Variorolletjes en trekveer

Advertisement - register to remove this

...Als de Scooter nu genoeg toeren maakt op Topsnelheid , kan je wat zwaarder gaan in Rollen , wat je topsnelheid wat hoger word .
Trekveren heb geen invloed op Topsnelheid.
 
...Als de Scooter nu genoeg toeren maakt op Topsnelheid , kan je wat zwaarder gaan in Rollen , wat je topsnelheid wat hoger word .
Trekveren heb geen invloed op Topsnelheid.
Hij maakt ongeveer 7,5 tot 8000 toeren op topsnelheid, hebben veren wel invloed op de treksnelheid? Hoeveel sneller zou hij ongeveer gaan op zwaardere rollen?
Thanks
 
..Als de Scooter nu 8000 RPM maakt , dan zullen zwaarderen rollen geen nut hebben , pas als je de 9000 RPM aan tikt.

Kijk eerst eens je Rollen na ... als die versleten zijn , of vlakke kanten vertonen , gaat het toerental en snelheid ook omlaag.
 
Als de rolletjes nog goed zijn, kan ik er dan lichtere of zwaardere rollen in zetten of heeft dat geen zin?
Waar zijn precies de trekveren voor?
Sorry ben nog maar een amateur
 
9 posts verder en nog geen duidelijk antwoord gezien...

Je moet het een beetje anders zien met rolletjes en trekveertjes..

Bij elke andere setup heb je dus ook een andere afstelling nodig..

Ga je harder door andere rolletjes, JA als je hiervoor met een verkeerde afstelling hebt gereden en nou wel met de goede afstelling.. Als die al goed staat afgesteld, dan ga je er niks harder door uiteraard.

Je kan dus niet zomaar er rolletjes erin doen en hopen dat het goed gaat werken.. Hiervoor moet je dus afstellen.. Er is dus met een natte vinger in de lucht niet direct te zeggen dat bepaalde rolletjes direct de juiste zijn. Staat je afstelling verkeerd kan het volgende gebeuren..

- Bij te lichte rolletjes zal je motor meer toeren gaan maken, maar omdat ze te licht zijn voor de afstelling zullen die de graden plaat van je vario minder ver naar buiten drukken (hij blijft zegt maar hangen in de middelste versnelling) toeren zal dan ook hoger liggen...

- Bij te zware rolletjes, zal je heel sloom schakelen met de vario en door de scooter minder sneller weg.. De top snelheid zal je wel halen (wel naar heel langer wachten) maar schakeld gewoon traag door)


Wat je dus wilt is van deze twee werelden... SNeller oppakken, door trekken en een hogere top halen..

Volgende probleem is dan ook nog eens de drukveer in de achterpoelie.. Je kan diverse verschillende drukveren kopen die meer druk kunnen uitoefenen.. (begint dus gewoon bij standaard (dat ding wat vanuit de fabriek erin zat) en dan word dit alleen maar sterker... Het licht dus aan welke cilinder je gebruikt en welke uitlaat je monteerd.. Bij een 50cc standaard cilinder wil je de slapst mogelijk drukveer hebben..

En bij een setup dat veel meer toeren hoort te maken moet er dus een veel zwaardere drukveer gemonteerd worden.. Geld ook als je bijvoorbeeld met een cilinder die een grotere boring heeft, er is dan meer kracht voorhanden..

Een drukveer alleen aanpassen als je echt alles geprobeerd hebt kwa rolletjes en de acceleratie belabberd blijft.. Nadeel van een te sterke drukveer is dat je kwa topsnelheid negatief beinvloed kan worden (top zal minder hoog uitkomen)

En de rolletjes moet je gewoon testen welke het beste reageren en welke ook de hoogste topsnelheid halen...

De trekveertjes alleen aanpassen als je stilstaand niet goed van de plek komt..

Zitten er te slappe veertjes in, dan zal je al rijdend vertrekken, zonder enige toeren opbouw.. Je vertrekt dan heel sloom..

Zitten er te strakke veertjes erin.. Dan kom je niet weg / van ze plaats.. Om toch weg te komen moet je heel veel gas geven.. Dit rijd heel erg blokkerig..

Bij de juiste afstelling, schiet je eigenlijk van je plek.. En direct op de vario overdrijving.
 
9 posts verder en nog geen duidelijk antwoord gezien...

Je moet het een beetje anders zien met rolletjes en trekveertjes..

Bij elke andere setup heb je dus ook een andere afstelling nodig..

Ga je harder door andere rolletjes, JA als je hiervoor met een verkeerde afstelling hebt gereden en nou wel met de goede afstelling.. Als die al goed staat afgesteld, dan ga je er niks harder door uiteraard.

