Variomoer loskrijgen

Aesto

Member
Hallo!
Nu wil ik mn rolletjes vervangen alleen krijg ik mn variomoer niet los. Ik heb geen luchtsleutel en ook geen varioblokkeersleutel.
Ik heb een chinese scooter waar ik niks over kan vinden.

Is er een beunhaas die mij een andere manier zou kunnen uitleggen om deze los te krijgen. Ik heb heel veel gereedschap!

mvg,
Aesto.
 
Advertisement - register to remove this

Luchtsleutel is niet aan te raden, met pech gaan de krukas delen t.o.v. elkaar verschuiven.
Een varioblokkeersleutel is echt het beste stukje gereedschap ervoor en een dop met lange hefboom want hij kan erg vastzitten van de fabriek uit.
bv hiero link die gebruik ik ook

1250_snaps.jpg
 
Luchtsleutel is niet aan te raden, met pech gaan de krukas delen t.o.v. elkaar verschuiven.


Daar ben ik het niet geheel mee eens.. Voor een beginner is het zeker niet aan te raden omdat de meeste mensen niet eens weten hoe zo is bedient moet worden..
Daarnaas ligt het eraan welke luchtsleutel je erop wilt hebben.. Je hebt lichtere en zwaardere apparaten. Een zwaarder apparaat erop zetten is niet wenselijk.. Maar met een licht apparaat met niet al te veel koppel is het prima te doen als je weet hoe je ermee om moet gaan.
Alleen nooit de moer met de lucht sleutel erop draaien.. Dus altijd eerst met de hand erop draaien totdat die niet meer gaat, en dan met de lucht sleutel 3 tikken en vast.


Zijn deze blokkeersleutels universeel?

Elke model blok heeft een eigen sleutel.. Maar het kan wel voor komen deze sleutel A ook op scooter B past.
 
Inderdaad, gebruik ook gewoon de lucht tol. Er komen toch al genoeg krachten los op de krukas bij het lopen van de motor zelf, laat staan hoog in toeren rijden. Maar voor beginners is wel een varioblokkeer sleutel aan te bevelen of een zuigerstop (wel met rubbere nop!!!!)
 
Bezemsteel rechts boven vario insteken en klemmen tussen carter en starterkrans, indrukken/aantrekken op de starterkrans zodat deze niet draait. Does the trick.
Groet,
 
Bezemsteel rechts boven vario insteken en klemmen tussen carter en starterkrans, indrukken/aantrekken op de starterkrans zodat deze niet draait. Does the trick.
Groet,
Wel een goede/stevige bezemsteel gebruiken, als deze losschiet/breekt ben je misschien nog verder van huis. Heb hier jammer genoeg ervaring mee en gebruik nu altijd een simpele slagmoersleutel.
 
Zijn deze blokkeersleutels universeel?
Nee, er zijn verschillende modellen voor verschillende blokken. Ik heb voor de RL-50 wel eens een sleutel gebruikt van een Kymco, maar moest die aanpassen met een dik plaatje en een boutje met moer, maar als je niets anders hebt gaat het voor die ene keer wel.
 
eurokit said:
Dus altijd eerst met de hand erop draaien totdat die niet meer gaat, en dan met de lucht sleutel 3 tikken en vast.

Hoeveel Nm zijn die 3 tikken dan?
Het is namelijk geen moment sleutel, toch denken vele mensen dit!
 
Als je geen luchttol hebt en geen varioblokkeersleutel, kan je ook proberen aan de andere kant van de motor wat te blokkeren, dit is hoe ik het wel eens gedaan heb:

bc6e09122bfa4a59536d67f40e80e3ad.jpg


Niet het meest handige, maar de motor kan hierdoor wel niet ronddraaien!


Vandaag de dag zet ik er gewoon een elektrische slagmoersleutel op, drie tikjes en hij is los.
 
Denk dat dat op een gevoelskwestie aankomt. Net zo als met losdraaien.
Voor nog geen €35.00 heb je 2 momentsleutels met een bereik van 5 t/m 110 Nm en weet je precies hoe vast de moer/bout gezet is.
je draait nooit iets kapot, ik vind het een goede investering voor de rest van je leven.

