vario draait zichzelf los?

Fonszz

Well-Known Member
Hallo,

Ik reed vanmiddag op me scooter. en in een keer kwam er een enorme herrie bij me vario vandaan....ik dus kijken zie ik dat me kickstartpedaal helemaal naar beneden staat, ik zet snel de motor af en nu bleek dat de moer van de vario helemaal was losgetrild(ik had daarvoor helemaal niks bij de vario veranderd dus het kan ook niet zijn dat ik de moer niet goed had vastgedraaid).
Maarja er trilt wel vaker wat los bij me scooter dus ik denk misschien nu de moer van me vario, dus ik heb dat ding weer vastgedraaid, ga een stukje rijden en huppakee weer die moer los....
Ik dacht misschien heeft het wel met me kickstart pedaal te maken, dat het daar niet helemaal lekker zit, ik had er naar gekeken maar het zag er goed uit....maar toch maar even voor de zekerheid zonder kickstart deksel rijden(een klein stukje)....
Ik had de moer weer vastgedraaid(deze keer extra goed, khep het nog een keer gecontroleerd)...ik kick dat ding aan, ik haal de kickstart deksel eraf, en ben nog geen 10 meter verder of ik zie in een keer m'n halfpoulie voorbij vliegen, ik vol in de remmen contact af.....en weer was die moer losgedraaid, gelukkig is de schade beperkt...
Hoe kan dit? ik vind het heel vreemd en heb het ook nog nooit eerder meegemaakt.....ook zag ik net dat de keerring er een stukje uitlag
Iemand enig idee hoe dit kan? alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

ik had hem al heel strak vastgedraaid....vaster dan dat ik hem normaal draai, en ik heb hem al behoorlijk vaak los en vastgedraaid en is nog nooit eerder losgegaan....
en wat is een locktite?
 
hoe draai je ze vast dan...ik kan uit je verhaal niet lezen of je vario blokkeer sleutel oid gebruikt..
zonee zou ik dat eerst is doen:)
was dit dus al het geval kan je idd ook een keer een nieuwe moer proberen..
en anders toch echt iets van locktite ofzo ja
suc6
 
Hoe haal jij je variomoer los zonder je as te blokkeren? Denk dat je er vanuit kunt gaan dat de TS die heus wel gebruikt.

Tap op je krukas kan versleten zijn, kan ook de moer zelf zijn. Probeer het eens met een nieuwe moer.
Locktite is een soort van lijm. Wat mij betreft een kut oplossing, omdat je je moer er ook niet meer afkrigjt wanneer dat wel de bedoeling is.

Je kunt ook een 1mm gaatje dwars door de muur en krukas boren en hier een borgpennetje indoen, dan kan de moer niet meer draaien. Wel beetje extreme oplossing, maar werkt perfect :) Maar zou eerst even met nieuwe vario-moer proberen.

Je kunt ook wat teflon-tape om het tap op je as wikkelen. Dit wordt in kranen en leidingen gebruikt om de koppelingen waterdicht te maken. Zit op een rolletje, en voelt aan als heel dun rubber. Dan draait je moet ook een stuk stroever.
 
tom_zip_sp_2000 said:
Als je je vario erop zet zonder luchtsleutel dan kan dit gebeuren. Ik adviseer volgende keer goed vast te zetten met luchtsleutel dan trillt ie niet zomaar los.


je kan ook gwoon met de ratel hem flink aantrekken

luchtsleutel is absoluut niet nodig



mooiste is met een momentsleutel

en luchttol op standje max draai je je kruk angort

alsof iedereen een luchttol thuis heeft
 
Je kunt ook wat teflon-tape om het tap op je as wikkelen. Dit wordt in kranen en leidingen gebruikt om de koppelingen waterdicht te maken. Zit op een rolletje, en voelt aan als heel dun rubber. Dan draait je moet ook een stuk stroever.

Dnk dat je die moer er niet zo makkelijk er dan van af krijg :) Maar ik zou ff een nieuwe moer er op draaien, had vorige week ook last van dus ;) SucceS
 
De grote problemen beginnen als de tandjes op de varioplaat en op de krukas wegslijten. Elke keer je dit voor hebt slijten ze een beetje meer en ooit moet je iets weggooien.

Ik heb hetzelfde voorgehad en heb de moer geborgd met locktite. Dit is nog terug los te halen, met veel moeite.

groeten
 
Er is wel een loctite die los komt bij een bepaald aantal Nm, die zijn speciaal voor borgen van moeren, misschien dat dat helpt...
Bison levert het ook onder de naam Lockbond.
 
Back
Top