Velgen spuiten / coaten

UndercoverNL

Active Member
Goedenavond,
Ik heb dus een aerox met op het moment standaard matzwarte velgen, alleen wil ik deze voor de helft metallic rood maken.
Nu heb ik al meerdere topics hier over gezien op het forum, alleen zijn die al redelijk oud.


Aangezien coating natuurlijk altijd beter zal zijn, vraag ik me af of het in deze tijd nog goedkoper is als lakken, en of je bij coating ook alleen de helft van de velgen kan laten coaten.
Alleen zit ik ook met het probleem dat ik mijn scooter door de weeks eigenlijk elke dag gebruik voor werk, en dan gaat coaten dus sowieso niet lukken aangezien je de velgen dan wel een week kwijt kunt zijn.
Dus vandaar ook de vraag of je velgen überhaupt moet lakken en zo ja wat daarvoor de beste manier is.

Een vriend van me heeft zijn velgen voor de helft gelakt op de volgende manier:
- Eerst hele velg schuren:
1642108318877.png
- Daarna een keer de volledige velg met een laag primer.
- Vervolgens de stukken afplakken die hij niet in (dit geval) geel wilde hebben.
- dan 1 laag geel er over heen.
- daarna alle gele stukken afplakken en 1 laag zwart er over heen.
- en als laatste 2 of 3 lagen blanke lak er over heen.


Mijn vraag is dus, of dit goed (genoeg) is en of de lak met snelheden tot 100 er niet vanaf zal gaan.
Ik wil alles met motip kaan doen, neem aan dat dat de beste keus is.

Hoeveel bussen zou ik dan ook ongeveer nodig hebben? Als we praten over 500ml primer en blanke lak, en 400ml kleur lak.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Na even wat coating bedrijven gebeld te hebben lijkt het niet mogelijk, aangezien coaten niet voor een gedeelte kan, atands niet mooi strak. Dit is wat ze mij allemaal vertelde, en verwezen me daarna door naar een lak / spuit bedrijf.
Dan zou spuiten dus de enigste oplossing zijn, maar is dit wel een werkende oplossing en is de methode die ik hierboven heb uitgestippeld de juiste methode?
 
Volgens mij hebben ze in een automaterialen winkel verf voor stalen velgen , misschien zit jou kleur daar ook bij. En de verf gaat heus niet van de velg af , doet het bij autovelgen ook niet. Wel de ondergrond goed behandelen en vetvrij maken.
 
Volgens mij hebben ze in een automaterialen winkel verf voor stalen velgen , misschien zit jou kleur daar ook bij. En de verf gaat heus niet van de velg af , doet het bij autovelgen ook niet. Wel de ondergrond goed behandelen en vetvrij maken.
er zijn inderdaad motip lak bussen speciaal voor velgen, helaas zijn deze alleen maar in standaard velg kleuren te krijgen en dus niet in glans / metallic rood. Ook als ik verder zoek voor velg lak in het rood vind ik niks, enkel standaard lak.
Post automatically merged:

Ik vond trouwens ook deze: https://www.allesvoorjeauto.shop/motip-removable-coating-rood-hoogglans-500ml.html?source=googlebase
Alleen is dat niet permanent, zou dit als nog makkelijk permanent gebruikt kunnen worden? En zou dit goed werken
 
Last edited:
Het lakken van aluminium velgen is geen probleem
Je kunt hiervoor gewoon een spuitbus kleur pakken of een laten mengen.
Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om deze met een kwast aan te brengen.
Zou niet mijn keuze zijn ivm strepen en onregelmatigheden.

Het beste resultaat word vaak verkregen door goed en zorgvuldig te schuren en te ontvetten.
Het creëren van overdruk in de spuitruimte kan een voordeel zijn.

Ik zou ook meerdere lagen kleur spuiten.
Dus bv 2 à 3 lagen van de eene kleur met genoeg tussentijd voor het drogen.
Dan afplakken en de volgende kleur 2 à 3 lagen.
Dan 2 lagen blanke lak.

