Velglint

EmielWallaroo

EmielWallaroo
hallo
ik wil van de lelijke reflectors op mijn brommer af, maar ik wil reglementair blijven. nu kwam ik op het idee oranje fluorescerend velglint aan te brengen.
weet iemand of dat mag ter vervanging van gewone reflectoren?
 
Advertisement - register to remove this

Lang verhaal, lang antwoord en conclusie...

Verhaal:

Diverse malen heb ik, via internet, geprobeerd te achterhalen welke eisen er voor een scooter gelden.

Niets kunnen vinden.

Heb contact gehad met de officiële instantie's, RDW en politie, zelfs deze kunnen hierover geen duidelijkheid geven.

Omdat de scooter steeds meer dient te rijden op plaatsen waar een auto rijd, ga ik ervan uit dat er dezelfde richtlijn bestaat omtrent verlichting en zichtbaarheid als een auto.

Bij een auto geldt het volgende:

Dim/Stads/Groot-licht: Wit
Achterlicht: Rood
Remlicht: Rood
Knipper voor: Wit, Amber of Oranje.
Knipper achter: Amber of Oranje.

Antwoord:

Volgens mij mag je de reflectoren vervangen door een velglint.

Mits deze een gangbare kleur hebben.

Dat wil zeggen:

Oranje. Amber of Wit.

Een beetje hetzelfde als op een fietsband.


Conclusie:

Doe wat jij denk dat het beste is, mits je binnen de grenzen blijft.

D.w.z. houd je aan de kleuren en ga geen groene, blauwe of andere afwijkende kleuren gebruiken.

Let wel....

Beter goed zichtbaar met (eventuele) afwijkende kleuren, dan niet zichtbaar in het donker !!!
 
Als jij je reflectors van je scooter haalt zal niemand daar over vallen. Velg lint mag je in elke kleur van de regenboog er op plakken.

Enige reflector waar ze nog wel moeilijk over willen doen is die van je achterlicht. Meestal is die wel geïntegreerd maar soms zit die er apart onder geplakt.
 
normaal moet het oranje reflector zijn dacht ik, maar ik ga er vanuit dat de politie er niets op zegt als je velglint in de plaats gebruikt, zolang het maar oranje is en reflecteert zeker?
 
Back
Top