Varioring overtoeren slecht

Arkieac

New Member
Goedenavond,
Ik heb een aerox uit 2008 32xxx km, met polini koppeling en terugloper. Waarom zou het slecht zijn om er een varioring in te zetten om em bijv niet harder dan 60 te laten lopen? Is dat omdat tie dan de hele tijd tegen die varioring aan zit en iets? dan harder slijt? En wat als je dan op top gewoon gas terug draait?
Groetjes
 
Advertisement - register to remove this

Als voorbeeld:


Stel de krukas draait 2x per minuut rond en de slijtage is normaal. Dan ga je er een vario ring erin zitten.

De krukas gaat nou ineens 15x harder draaien per minuut.. Dan kan denk ik de conclusie wel getrokken word dat het ten eerst een hoop benzine gaan zuipen... En als je er normaal 35.000km ermee kan rijden, is de kans dat je bij 12.000 - 15.000 km er helemaal klaar mee bent en je krukas lagers er ook geen zin meer erin hebben.. Ook is de cilinder behoorlijk af gekauwd. Dus ja dan slijt alles echt als de brandweer.

Plus de afstelling van de motor is berekend op het moment dat de krukas 2x per minuut draaien.. En bij 15x heb je meer brandstof nodig die hij dan niet krijgt.. Dan loopt de boel warm en de kans op een vastloper is dan ook zeer aanwezig.

Dus nee het is totaal niet goed voor je blok..

Maar als je er een vario ring erin hebt zitten, dan dien je de uitlaat ook te voorzien van een uitlaat prop zodat de gassen worden geremt en de motor rustiger zal lopen.
 
Volgens mij zorgt een varioring er niet voor dat de krukas harder draait? Tot zn topsnelheid merkt tie volgens mij ook niks van die varioring

Varioring zorgt ervoor dat je snaar niet zo hoog komt en dus langzamer gaat. Krukas draait daardoor niet sneller volgens mij, de snaar is je aandrijving en de krukas maakt een bepaalde draaien per minuut waardoor de rest ook gaat draaien.
 
De krukas gaat wel degelijk harder draaien, je toeren gaan omhoog als de vario niet verder uit kan zetten door de vario ring. Dan wil het blok meer toeren maken om tot dezelfde snelheid te komen, met het gevolg van overtoeren.

Bij teveel overtoeten slijt alles veel te snel en ben je zo toe aan een nieuwe cilinderkit en krukaslagers.
 
De krukas gaat wel degelijk harder draaien, je toeren gaan omhoog als de vario niet verder uit kan zetten door de vario ring. Dan wil het blok meer toeren maken om tot dezelfde snelheid te komen, met het gevolg van overtoeren.

Bij teveel overtoeten slijt alles veel te snel en ben je zo toe aan een nieuwe cilinderkit en krukaslagers.
Jaa, hij maakt dan dus meer toeren dan die nodig heeft bij die snelheid, maar wat als je dan gwn gas terug draait?
 
Jaa, hij maakt dan dus meer toeren dan die nodig heeft bij die snelheid, maar wat als je dan gwn gas terug draait?

Als je een varioring erin zet bij een 4t en je hebt bijvoorbeeld lichtere rollen erin, dan KAN je distributieketting verslappen.
Bij een 2t weet ik niet of er met een varioring iets sneller kapot gaat
 
Jaa op ze top maakt hij dan teveel toeren omdat tie eigenlijk verder wil maar dat kan niet door de varioring maar mij lijkt als je dan minder gas geeft en toch even hard blijft rijden dat het probleem opgelost is dus geen overtoeren meer
Iemand die mijn verhaal snapt?
 
Jaa op ze top maakt hij dan teveel toeren omdat tie eigenlijk verder wil maar dat kan niet door de varioring maar mij lijkt als je dan minder gas geeft en toch even hard blijft rijden dat het probleem opgelost is dus geen overtoeren meer
Iemand die mijn verhaal snapt?

Ja ik snap jou verhaal, als je een varioring erin doet kan je natuurlijk vol gas geven (maximale toeren), ik heb wel een keer gehad op mijn voorgaande vespa dat als je een klein beetje gas terug nam de toeren enorm omlaag gingen en je dezelfde snelheid behield.
 
Volgens mij zorgt een varioring er niet voor dat de krukas harder draait? Tot zn topsnelheid merkt tie volgens mij ook niks van die varioring
De krukas gaat wel degelijk harder draaien, je toeren gaan omhoog als de vario niet verder uit kan zetten door de vario ring. Dan wil het blok meer toeren maken om tot dezelfde snelheid te komen, met het gevolg van overtoeren.

Bij teveel overtoeten slijt alles veel te snel en ben je zo toe aan een nieuwe cilinderkit en krukaslagers.

Dat is wat ik ook probeerde te zeggen. In een lagere versnelling dan is er minder weerstand en is het voor de motor makkelijker hogere toeren te halen. Eigenlijk draait het dan buiten het werkelijke vermogen.
 
Back
Top