Bij secuur werken zal dit een zeer lange tijd goed blijven.
 
Het lakken van aluminium velgen is geen probleem
Je kunt hiervoor gewoon een spuitbus kleur pakken of een laten mengen.
Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om deze met een kwast aan te brengen.
Zou niet mijn keuze zijn ivm strepen en onregelmatigheden.

Het beste resultaat word vaak verkregen door goed en zorgvuldig te schuren en te ontvetten.
Het creëren van overdruk in de spuitruimte kan een voordeel zijn.

Ik zou ook meerdere lagen kleur spuiten.
Dus bv 2 à 3 lagen van de eene kleur met genoeg tussentijd voor het drogen.
Dan afplakken en de volgende kleur 2 à 3 lagen.
Dan 2 lagen blanke lak.

Bij secuur werken zal dit een zeer lange tijd goed blijven.
aa oke, dan ga ik dat maar is proberen, wel nog een laag primer na het schuren en ontvetten neem ik aan?
 
aa oke, dan ga ik dat maar is proberen, wel nog een laag primer na het schuren en ontvetten neem ik aan?
Dat is zeker aan te raden.
In feite is de stelregel;
Hoe meer aandacht je besteedt aan de voorbereiding hoe beter het resultaat.

Hier een foto van de Speedfight die we op de zaak hebben gedaan.
 

Attachments

  • IMG_20220108_173622.jpg
    IMG_20220108_173622.jpg
    117 KB · Views: 17
Dat is zeker aan te raden.
In feite is de stelregel;
Hoe meer aandacht je besteedt aan de voorbereiding hoe beter het resultaat.

Hier een foto van de Speedfight die we op de zaak hebben gedaan.
ziet er zeker mooi uit, dan ga ik de bussen maar is bestellen, enig idee hoeveel ml / bussen je ongeveer van alles nodig zal hebben als we over 1 laag primer, 3 lagen kleur, en 2 lagen blank praten. 400 / 500 ml bussen. Niet dat ik straks met veel te veel bussen blijf zitten haha.
 
ziet er zeker mooi uit, dan ga ik de bussen maar is bestellen, enig idee hoeveel ml / bussen je ongeveer van alles nodig zal hebben als we over 1 laag primer, 3 lagen kleur, en 2 lagen blank praten. 400 / 500 ml bussen. Niet dat ik straks met veel te veel bussen blijf zitten haha.
1 bus primer en 1 bus blanke lak is prima.
2 bussen kleur. Je kan altijd een extra bus halen en als je die niet gebruikt kan je hem vast wel retourneren als je het bonnetje bewaard.
Handig is wel dit even te controleren bij de betreffende winkel of dat mogelijk is en wat eventuele voorwaarden zijn.
Maar uit mijn ervaring is het terugbrengen nooit echt een probleem tenzij duidelijk is dat je het hebt gebruikt/geopend
 
Waarom koop je niet nog een setje velgen om die te laten coaten? Als je ze gaat spuiten heb je aan 1 primer en lak en blanke lak wel genoeg. Om een zo strak mogelijk resultaat te krijgen zou ik wel goeie spuitbussen nemen. Kost wat meer maar is het zeker waard
 
Waarom koop je niet nog een setje velgen om die te laten coaten? Als je ze gaat spuiten heb je aan 1 primer en lak en blanke lak wel genoeg. Om een zo strak mogelijk resultaat te krijgen zou ik wel goeie spuitbussen nemen. Kost wat meer maar is het zeker waard
Wat bedoel je precies met het kopen van nog een setje velgen? Het probleem bij coaten is dat je ze niet gedeeltelijk kan laten coaten, en al zou er een bedrijf zijn die dat wel doet, zal het niet mooi strak zijn, en wat ik hier mee wil bereiken is dat ik de helft van de binnenkant van de velg van kleur verander, een soort van supermoto effect.

