vario rollen

marcelMHR rox

Well-Known Member
Goeiedag, Ik heb mijn vario er even afgehaalt om er lichtere rollen erin te doen 8,4 ipv 9,3, alleen krijgen deze all aardige vlakke randen, hoe kunnen me vario rollen zo snel all weg slijten?

piaggo 2V blok 4t
80cc malossi
nokkenas malossi
malossi torguedriver witte drukveer paarse 1500rpm trekveren
eerst malossi multivar met 9,3 gram, nu orginele vario met 8,4 gram om uit te proberen
 
Advertisement - register to remove this

Van welk zijn de rollen? ik heb gehoord dat Malossi rollen erg hard slijten
zijn malossi rollen, maar heb juist altijd goeie ervaringen met die rollen
Post automatically merged:

met 7,5gram in de malossi multivario liep die bij mij het beste
op 80cc? want 7,5 gram in de multivar is een 50cc afstelling, met 7,5 kreeg ik dikke overtoeren, en 8,4 iets minder maar ook niet ideal
 
zijn malossi rollen, maar heb juist altijd goeie ervaringen met die rollen
Post automatically merged:


op 80cc? want 7,5 gram in de multivar is een 50cc afstelling, met 7,5 kreeg ik dikke overtoeren, en 8,4 iets minder maar ook niet ideal
oh sorry ik lees er overheen 50cc is dat indd en malossi rollen
 
Welke rollen zijn dan beter? Lijkt me niet normaal hoe hard zoiets weg slijt tenzij het verkeerd afgestelt staat, ik verneem dat dit kan gebeuren als rollen te lang op een kant blijven liggen?
 
malossi rollen slijten inderdaad heel erg snel, ik zag na nog geen 80km (edit:800km)al dat ze wat vlak begonnen te worden. Waardeloos die dingen
 
Last edited:
dr pulley slider rollen. Kosten wel iets meer maar na ong 1500km zijn ze op een beetje zwarten vegen na zo goed als nieuw. Ze zouden +- 40k kilometer mee moeten gaan. Of dat waar is weet ik niet en zal ik waaarschijnlijk ook nooit achter komen.

Ik heb nog een setje van 9gr 19x15 liggen, voor piaggio. Paar honderd kilometer oud, mag je wel voor een prikje overnemen als je ze zou willen (dr pulley raad aan 8% zwaarder te nemen tegenover normale rollen, dacht ik)
 
dit is wat ik aantrof na demontage multivar
 

Attachments

  • vario.jpg
    vario.jpg
    110.4 KB · Views: 22
  • vario 2.jpg
    vario 2.jpg
    169.4 KB · Views: 26
  • rol 1.jpg
    rol 1.jpg
    115.4 KB · Views: 27
  • rol 2.jpg
    rol 2.jpg
    118.4 KB · Views: 27
  • graden.jpg
    graden.jpg
    155.7 KB · Views: 28
Zou er zelf er nog even ermee door rijden. Vind die slijtage nog wel mee vallen. Heb rollen in me handen gehad die er erger eruit zagen.

Raad je aan om de vario wel erg goed schoon te maken. Wat je kan doen om de slijtage iets te verminderen is om er wat vet eraan te smeren. Krijgen ze daardoor iets meer koeling en gaan ze daardoor langer mee.
Origineel voor peugeot zit er namelijk ook vet in om die zelfde reden.
 
Zou er zelf er nog even ermee door rijden. Vind die slijtage nog wel mee vallen. Heb rollen in me handen gehad die er erger eruit zagen.

Raad je aan om de vario wel erg goed schoon te maken. Wat je kan doen om de slijtage iets te verminderen is om er wat vet eraan te smeren. Krijgen ze daardoor iets meer koeling en gaan ze daardoor langer mee.
Origineel voor peugeot zit er namelijk ook vet in om die zelfde reden.
wat voor vet raad je aan
 
Ik zou er helemaal geen vet in doen!
Waarom? In jouw Pia zit een heel ander type vario en ramplaat als in een oude 2 takt Peug waar Eurokit het over heeft.
Bij dat type vario zat ook een afsluitrubber en deksel gemonteerd, zo dat het vet ook daadwerkelijk binnen bleef.
Als je nu met ingevette rollen gaat rijden en het spul wordt warm, vliegt dit door je hele carter heen.
Niet goed voor de v-snaar en de achterpoulies waar je nu juist geen vet wil zien.

Wil je het toch proberen, ga dan op zoek naar de echte Malossi grease..
Bijvoorbeeld deze: Vet MALOSSI 7.1 MHR Grease - Onderhoud - EasyParts.nl - Scooter- en brommeronderdelen bestellen

Voor meer info, zie: 7.1 MHR grease tube - lubricating grease gr.40 - Dettaglio Prodotto - Malossistore
 
Last edited:
nu 8,4 gram erin, draait iets meer toeren waarvan ik eerst dacht dat het overtoeren was, rijd iets beter, alleen valt me op dat er steeds meer olie uit het carter ontluchting komt, hij vebruikt niks en rookt ook niet
 
nu 8,4 gram erin, draait iets meer toeren waarvan ik eerst dacht dat het overtoeren was, rijd iets beter, alleen valt me op dat er steeds meer olie uit het carter ontluchting komt, hij vebruikt niks en rookt ook niet
Heb je niet teveel olie in je omloop. Peilen doe je door de dop helemaal in te draaien en dan komt de olie tot het streepje op je peilstok.
 
Back
Top