Vastloper Vivacity

Loekoeboeng

Well-Known Member
Hallo,
Ik heb onlangs de Vivacity van mijn dochter onder handen genomen. Hij was afgeslagen bij haar en de kickstarter was niet meer te gebruiken (vast). Ik zag dat de startmotor (vertanding) versleten was en dat de bendix ook geen vertanding meer had. Die heb ik vervangen en toen heb ik direct maar de voorrem en de achterrem gereviseerd en onderdelen vervangen. Daarna heb ik de carburateur gereinigd en het luchtfilter vervangen. Vervolgens heb ik de cylinder eraf gehaald en de zuigerveren vervangen. Ook bleek er weinig of geen olie in te zitten. Oliedus ook bijgevuld. Daarna wilde ik hem starten, maar hij starte niet. Na enige tijd kicken, sloeg hij aan, maar niet van harte. Toen hij eenmaal liep, gaf ik wat gas en toen, whoap... vast.... Weer geen beweging in de kickstarter te krijgen. Vastgelopen zuiger dus. maar toen ik de cylinder en de zuiger de eerste keer checkte, bleken er geen groeven zichtbaar. Wat kan er aan de hand zijn, krukas kapot?
Wie geeft een goede tip? Ik heb er iets te veel aan nieuwe onderdelen opzitten om de scooter naar desloopt te brengen of zo...
 
Advertisement - register to remove this

Je weet dat de cilinder is vastgelopen of denk je ??misschien te grote zuigerveren gekocht daarom te weinig smering gekregen en is vastgelopen.

succes
 
waarom de zuigerveren vervangen?

en wat voor veren heb je erop gezet? en waarom?

meestal is het namelijk zo dat als de veren versleten zijn dat de zuiger dit ook is.

en verder heeft peugeot een aparte zuigermaat , dus niet 40mm.

ik zou eens zorgen dat de scooter vanuit het begin goed is , zuigerveren vervangen hoort daar dus niet bij , dat is meestal een noodoplossing.

vanaf hier kunnen wij moeilijk oordelen wat het is , kan net zo goed zijn dat de krukaslagers slecht zijn en dus vastlopen.

cilinder kun je (laten) meten , zo weet je dus wat je in huis hebt.

het gaat eigenlijk allemaal om meten , nauwkeurig elk onderdeeltje bij langs en uitsluiten , dus 100% zeker weten dat een bepaald onderdeel goed is , of niet...
 
Het gaat erom dat mijn dochter, die al anderhalf jaar met die scooter rijdt, lopend thuiskwam. De mtoor was tijdens hetrijden afgeslagen en zij kreeg hem niet meer aan de praat metde el. starter, maar ze kreeg hem toen ook niet aangekickt, want de kicker zat vast. Ik heb zuigerveren vervangen, omdat er een gebroken was. Toen ik de cylinder en zuiger weer had gemonteerd, kon ik hem met de hand ronddraaien. Hij ging netjes op en neer door de cylinder. Met kicken voelde ik (vinger op het gat van de bougie) dat mijn vinger naar binnen of vast werd gezogen, dus compressie.
Voor zover ik weet heeft Peugeot een cylindermaat (zuigerveermaat van 39,8 of zo) Kan dat? Maar wat adviseren jullie?
zuiger vervangen of is toch het krukaslager naar zijn grootje?
Volgens mij had ik al verteld dat het motortje kennelijk geen of weinig olie had.....
 
