vario en koppeling afstellen.

Quincy

Well-Known Member
geachte mede mensen,

morge wil ik me scooter helemaal gaan afstellen met een vriend. nu zou ik een aantal dingetjes willen weten. voor ik geld ga verspillen. ( wil er best wat aan uit geven hoor. maar verspillen is zonde.)

ik heb nu standaard trek veren. maar hij trekt bij een heeel klein beetje gas al weg, welke moet ik dan nemen. hoeveel strakker? welk merk ofzo. dat snap ik allemaal niet ieder merk heeft zijn eigen kleuren ofzo?.
en is dat moeilijk te vervange. de ander die helpt ken wel koppelingen
maar meer van minibikes. maar lijkt mij het zelfde principe te hebben of zie ik dat verkeerd? zo niet wat heb ik allemaal nodig om alles er af te halen en te vervangen?.

vario. is mij vrij bekent nu qua werking en vervanging.
heb nu std rollen liggen gram? 4,5 grams en nu ook 4g. is de 4g ongeveer goed? of rond welke Grams moet ik gaan zitten?

uu nog 1 ding. remblokjes. zijn volgens mij erg op bij mij voor rem. is dat moeilijkte vervange? ok voor jullie misschien niet maar voor een redelijke beginner? of is er een how to van. maarja dat heeft niet echt prioriteiten.

alvast bedankt. word er veel mee geholpen want nu trekt hij ruk.
nog 1 dinge :rolleyes: ik heb die 4g rollen nog niet geprobeerd. maar bij 4,5 heeft hij een dip rond de 30/40. ( en van de 0 tot 20 maar dat lijkt mij op trekveren want de koppeling grijpt te vroeg denk ik).

alvast bedankt.

Mvg,

Quincy brouwer
 
Advertisement - register to remove this

mja , als je zelf wit afstellen zul je toch een paar setjes trekveren,drukveren en rollen moeten kopen..

wat erin moet kan niemand zeggen..

remblokken is vrij simpel ,alhoewel dat vaak fout gaat, gewoon de remklauw los van de vork draaien , remblokken terug drukken (naar buiten) , dan pen uit de remblokken en eruit , nieuwe er weer in, pen erin en er weer opzetten , even rem oppompen en klaar (als het goed is)
 
had how to's gevonden. maar nog bedankt.

ja weet dat niemand het kan zeggen. maar hoe weet ik nou of ik zwaardere moet of lichtere? vroeg het vandaag aan die monteur kon dat niet echt vertellen ? :S. en hoeveel strakkere trekveren moet ik. dat is toch redelijk te bepalen?

nja als je een beetje uit zou kunnen leggen graag.

Mvg,
 
het is de kunst om het juiste gewicht te vinden,
door te lichte rollen zal je scooter meer toeren maken maar zijn ze te licht om je vario helemaal naar binnen te duwen
waardoor de riem niet hoog genoeg kan klimmen --> minder snelheid,
door te zware geraakt je scooter niet genoeg op toeren en verlies je aan trekkracht

testen is dus de boodschap...
 
oow oke. nja dan ga ik wel even kijken. doe ik zo de 4g er nog in. dan weet ik of ik lichter moet of zwaardere. en trekveren kunnen jullie ook niet echt bepalen?
 
vraagje. weet niet of ik het nog kan lezen voor ik weg ga.

hebo verstelbare koppeling. hoef je dan niet met al die trekveren te klooien?.

dat zou nog even super zijn de rest gaat denk ik wel lukken.

mvg
 
vraagje hoe krijg ik de moet bij de achter koppeling er af?. de man waar we trekveren e.d. hebbe gehaald zegt een bezem tussen het blok en het wiel?? maar dat vonden we nog al raar. iemand iets anders? want alles draait mee als je die moer los wilt draaien.

alvast bedankt
 
daar zijn wel sleutels voor te koop , het mooiste is met een luchtsleutel maar kan ook met handmatige sleutels.

om het koppelingshuis tegen te houden en die moer los te draaien kun je deze nemen:

http://www.easyparts.nl/showarticle...-3-31-1281/Blokkeersleutel-Buzzetti-5637.html

en om de grote moer los te draaien kun je deze gebruiken (let wel op dat er verschillende soorten van zijn!!)

