9 posts verder en nog geen duidelijk antwoord gezien...
Je moet het een beetje anders zien met rolletjes en trekveertjes..
Bij elke andere setup heb je dus ook een andere afstelling nodig..
Ga je harder door andere rolletjes, JA als je hiervoor met een verkeerde afstelling hebt gereden en nou wel met de goede afstelling.. Als die al goed staat afgesteld, dan ga je er niks harder door uiteraard.
Je kan dus niet zomaar er rolletjes erin doen en hopen dat het goed gaat werken.. Hiervoor moet je dus afstellen.. Er is dus met een natte vinger in de lucht niet direct te zeggen dat bepaalde rolletjes direct de juiste zijn. Staat je afstelling verkeerd kan het volgende gebeuren..
- Bij te lichte rolletjes zal je motor meer toeren gaan maken, maar omdat ze te licht zijn voor de afstelling zullen die de graden plaat van je vario minder ver naar buiten drukken (hij blijft zegt maar hangen in de middelste versnelling) toeren zal dan ook hoger liggen...
- Bij te zware rolletjes, zal je heel sloom schakelen met de vario en door de scooter minder sneller weg.. De top snelheid zal je wel halen (wel naar heel langer wachten) maar schakeld gewoon traag door)
Wat je dus wilt is van deze twee werelden... SNeller oppakken, door trekken en een hogere top halen..
Volgende probleem is dan ook nog eens de drukveer in de achterpoelie.. Je kan diverse verschillende drukveren kopen die meer druk kunnen uitoefenen.. (begint dus gewoon bij standaard (dat ding wat vanuit de fabriek erin zat) en dan word dit alleen maar sterker... Het licht dus aan welke cilinder je gebruikt en welke uitlaat je monteerd.. Bij een 50cc standaard cilinder wil je de slapst mogelijk drukveer hebben..
En bij een setup dat veel meer toeren hoort te maken moet er dus een veel zwaardere drukveer gemonteerd worden.. Geld ook als je bijvoorbeeld met een cilinder die een grotere boring heeft, er is dan meer kracht voorhanden..
Een drukveer alleen aanpassen als je echt alles geprobeerd hebt kwa rolletjes en de acceleratie belabberd blijft.. Nadeel van een te sterke drukveer is dat je kwa topsnelheid negatief beinvloed kan worden (top zal minder hoog uitkomen)
En de rolletjes moet je gewoon testen welke het beste reageren en welke ook de hoogste topsnelheid halen...
De trekveertjes alleen aanpassen als je stilstaand niet goed van de plek komt..
Zitten er te slappe veertjes in, dan zal je al rijdend vertrekken, zonder enige toeren opbouw.. Je vertrekt dan heel sloom..
Zitten er te strakke veertjes erin.. Dan kom je niet weg / van ze plaats.. Om toch weg te komen moet je heel veel gas geven.. Dit rijd heel erg blokkerig..
Bij de juiste afstelling, schiet je eigenlijk van je plek.. En direct op de vario overdrijving.