Vastzittende Kickstarter, cilinder en overal olie

Rikkerttt

New Member
Beste mensen van het forum,

mijn scooter beta ark 50 2 takt

Ik had een week geleden last van een vastzittende kickstart die onmogelijk omlaag wilde. Hij is echter wel goed gesmeerd alleen liepen de wielen, waar de v-snaar omheen zit, onder de carterkap vast.
Deze draaiden goed tot ze soort vastliepen, je hoorde ook een geluid dat het heel moeilijk draaide of iets en na even doordrukken draaide het weer en liep het na enkele rondjes weer vast. Hiermee bedoel ik dat je het linker wiel onder de caterkap draait waardoor de V-snaar draait.

Nu haal ik vandaag dus alles los om te kijken en zie ik overal ten eerste veel zwarte koolstofaanslag/ olie?, maar nergens druppels of een lek.
De bougie zelf is pikzwart en heeft veel koolstofaanslag wat ik denk dat het is.
Ook kijk ik in de cilinder en zie ik dat de zuiger geblakerd is en de cilinder zelf ook veel troep bevat. Ook zitten er verticale krassen in de cilinder en op de zuiger zelf. De zuiger zelf is ook verbrand lijkt wel en heeft op de kop ook verbrandde soort aanslag wat er alleen af te schrapen is.
Ook de carburateur is pikzwart en alles eromheen. Losgemaakt is deze van binnen gelukkig wel helemaal schoon.

Ik zal de foto’s toevoegen dan blijkt waar ik mee te maken heb.
Ik vraag me af wat jullie kunnen concluderen uit mijn foto’s. Tips bijvoorbeeld of wat mijn foto’s zeggen over wat ik aan moet passen om al deze problemen te voorkomen
Ik las bijvoorbeeld dat mijn bougie een te rijk mengsel aangeeft. Omdat deze zwart en nat met aanslag was
Ik hoor graag wat jullie te zeggen hebben :)

Mvg Rik
 

Attachments

  • CE0CDBE1-AADB-41EE-AB30-F228C26EBBA2.jpeg
    CE0CDBE1-AADB-41EE-AB30-F228C26EBBA2.jpeg
    159.4 KB · Views: 18
  • 5BE1726A-F00D-4F6A-B203-CC483FC461E3.jpeg
    5BE1726A-F00D-4F6A-B203-CC483FC461E3.jpeg
    237.2 KB · Views: 18
  • 15667445-D1A3-4AD3-9FBD-B39722021295.jpeg
    15667445-D1A3-4AD3-9FBD-B39722021295.jpeg
    271.3 KB · Views: 18
  • E7519E35-2520-47D2-BF97-639F72775D73.jpeg
    E7519E35-2520-47D2-BF97-639F72775D73.jpeg
    268.9 KB · Views: 19
  • 591984E2-643E-4748-9CB3-8B23A3113D3C.jpeg
    591984E2-643E-4748-9CB3-8B23A3113D3C.jpeg
    207.2 KB · Views: 20
  • 6D35E3F9-D671-4471-BEC5-B6C5E020D18C.jpeg
    6D35E3F9-D671-4471-BEC5-B6C5E020D18C.jpeg
    259.5 KB · Views: 20
  • D3E947B7-83E3-461D-BC48-A4F9B1685952.jpeg
    D3E947B7-83E3-461D-BC48-A4F9B1685952.jpeg
    489.6 KB · Views: 20
Advertisement - register to remove this

Deze scooter heeft lang geen liefde meer gehad.
Ik denk dat je een vastloper hebt gehad, wat daar de oorzaak van is geweest geen idee.
Die zwarte aanslag in je cilinderkop duidt in ieder geval op een slechte verbranding of een te koude bougie.
De zwarte aanslag op je zuiger onder de zuigerveren duidt op lekkende zuigerveren.
Die zwarte aanslag in je carterkap is slijpsel van je v-snaar of de vorige v-snaren, wellicht wel v-snaar vervangen maar niet de moeite gedaan om het zaakje met een kwast schoon te maken.

Als ik de vegen op de zuiger en cilinderwand zie wordt dit op z'n minst een nieuwe cilinder en zuiger.
En zeker goed controleren of je oliepomp nog werkt.
Controleren of de borgveertjes van de zuigerpen er nog wel in zitten of dat deze losgeschoten zijn en nu onder in je carter liggen.
Dat potje olie die bij het achterwiel staat, waar dient dit voor en is deze olie ergens uit gelekt?
 
Deze scooter heeft lang geen liefde meer gehad.
Ik denk dat je een vastloper hebt gehad, wat daar de oorzaak van is geweest geen idee.
Die zwarte aanslag in je cilinderkop duidt in ieder geval op een slechte verbranding of een te koude bougie.
De zwarte aanslag op je zuiger onder de zuigerveren duidt op lekkende zuigerveren.
Die zwarte aanslag in je carterkap is slijpsel van je v-snaar of de vorige v-snaren, wellicht wel v-snaar vervangen maar niet de moeite gedaan om het zaakje met een kwast schoon te maken.

Als ik de vegen op de zuiger en cilinderwand zie wordt dit op z'n minst een nieuwe cilinder en zuiger.
En zeker goed controleren of je oliepomp nog werkt.
Controleren of de borgveertjes van de zuigerpen er nog wel in zitten of dat deze losgeschoten zijn en nu onder in je carter liggen.
Dat potje olie die bij het achterwiel staat, waar dient dit voor en is deze olie ergens uit gelekt?
Super bedankt voor je reactie! Ondertussen heb ik de scooter geolied en in elkaar gezet, hij kickt en rijd weer goed.
Het potje olie is ter verduidelijking uit de uitlaat gelekt. Door het ronddraaien van de wielen in de carterkap heb ik volgens mij mijn uitlaat gevult door te draaien waardoor er benzine+olie elke draai uit de cilinder kwam.
Ik zal morgen even kijken waar mijn oliepomp zit en of die nog goed werkt. Ook zal ik nieuwe zuigerveren bestellen en de zuiger zelf even nakijken. Bedankt voor de nuttige duidelijke informatie.
Verder vraag ik mij wel nog steeds af hoe mijn carburateur en alles eromheen zo nattig is met al die zwarte troep wat ik van onder andere mn cilinder buitenkant en onderkant luchtfilter heb gekrabd.
En hoe de binnenkant van mijn cilinder zoals op de foto hieronder te zien zo vies kan zijn.

Bedankt voor de reactie en ik zal mijn scooter zeker weer in het zonnetje zetten :)
 

Attachments

  • 7EF9FD7B-6061-40E6-A05E-8DB3DFDF5637.jpeg
    7EF9FD7B-6061-40E6-A05E-8DB3DFDF5637.jpeg
    223.4 KB · Views: 13
Sow die is goed vastgelopen!
Ben erg blij dat je scoot weer geld loopt maar doe jezelf een plezier en haal een nieuw cilinderkitje incl zuiger. Dit is echt een ontieglijk compressieverlies op deze manier en zorgt alleen maar voor meer slijtage. Zo’n 50cc cilindertje zal je sowieso niet al teveel kosten
 
Back
Top