ventilator in de kartfilter

Gmuze

Gabriel is de naam
Hey, het is al weer een tijd geleden dat ik iets post, maar goed. Here goes...

In de eerste plaats moet ik zeggen dat het hier om een kart gaat. Het maakt niet veel uit, maar houd er rekening mee dat het toerengebied wat gebruikt wordt wat groter is dan bij een scooter.

Het zit dus zo, een kennis van me heeft een soort van computer ventilator in z'n kartfilter geplaats. Hij zit vlak voor de carb en moet er voor zorgen dat de lucht gaat wervelen. Volgens hem zou hierdoor het mengsel beter/sneller mengen. Zijn hier mensen die hier ook ervaring mee hebben en er meer van weten. Ik heb namelijk mijn bedenkingen of het werkt.

Al vast bedankt voor al uw expertice :p
 
Advertisement - register to remove this

EEEhm...

Hier is vroeger een groot topic over geweest... Je moet even denken aan de capaciteit van de ventilator.... Ik denk dat deze nooit genoeg liter per minuut kan "vervoeren" die de kart nodig heeft...

Ik neem aan dat het om een 80cc kart gaat, die 16.000 toeren draait (in het kleinste inhoud geval). Dat betekend dat deze dus 16.000 x 80cc aan lucht moet kunnen "verwerken"

Dit is dus 1280 liter lucht per minuut... (als ik het goed berekend heb). Ik denk dat de ventilator eerder zal draaien, door de zuiging van de lucht bij de carburateur, dan dat deze voor een beter mengsel zorgt.....
 
Sander said:
. Dat betekend dat deze dus 16.000 x 80cc aan lucht moet kunnen "verwerken"

Ik denk alleen niet dat je van stationair tot 16.000 een maximale vullingsgraad hebt. Op de hoge toeren neemt dat uiteraard zwaar af.
 
Sander said:
EEEhm...

Hier is vroeger een groot topic over geweest... Je moet even denken aan de capaciteit van de ventilator.... Ik denk dat deze nooit genoeg liter per minuut kan "vervoeren" die de kart nodig heeft...

Ik neem aan dat het om een 80cc kart gaat, die 16.000 toeren draait (in het kleinste inhoud geval). Dat betekend dat deze dus 16.000 x 80cc aan lucht moet kunnen "verwerken"

Dit is dus 1280 liter lucht per minuut... (als ik het goed berekend heb). Ik denk dat de ventilator eerder zal draaien, door de zuiging van de lucht bij de carburateur, dan dat deze voor een beter mengsel zorgt.....

sander...

Gmuze bedoelt dat hij zo'n ventilatortje wilt installeren voor de wervelingen.
Dat dat simpele ventilatortje minder lucht aanzuigt als dat je carb al doet snapt hij zelf ook wel geloof ik ;)
 
Dankje jasper voor het vetrouwen in mijn kennis/verstand. @ sander :mad:

In iedergeval het gaat om een 125cc @ 15500 max. De ventilator zit er al en zorgt dus enkel voor werveling en geen aanzuiging. We hebben alleen niets om het verschil te meten.
 
Sander said:
EEEhm...

Hier is vroeger een groot topic over geweest... Je moet even denken aan de capaciteit van de ventilator.... Ik denk dat deze nooit genoeg liter per minuut kan "vervoeren" die de kart nodig heeft...

Ik neem aan dat het om een 80cc kart gaat, die 16.000 toeren draait (in het kleinste inhoud geval). Dat betekend dat deze dus 16.000 x 80cc aan lucht moet kunnen "verwerken"

Dit is dus 1280 liter lucht per minuut... (als ik het goed berekend heb). Ik denk dat de ventilator eerder zal draaien, door de zuiging van de lucht bij de carburateur, dan dat deze voor een beter mengsel zorgt.....

dan hou je nog niet rekening met de het turbo effect van de uitlaat
 
ik doel er alleen op, dat de ventilator geen nut heeft, omdat die zelf zal draaien, door de zuigkracht van de carburateur....
 
Sander said:
ik doel er alleen op, dat de ventilator geen nut heeft, omdat die zelf zal draaien, door de zuigkracht van de carburateur....

ik denk ook dat ie vast word gezet. zo onstaat er toch een soort draai in de aanzuiging:D

Huib...
 
Sander said:
EEEhm...

Hier is vroeger een groot topic over geweest... Je moet even denken aan de capaciteit van de ventilator.... Ik denk dat deze nooit genoeg liter per minuut kan "vervoeren" die de kart nodig heeft...

Ik neem aan dat het om een 80cc kart gaat, die 16.000 toeren draait (in het kleinste inhoud geval). Dat betekend dat deze dus 16.000 x 80cc aan lucht moet kunnen "verwerken"

Dit is dus 1280 liter lucht per minuut... (als ik het goed berekend heb). Ik denk dat de ventilator eerder zal draaien, door de zuiging van de lucht bij de carburateur, dan dat deze voor een beter mengsel zorgt.....
Er zijn genoeg 12V ventilatoren die meer dan het dubbele aan debiet halen.
De waardes van die 125cc kart zijn ook makkelijk te halen. :)
 
maar is het dan niet beter/makkelijker om een soort van heuvels te maken in het kartfilter? Neem aan dat als je ergens lucht over aanzuigt dat je een werveling kan opwekken door een schot met een bepaalde vorm er in te plaatsen.
 
Even voor de duidelijkheid. Mijn vraag is: Heeft werveling een positief of negatief effect. Al is het maar bekeken vanuit een theoretisch oogpunt.

Er hoeft dus niks meer gezegd te worden over 12v ventilatoren en schotten en vulling van de cilinder. Dank u :p
 
door werveling wordt het brandstof/lucht beter "gemengd" maar volgens mij zit er door filter/carbu/blok al genoeg werveling in
 
Back
Top