Vario verder opvoeren mogelijk?

Geert J.

Member
Hallo allemaal,
Vandaag heb ik mijn scooter met GY6 motorblok van zijn begrenzer ontdaan. Er zat in de carterkap een sensor die de koppeling 'las'. Deze zorgde ervoor dat de scooter precies 45 reed. Persoonlijk vind ik dit een onprettige snelheid, immers drukken auto's dan altijd op je bumper.
Maar goed, zonder deze begrenzer heb ik een nieuwe topsnelheid gekregen van 62 km/u. Best leuk natuurlijk, maar het viertakt blokje maakt behoorlijk toeren om deze snelheid bij te benen. Echt gezond lijkt mij dit niet voor een viertakt.
Mijn vraag is nu dan ook: Is het mogelijk om ,door iets aan te passen aan de vario, dezelfde topsnelheid te behouden (of iets hoger) met een lager toerental? Kan je een vario verder laten uitschuiven of zoiets? Dit leek mij wel een interessant project.

Graag hoor ik wat jullie denken!
 
Advertisement - register to remove this

Wat voor scooter rij je op?

Ik werk ook wel vaker aan GY6, veel van die scooters hebben een vrij korte vario en halen rond de 60 gps wel hun eind en dan gaan ze niet veel sneller. Beetje also je een auto rijd met maar drie versnellingen en 6000 toeren draait om 120 te kunnen rijden.

Met een custom ("snelle") vario kan je dit al enorm verbeteren, heel veel harder zal ie er waarschijnlijk niet door gaan door gebrek aan vermogen maar het brengt wel je toeren omlaag.

De diameter van de variateur en de koppeling is bij veel GY6 blokjes redelijk aan de kleine kant, helaas past er vaak geen grotere op door gebrek aan ruimte maar dat verschilt per scooter. Je kan er in ieder geval best nog wat winst op maken!
 
Bedankt voor je reactie!
Het is een Fosti Grande Retro uit 2011. Je standaard chroombak ;)
Ik heb gisteren de carterkap eraf gehaald en voor mijn gevoel was de koppeling en vario van hetzelfde formaat als mijn Peugeot Vivacity uit 2005.
Is er een manier om te weten welke snelle vario in mijn blokje past?
 
Over het algemeen zullen de meeste GY6 setjes wel passen, die zijn vrijwel allemaal identiek aan elkaar.


Ik heb ff snel gegoogled en heb deze gevonden, ik heb geen idee hoe goed die precies is maar dit is een voorbeeld van eentje die op jouw scooter past. Ik heb wel vaker gehoor dat mensen deze installeren en er goeie resultaten mee kregen.

Goedkopere opties zullen je ook wel wat winst geven.


Persoonlijk zou ik in combinatie met een nieuwe vario ook een 47mm (72cc) cilinder installeren zodat ie net dat beetje extra power heeft om bij 60kmh gewoon netjes rustig te kunnen lopen, maar dat is natuurlijk niet benodigd en met de originele cilinder zal het ook prima rijden.
 
Thnx! Ik ga het eens bekijken! Ik denk dat ik de cilinder nog even laat voor wat hij is, maar als dit ervoor zorgt dat mijn bak chroom ook thuis is op een 60 weg ben ik al zeer tevreden. Dankjewel!
 
Hallo allemaal,
Vandaag heb ik mijn scooter met GY6 motorblok van zijn begrenzer ontdaan. Er zat in de carterkap een sensor die de koppeling 'las'. Deze zorgde ervoor dat de scooter precies 45 reed. Persoonlijk vind ik dit een onprettige snelheid, immers drukken auto's dan altijd op je bumper.
Maar goed, zonder deze begrenzer heb ik een nieuwe topsnelheid gekregen van 62 km/u. Best leuk natuurlijk, maar het viertakt blokje maakt behoorlijk toeren om deze snelheid bij te benen. Echt gezond lijkt mij dit niet voor een viertakt.
Mijn vraag is nu dan ook: Is het mogelijk om ,door iets aan te passen aan de vario, dezelfde topsnelheid te behouden (of iets hoger) met een lager toerental? Kan je een vario verder laten uitschuiven of zoiets? Dit leek mij wel een interessant project.

