Varioring zelf verwijderen?

  • Thread starter Deleted member 68514
  • Start date
D

Deleted member 68514

Guest
Hallo, ik heb een Sym Orbit 2 50cc 4 takt uit 2014 met ruim 8.500km op de teller. De scooter gaat nu 50 op de GPS. Maar dat duurt een eeuwigheid voordat hij de snelheid bereikt. Kan ik zonder slagmoersleutel of hoe het ding heet, zelf mijn varioring verwijderen zodat mijn scooter weer kan leven. Heel graag advies
 
Advertisement - register to remove this

Varioring kun je ook verwijderen door middel van een varioblokkeersleutel. Die schroef je bij je starterkrans vast, waardoor de krans niet meer beweegt en je de krukasmoer met een ratel los zou kunnen draaien. Dan haal je de krans weg en zou je normaal de varioring kunnen vinden. Overigens trekt een scooter niet harder op wanneer je de variobegrenzing verwijderd. Je verhoogd alleen je top wat. Succes!
 
Varioring kun je ook verwijderen door middel van een varioblokkeersleutel. Die schroef je bij je starterkrans vast, waardoor de krans niet meer beweegt en je de krukasmoer met een ratel los zou kunnen draaien. Dan haal je de krans weg en zou je normaal de varioring kunnen vinden. Succes!
Moet ik m Dan nog verder afstellen?
 
Varioring kun je ook verwijderen door middel van een varioblokkeersleutel. Die schroef je bij je starterkrans vast, waardoor de krans niet meer beweegt en je de krukasmoer met een ratel los zou kunnen draaien. Dan haal je de krans weg en zou je normaal de varioring kunnen vinden. Overigens trekt een scooter niet harder op wanneer je de variobegrenzing verwijderd. Je verhoogd alleen je top wat. Succes!
Nou op zich trekt hij prima. Alleen de topsnelheid is te laag. Sinds ik euro 98 tank trekt hij veel beter op uit stilstand. Maar moet er na t verwijderen vd varioring een andere sproeier in?
 
Voor de variobegrenzing heb je ook nog een varioblokkeersleutel nodig.
Ik weet niet precies wat er allemaal bij een 4takt zit, maar ik heb bij mijn scoot alleen een ratel met dop, kruiskopschroevendraaier en een bakje om de benzine mee op te vangen nodig om de sproeier te vervangen.
Misschien heb je iets aan dit filmpje:
 
Voor de sproeier heb ik zelfs alleen een platte nodig. Kan gewoon mooi de vlotterbak eraf halen terwijl de carb nog gemonteerd is. Zal wel verschillen per scooter natuurlijk. Ga je je Vario eruit halen stop er in ieder geval geen zuiger stop in want daarmee help je de boel makkelijk naar de piep.
 
Voor de variobegrenzing heb je ook nog een varioblokkeersleutel nodig.
Ik weet niet precies wat er allemaal bij een 4takt zit, maar ik heb bij mijn scoot alleen een ratel met dop, kruiskopschroevendraaier en een bakje om de benzine mee op te vangen nodig om de sproeier te vervangen.
Misschien heb je iets aan dit filmpje:
Dus ik moet een varioblokkeersleutel kopen, apart voor een Sym? En wat nog meer? En eventuele adviezen? Bij voorbaat dank
 
Ja. Je hebt een varioblokkeersleutel nodig die op jouw scooter past of een slagmoersleutel.
Verder zou ik alleen kunnen adviseren om je tijd te nemen als je dit nog nooit gedaan hebt en de volgorde van onderdelen ook weer goed terug te monteren na demontage.
 
Ja. Je hebt een varioblokkeersleutel nodig die op jouw scooter past of een slagmoersleutel.
Verder zou ik alleen kunnen adviseren om je tijd te nemen als je dit nog nooit gedaan hebt en de volgorde van onderdelen ook weer goed terug te monteren na demontage.
Oke een varioblokkeersleutel wordt het dan. Helaas s hè ik geen slagmoersleutel. Speciaal voor Sym....of ook nog verschil in blokkeersleutels per type? Bedankt voor de info!
 
Bij een 4 takt zit de bougie niet recht op de zuiger, vandaar geen zuigerstop. Als ik geen varioblokkeersleutel hebt zet ik een steeksleutel tegen de tanden van het vliegwiel en de ribbels van de carter. Dit is wel oppassen. Bij gebrek aan beter kan dit een oplossing zijn. Wel bij voorkeur een verlengde dopsleutel en handschoenen gebruiken voor als je doorschiet..
 
Bij een 4 takt zit de bougie niet recht op de zuiger, vandaar geen zuigerstop. Als ik geen varioblokkeersleutel hebt zet ik een steeksleutel tegen de tanden van het vliegwiel en de ribbels van de carter. Dit is wel oppassen. Bij gebrek aan beter kan dit een oplossing zijn. Wel bij voorkeur een verlengde dopsleutel en handschoenen gebruiken voor als je doorschiet..
Zelfs bij een 2 takt waar de bougie recht zit is het af te raden. En een Honda Dylan 2takt heeft zelfs ook een schuine zoals 4 takt. Slecht voor je zuiger, krukas, lagers etc
 
Back
Top