ook zo klaar met rijden. Ja ervaringsdeskendige
Maar een rotor is goud als je het uiterste uit je blok hebt geperst met cil uitlaat inlaat en overbrenging. Is daar iets standaard aan dan dat aanpassen voor je aan je ontsteking begint
 

rottieark

Member
Malossi rotor is goud absoluut. Maar voor een straat scooter beetje overkill. Ik draai lang genoeg mee om te weten dat jij nooit geen verschil gaat merken bij dagelijks gebruik.
Heb je geld genoeg dan zou ik ook een Malossi rotor erop knallen. Maar als jij voor de eerste keer met een rotor aan de slag gaat kun je beter een HPI pakken.

Verder wat Sparky zegt klopt helemaal. Een rotor voor straatgebruik is helemaal kut... het is leuk maar kut.
Telkens accu laden, niet vergeten je waterpomp aan te zetten anders ben je ook zo klaar met rijden. Ja ervaringsdeskendige
Maar een rotor is goud als je het uiterste uit je blok hebt geperst met cil uitlaat inlaat en overbrenging. Is daar iets standaard aan dan dat aanpassen voor je aan je ontsteking begint
Het is in princiepe een scooter zonder kenteken, dus ook niet helemaal voor op straat. Dus er komt waarschijnlijk wel een rotor op.

Ik zat nu ook te kijken voor een Polini digitale ontsteking (3curves)

Een maat van me heeft deze besteld en we gaan vandaag monteren om te kijken wat het verschil nu is op zijn scooter (daily drive scooter)
Als mij dit bevalt en het verschil "merkbaar" is en bevalt ga ik denk ik ook voor een Polini.
 
Advertisement - register to remove this
Top