Het gaat erom dat mijn dochter, die al anderhalf jaar met die scooter rijdt, lopend thuiskwam. De mtoor was tijdens hetrijden afgeslagen en zij kreeg hem niet meer aan de praat metde el. starter, maar ze kreeg hem toen ook niet aangekickt, want de kicker zat vast. Ik heb zuigerveren vervangen, omdat er een gebroken was. Toen ik de cylinder en zuiger weer had gemonteerd, kon ik hem met de hand ronddraaien. Hij ging netjes op en neer door de cylinder. Met kicken voelde ik (vinger op het gat van de bougie) dat mijn vinger naar binnen of vast werd gezogen, dus compressie.
Voor zover ik weet heeft Peugeot een cylindermaat (zuigerveermaat van 39,8 of zo) Kan dat? Maar wat adviseren jullie?
zuiger vervangen of is toch het krukaslager naar zijn grootje?
Volgens mij had ik al verteld dat het motortje kennelijk geen of weinig olie had.....

sorry maar als je je vinger op het bougiegat houd zuigt die niet maar duwt die juist de lucht eruit.

maar kan zijn dan je big-end of je krukaslagers kapot zijn ja. haal de cilinder eraf en probeer de krukas rond te draaien.
kijk of die moeilijk draait of dat het big end vast zit.
 
Het gaat erom dat mijn dochter, die al anderhalf jaar met die scooter rijdt, lopend thuiskwam. De mtoor was tijdens hetrijden afgeslagen en zij kreeg hem niet meer aan de praat metde el. starter, maar ze kreeg hem toen ook niet aangekickt, want de kicker zat vast. Ik heb zuigerveren vervangen, omdat er een gebroken was. Toen ik de cylinder en zuiger weer had gemonteerd, kon ik hem met de hand ronddraaien. Hij ging netjes op en neer door de cylinder. Met kicken voelde ik (vinger op het gat van de bougie) dat mijn vinger naar binnen of vast werd gezogen, dus compressie.
Voor zover ik weet heeft Peugeot een cylindermaat (zuigerveermaat van 39,8 of zo) Kan dat? Maar wat adviseren jullie?
zuiger vervangen of is toch het krukaslager naar zijn grootje?
Volgens mij had ik al verteld dat het motortje kennelijk geen of weinig olie had.....

als er een zuigerveer breekt is dat niet voor niets , dan is er wat aan de hand , meestal is er dan wat verkeerd gemonteerd ,maar ook een versleten zuiger kan dit veroorzaken.

kortom ,de kans dat die zomaar weer gebeurd is groot.

de cilinder moet worden opgemeten , compressie voel je niet , maar meet je met een compressiemeter , en de cilinderspeling meet je op met een micrometerset..
 
Ik heb inmiddels de cilinder eraf gehaald. De zuiger bleek behoorlijk vast te zitten in de cilinder. De zuiger vertoonde een paar flinke groeven. Aan debinnezijde van de cilinder is bij een poort een heel kleine beschadiging te zien. De krukas draait nog gewoon rond. Er zit geen zijwaartse speling op. Hij is ook makkelijk met hand aan de carterzijde rond te draaien. Zal ik het maar proberen met een nieuwe cilinder en zuiger?
 
zijwaartse speling is ook niet erg..

ik zou er inderdaad een nieuwe cilinder en zuiger opzetten , ik heb zelf onlangs een DMP cilinder gemonteerd op een Peugeot , dit liep goed en deze cilinder is niet duur , kwalitatief ook goed.

echter moet er dan geen teken zijn dat er materialen missen van de zuiger , het kleinste beetje kan al in het carter gaan zitten en er pas weer uit komen wanneer je met de nieuwe cilinder gaat rijden , dus kijk dit goed na voor je een niuewe cilinder monteerd!!
 
Ik heb een nieuw zuigertje besteld. Een bromfietshandelaar/reparateur heeftde cilinder bekeken en gezegd dat de kleine beschadiging geen kwaad kan. Hij heeft me tipsgegeven hoe te zien of er nog troep in het blok zit dat tussen de zuiger kan gaan zitten. Er zit geen speling op de krukas als ik aan de zuigerstang trek. Ik ga het proberen met een nieuw zuigertje. Mochtdit niet lukken dan kan die bromfietshandelaar het blok reviseren voor € 160,-- (Nieuwe krukas incl arbeid) Dit lijkt me niet echt duur. Een ruilblok kost me € 150,--
 