http://www.easyparts.nl/showarticle...81/Blokkeersleutel-Koppeling-Achter-34mm.html

het is echt moeilijk te zeggen wat erin moet , daarom moet je ook vrij veel hebben liggen om vanalles uit te proberen , en iedere scooter reageert weer anders.

het toerental moet iig goed zijn, daarvoor moet je weten op welk toerental de scooter het beste loopt , een beetje ervaren iemand zal dat op gevoel doen , maar beter is nog op de testbank en kijken op welk toerental de scooter het meeste vermogen afgeeft , mja , is ook weer zo wat en niet iedereen heeft zo een testbank bij de hand.

maar let op ,het toerental word niet door 1 ding bepaald (bijv. rollen) , maar door alles bij elkaar , drukveer , rollen en trekveren ,en zelfs carburateurafstelling!

het ene heeft invloed op het andere.

een Hebo koppeling is een zeer makkelijk te gebruiken koppeling ,jusit omdat je dan niet al te vaak veren hoeft te verwisselen, en je hoeft maar maximaal 3 verschillende verensetjes te hebben , blauw,groen en rood. in de meeste gevallen is het met de blauwe veren goed.

je hoeft ook niet de veren eruit te hebben om ze te verstellen ,en als je het juiste gereedschap hebt hoef je niet eens de koppeling los te halen om dit te doen!
 
Last edited:
oke bedankt melf.

ik ga dan weer aan de gang.

oja ik kreeg een rode drukveer van malossi mee? is die niet te sterk ik dacht dat ik een witte moest. :S. en de rest ga ik dan bekijken.

en nog iets. ik zit met een probleempje. me vario die is door de snaar heeeel erg gaan slijten. duidelijk te zien en te voelen. wat is daar in vredesnaam de oorzaak van? en nu wil ik dus binne kort een nieuwe vario gaan halen. want dat zal ook nog wat dipjes schelen denk?, wat raden jullie mij aan? multivar of een powerone. de prijs maakt me niet veel uit.

rest setup is gia shot uitlaat. en meer nog niet. en dan dacht ik ook meteen een nieuwe koppeling want deze waren de schoentjes van af zij die jongen dus misschien trekt hij daardoor in het begin ook zo ruk??, dat de koppling door slipt ofzo.

nog steeds veel vragen :p

alvast bedankt.
 
welke vario is wel wat slijt vaster?, en kan je dan ook de vario ring om die glijbus doen? want anders krijg ik gezeik met mijn ouders en broer.


en is die hebo versterlbare koppeling ook wel iets?
 
een aerox zit std 6,8 gram rollen in.

een verstelbare koppeling en andere vario zijn onzin als je m toch begrensd , maar om met een varioring te rijden zal de uitlaat ook begrensd moeten zijn.
 
uitlaat is niet begrenst,

andere koppeling en vario snap ik ook wel. maar als ik hem helemaal over koop heb ik geen zin om dan allemaal dingen opnieuw aanteschaffen. maar oke. en is het nu 6,5g of 6,8? :S

bedankt.
 
ff vraag, want dat weet ik nog niet. welke vario kan ik dan beter nemen?

polini powerone ofzo? of wat anders. en kan ik nu beter een hebo versterlbare koppleing op een stage6 of delta clutch???? :S alleen shot uitlaat meer nog niet. ik zag van polini ook een overrange set ofzo? op easyparts met nieuwe snaar ( mag opzich ook wel binne kort) en nog wat is dat wat????

alvast bedankt.

mvg
 
vraag.

ik wil morge nieuwe koppeling en vario bestelle. en die sleutels die je zij melf. maar nu zit ik met iets eurobegrenser. van begrenser.nl

wat zij de benodigheden daarvoor? .

en voor de koppeling. welke mm moet ik hebbe of als ik me huis ook naar bijv 105 doe en koppeling ook maakt dat niet uit. of 107 alle 2????

alvast bedankt.

mvg
 
vraag.

ik wil morge nieuwe koppeling en vario bestelle. en die sleutels die je zij melf. maar nu zit ik met iets eurobegrenser. van begrenser.nl

wat zij de benodigheden daarvoor? .

en voor de koppeling. welke mm moet ik hebbe of als ik me huis ook naar bijv 105 doe en koppeling ook maakt dat niet uit. of 107 alle 2????

alvast bedankt.

mvg



iemand ???
 
Back
Top