Ik wilde nu gewoon motip halen, is in het algemeen overal wel goed voor toch? Ondanks dat het dan niet de speciale wheel spray van motip is.
 
Wat bedoel je precies met het kopen van nog een setje velgen? Het probleem bij coaten is dat je ze niet gedeeltelijk kan laten coaten, en al zou er een bedrijf zijn die dat wel doet, zal het niet mooi strak zijn, en wat ik hier mee wil bereiken is dat ik de helft van de binnenkant van de velg van kleur verander, een soort van supermoto effect.

Ik wilde nu gewoon motip halen, is in het algemeen overal wel goed voor toch? Ondanks dat het dan niet de speciale wheel spray van motip is.
Als je gewoon een 2de setje velgen koopt. Dan laat je die coaten of spuiten of net wat je er mee wil doen en dan bandjes erop laten draaien en dan je huidige set houden voor als.je een lekke band rijd. Of je verkoopt ze. Zit je niet met het probleem dat je niet kan rijden. En velgen wisselen is natuurlijk zo gedaan.

Maar waarom zou voor de helft coaten niet gaan? Is toch hetzelfde process? Al zal spuiten makkelijker gaan als je ze maar precies afplakt
 
Als je gewoon een 2de setje velgen koopt. Dan laat je die coaten of spuiten of net wat je er mee wil doen en dan bandjes erop laten draaien en dan je huidige set houden voor als.je een lekke band rijd. Of je verkoopt ze. Zit je niet met het probleem dat je niet kan rijden. En velgen wisselen is natuurlijk zo gedaan.

Maar waarom zou voor de helft coaten niet gaan? Is toch hetzelfde process? Al zal spuiten makkelijker gaan als je ze maar precies afplakt
Heb inmiddels een extra setje gekocht ja, ff 2de-hands in de buurt kon ik er toevallig een ophalen.
Vraag mij ook niet waarom maar alle coating bedrijven die ik hier in de buurt heb gebeld, ongeveer 10, die konden / wilden niet voor de helft coaten, ik denk omdat ze geen zin hebben om te gaan afplakken.
 
Heb inmiddels een extra setje gekocht ja, ff 2de-hands in de buurt kon ik er toevallig een ophalen.
Vraag mij ook niet waarom maar alle coating bedrijven die ik hier in de buurt heb gebeld, ongeveer 10, die konden / wilden niet voor de helft coaten, ik denk omdat ze geen zin hebben om te gaan afplakken.
Te veel gekut waarschijnlijk, of levert niet genoeg op. Hier in de buurt is ook niks te vinden voor schappelijke prijs. Denk er soms aan zelf zo'n setje te kopen maargoed ik kan hoog uit een velg kwijt in de oven binnen
 
Te veel gekut waarschijnlijk, of levert niet genoeg op. Hier in de buurt is ook niks te vinden voor schappelijke prijs. Denk er soms aan zelf zo'n setje te kopen maargoed ik kan hoog uit een velg kwijt in de oven binnen
Precies ja, nouja ik heb inmiddels 1 bus grijze primer, 1 bus metallic rood, 2 bussen metallic zwart en 2 bussen 2k blanke lak besteld, dan maar ff goed schuren en dan gaan we zien hoe het gaat uitpakken.
 
Zal vast goedkomen, zorgen dat je een kacheltje ofzo hebt staan waar je gaat spuiten. En plak ff met dat goedkope doorzichtige afdekzeil voor schilderen van de action alles af om een simpele spuitcabine van te maken. Wereld van verschil hoeveel stof dat dat kan schelen
 
Zal vast goedkomen, zorgen dat je een kacheltje ofzo hebt staan waar je gaat spuiten. En plak ff met dat goedkope doorzichtige afdekzeil voor schilderen van de action alles af om een simpele spuitcabine van te maken. Wereld van verschil hoeveel stof dat dat kan schelen
aa ja bedankt voor de tip, ga ik doen!
 
Back
Top