Ik denk zeker niet dat melf op geld uit is. Ik wil graag dat de scooter het weer gaat doen en als dat geld kost, dan is dat niet anders..... Dus ik heb niet de intentie gehad om iemand tegen zijn schenen aan te schoppen. Ik zag allen josdijkman.nl staan en laat ik daar nu net een aantal onderdelen hebben besteld die allemaal tot tevredenheid zijn bezorgd en reeds gemonteerd....
Maar even wat anders. Ik heb die nieuwe zuiger gemonteerd. Van tevoren heb ik met een doek even de bak van de krukas schoongemaakt met een doek om te zien of er nog stukjes metaal of iets dergelijks inzat. Helemaal schoon. Vervolgens alles gemonteerd en proberen te starten. Na heel veel trappen sloeg ie aan, en weer af, weer aan en weer af en daarna bleef ie lopen. Er kwam echter wat rook uit de aansluiting bij de uitlaat, maar ook zwarte olie.... De uitlaat rookte zelf als een flinke schoorsteen. Maar... de scooter bleef lopen. Daarna heb ik hem uitgezet en tien minuten later weer gestart met de el. starter. Hij deed het en.... sloeg weer vast. Na enige krachttermen de boel weer uit elkaar gehaald en bleek er een diepe groef in mijn nieuwe zuiger te zitten van een centimeter of vijf op preices dezelfde plek als bij de oude zuiger..... De cilinderwand toonde geen sporen van krassen of groeven..... Wel was de bougie en de cilinderwand besmeurd met zwarte olie.....
Wat kan het nu zijn. Toch een cilinder die niet helemaal goed meer is? De zuigeratnag vertoont nu lichte zijwaartse speling, maar als ik aan de zuigerstang trek voel ik geen enkele speling. De lagers moeten dus nog goed zijn.... Of toch niet. Het naaldlager is ook nog intakt. Vervolgens heb ik weer met een doek de bak schoongemaakt. Tussen de olieresten zag ik allemaal kleine zilverkleurige metaaldeeltjes. Die zijn verm. vergruisd en hebben de schade aan de zuiger veroorzaakt, maar waar komt dit dan vandaan?
 
Nee dat klopt. Er gaat alleen een nieuwe zuiger in.
Dat ga ik dit weekend doen en hopen dat het allemaal gaat werken.

dit bedoel ik dus , om de zuiger/cilinderspeling te weten moet je dit meten.

wellicht is de speling veel te groot..

zomaar een zuiger erin zetten is gewoon gokken, sommige zuigers zijn ook weer te krap , waardoor de boel kan vastlopen..

daarom is het heel erg verstandig om te meten met een goeie micrometerset.

verder zijn er echt veel dealers die zomaar wat uit hun nek lullen...
 
Ik denk dat een gemiddelde scooter gebruiker dat gereedschap niet heeft liggen, en dit dus vaak alleen de die-hard scooterrijder het wel heeft.

Ik denk dat de TS idd moet gaan meten, maar er is ook niet duidelijk hoelang de scooter al gereden hebt.

Nou heb je al nieuwe zuigerveren gekocht en kapot gegaan, je hebt al een nieuwe zuiger gekocht en is al weer kapot.

Ik kan vanuit hier niet zien wat die scooter allemaal geleden heeft, maar een vastloper geeft vaak wel schade aan de krukas / lagers.

Toch raad ik je het aan om er een nieuwe krukas / lagers / cilinderset erop te zetten zodat je zeker weet dat ie het weer goed gaat doen.. En controlleer ook of dat uberhaupt die oliepomp goed werkt. Want normaal gesproken hoort dat goed te werken..

Een goedkopere krukas heb je al van motoforce of BGM / RMS

En dan een Motoforce cilinder, voor een snor zou ik eerder zo`n bobotech nemen.
 
Back
Top