1251_snaps.jpg
 
Zijn deze blokkeersleutels universeel?
Hoeveel Nm zijn die 3 tikken dan?
Het is namelijk geen moment sleutel, toch denken vele mensen dit!

Gewoon even prr prr prr (en dan is het genoeg) dan zit het eigenlijk al heel erg vast.
Gebruik hem op de laagste stand (dus het eerste bolletje) Hoe meer je neer rechts gaat hoe meer vermogen hij geeft.

Ik gebruik zelf deze:

AIRCAT 1300-TH-A
3/8" Impact Wrench
aircat-air-impact-wrenches-1300-th-a-64_1000.jpg



Specifications
  • Square Drive (in.)
    3/8
  • Air Cons. (CFM)
    6
  • Bolt Capacity (in.)
    1/2
  • Air Inlet (in.) NPT/BSP
    1/4
  • Rec. Hose Size (in.)
    3/8
  • Weight (lbs.)
    2.63
  • Length (in.)
    6.75
  • Free Speed (RPM)
    10,000
  • Impacts Per Minute (IPM)
    1,750
  • Max. Torque (ft-lb)
    450


450 torque is meer als voldoende voor een scooter krukas moer.. Meer heb je echt niet nodig.. Al komt het vaker voor dat men een 800 torque erop zet. En dan is het vragen om problemen dat je de moer en of krukas draad beschadigd.

Daarnaast heb ik nog nooit een moment sleutel nodig gehad om iets aan me scooter vast te draaien.. En als ik dat nodig zou hebben of zou gebruiken zou ik dat alleen voor de cilinder kop moeren vast te draaien op 2takt of 4takt. Ik heb ook nog nooit iets kapot gedraait zonder een moment sleutel..

Ik heb wel eens iets kapot gedraait met een moment sleutel.. (geen idee hoe het ding werkte) iets teveel gegeven en snap draad-end van de trommelhuis brommobiel eraf gedraait.
 
Last edited:
Ik heb wel een luchtsleutel maar gebruik die alleen op de auto wielen wisselen (zomer/winter 2x 20 moeren) en remmen onderhoud.
Je hebt voor die scooter boutjes geen gevoel met een zware luchtsleutel vind ik.
De scooter carterdeksel boutjes doe ik los en vast draaien met een accu boormachine v/d Lidl en dan na trekken met een momentsleutel.
Ring/steek sleutels gebruik ik bijna niet, zo goed als alles met doppen 1/4 - 3/8 - 1/2 " van 5.5 t/m 42 mm en nog imbus-doppen.
 
Ik heb bij de Kymco aan de kant van de dynamo een hoekstrip gebruikt.
In het vliegwiel zitten gaatjes met schroefdraad, daar een strip opgeschroefd die tegen het frame aankwam en zo de krukas tegen hield.
Voor de Vespa's heb ik nu een varioblokkeersleutel,dat is wel makkelijk.
 
Hallo!
Nu wil ik mn rolletjes vervangen alleen krijg ik mn variomoer niet los. Ik heb geen luchtsleutel en ook geen varioblokkeersleutel.
Ik heb een chinese scooter waar ik niks over kan vinden.

Is er een beunhaas die mij een andere manier zou kunnen uitleggen om deze los te krijgen. Ik heb heel veel gereedschap!

mvg,
Aesto.
Ik heb zelf voor nog geen 70eur bij HBM machines een slagmoersleutel gevonden op netstroom, werkt perfect. Gewoon niet te overdreven draaien met dat ding en je zal niet (snel) iets kapot maken.
 
Jup exact die, werkt aardig goed, gebruik hem nu al een bijna een jaar op alle scooters waar ik ooit aan gesleuteld heb, hij heeft wel een beetje teveel NM (420 als ik me het goed herinner) maar als je gewoon voorzichtig bent gaat er niets fout.
Mooi man, en geen kompressor nodig.
 
Back
Top