Graag hoor ik wat jullie denken!
Heb je de varioring er wel uit gehaald? Anders gaat ie overtoeren draaien als een malle, ander rolletjes willen ook nog wel helpen.
 
Toerental gaat alleen pas omlaag als je een grotere cilinder neemt.. Zo`n 49,9cc werkt meer als een begrenzer..

Het is of een kleine boring veel toeren stampen.
Of op een grotere boring lager in toeren gaan.

Wat kan helpen is een sport vario die beter met het huidige vermogen om kan gaan.

Maar je hebt helaas meer HP nodig om lekkerder te kunnen rijden.
 
Sorry voor de late reactie. Ik had niet meer op het forum gekeken.
Ik heb er een sportvario in gezet, waardoor hij ietsje sneller optrekt. Veel verschil is er niet maar ik vind het wel prima.
Ik denk dat ik de cc's nog maar even hetzelfde laat, mocht ik er ooit gezeik mee krijgen. Maar bedankt voor de info, dat wist ik niet.

Ik vraag me nog wel af of het persé slecht of schadelijk is om tussen de 55 en 60 km/u te rijden met het aantal toeren wat hij maakt. Kan dat motorschade opleveren? Zo ja, wat slijt er dan sneller?
 
Sorry voor de late reactie. Ik had niet meer op het forum gekeken.
Ik heb er een sportvario in gezet, waardoor hij ietsje sneller optrekt. Veel verschil is er niet maar ik vind het wel prima.
Ik denk dat ik de cc's nog maar even hetzelfde laat, mocht ik er ooit gezeik mee krijgen. Maar bedankt voor de info, dat wist ik niet.

Ik vraag me nog wel af of het persé slecht of schadelijk is om tussen de 55 en 60 km/u te rijden met het aantal toeren wat hij maakt. Kan dat motorschade opleveren? Zo ja, wat slijt er dan sneller?
Overtoeren is niet bepaald goed voor het blok, je zal het niet meteen merken maar na een tijdje begint de schade op te lopen, ik heb net ook aan een vivacity gewerkt met overtoeren, varioplaat eruit hielp heel goed maar hij loopt wel harder. Het beste bij je scooter is als je voelt dat hij bij de topsnelheid niet veel meer sneller kan, dan zit je goed.
 
Je hebt ook wel wat marge, als je blokje wat meer toeren maakt in de buurt van top dan bij ~40kmh is er niks aan de hand.

Als het ding staat te schreeuwen op negen miljard toeren dan kan je er inderdaad vanuit gaan dat ie binnen de kortste keren een drijfstang uitkotst.




Hier is een goed voorbeeld van hoe het klinkt als de motor echt veel te veel toeren maakt.
 
Bedankt voor je reactie! Fijn dat je er een geluidsvoorbeeld bij doet. Ik heb wel het idee dat hij zoveel toeren maakt als ik hem doortrap. Maar goed, ik heb hem vandaag een toerenteller gegeven, dus ik kan je nadat ik ermee gereden heb precies vertellen hoeveel rpm's hij draait.
 
Bedankt voor je reactie!
Het is een Fosti Grande Retro uit 2011. Je standaard chroombak ;)
Ik heb gisteren de carterkap eraf gehaald en voor mijn gevoel was de koppeling en vario van hetzelfde formaat als mijn Peugeot Vivacity uit 2005.
Is er een manier om te weten welke snelle vario in mijn blokje past?
Je kan ook kijken of je koppeling begrensd is, dan zit er een rand in, die zit op een van de half poulies waar je snaar tussen komt. Mijn ervaring is dat Peugeot dat niet heeft en die passen op een gy6. Daar zou je mogelijk ook nog snelheid kunnen behalen.
 
Back
Top