Je kan dus niet zomaar er rolletjes erin doen en hopen dat het goed gaat werken.. Hiervoor moet je dus afstellen.. Er is dus met een natte vinger in de lucht niet direct te zeggen dat bepaalde rolletjes direct de juiste zijn. Staat je afstelling verkeerd kan het volgende gebeuren..

- Bij te lichte rolletjes zal je motor meer toeren gaan maken, maar omdat ze te licht zijn voor de afstelling zullen die de graden plaat van je vario minder ver naar buiten drukken (hij blijft zegt maar hangen in de middelste versnelling) toeren zal dan ook hoger liggen...

- Bij te zware rolletjes, zal je heel sloom schakelen met de vario en door de scooter minder sneller weg.. De top snelheid zal je wel halen (wel naar heel langer wachten) maar schakeld gewoon traag door)


Wat je dus wilt is van deze twee werelden... SNeller oppakken, door trekken en een hogere top halen..

Volgende probleem is dan ook nog eens de drukveer in de achterpoelie.. Je kan diverse verschillende drukveren kopen die meer druk kunnen uitoefenen.. (begint dus gewoon bij standaard (dat ding wat vanuit de fabriek erin zat) en dan word dit alleen maar sterker... Het licht dus aan welke cilinder je gebruikt en welke uitlaat je monteerd.. Bij een 50cc standaard cilinder wil je de slapst mogelijk drukveer hebben..

En bij een setup dat veel meer toeren hoort te maken moet er dus een veel zwaardere drukveer gemonteerd worden.. Geld ook als je bijvoorbeeld met een cilinder die een grotere boring heeft, er is dan meer kracht voorhanden..

Een drukveer alleen aanpassen als je echt alles geprobeerd hebt kwa rolletjes en de acceleratie belabberd blijft.. Nadeel van een te sterke drukveer is dat je kwa topsnelheid negatief beinvloed kan worden (top zal minder hoog uitkomen)

En de rolletjes moet je gewoon testen welke het beste reageren en welke ook de hoogste topsnelheid halen...

De trekveertjes alleen aanpassen als je stilstaand niet goed van de plek komt..

Zitten er te slappe veertjes in, dan zal je al rijdend vertrekken, zonder enige toeren opbouw.. Je vertrekt dan heel sloom..

Zitten er te strakke veertjes erin.. Dan kom je niet weg / van ze plaats.. Om toch weg te komen moet je heel veel gas geven.. Dit rijd heel erg blokkerig..

Bij de juiste afstelling, schiet je eigenlijk van je plek.. En direct op de vario overdrijving.
Super man!
Duidelijke uitleg!
Ik ga toch eens kijken wat lichtere rolletjes gaan doen en kijken wat slappere veer gaat doen.
Mijn scooter trekt wel snel op maar hapert een klein beetje in het begin het gaat dus niet in een mooie rechte lijn. Kijken of dat beter word.
Dankjewel!!
 
Wat is de setup waar je mee wilt rijden.. Normaal gesproken is een standaard drukveer bij de meeste simpele setups voldoende..
Heb je de rolletjes goed afgesteld maar schakelt hij nog steeds traag door..

1. Dan moet je eerst rekening houden of dit niet komt omdat je motor zwaar versleten is..
Het kan zijn dat er vlakke kanten op de vario rolletjes komen, of de aandrijfriem niet meer zo breed is.. Misschien is de vario of halfpoelie zelf op.. Of misschien een compressie problemen m.b.t de cilinder en zuiger / zuigerveren.. Als de zuigerveren bijvoorbeeld versleten zijn heeft de motor ook nog maar de half aan kracht.. Omdat de compressie boven de zuiger niet constant is, maar dus ergens weg lekt.. Om compressie constant te houden moet de ruimte (dus de bewegende delen helemaal lucht dicht zijn) als je zuigerveren dus af zijn, dan lekt er dus beetjes weg waardoor de compressie continu weer zakt..

2. Is punt 1 niet van toepassing dan een iets zwaardere drukveer (of een nieuwe drukveer monteren ) uiteraard bij een andere drukveer ook weer opnieuw afstellen.
 
Je moet rolletjes toch om de 4.000 km vervangen als ik dat goed zeg?
Ik heb er al iets meer dan 6000 km op gereden en weet niet of daarvoor de rolletjes zijn vervangen. De riem heb ik laatst al vervangen die was niet veel meer dat scheelde ook al heel erg.
Wat is eigenlijk een poelie? Hahah
Zijn zuigerveren makkelijk te vervangen?

Super je weet er veel van!
Dankjewel !
 
Back
Top