Vario as?

Manu76

Burn and rise...
Hoi,

Yamaha neos 2 tact brom...2005,

Ik wilde net andere rollen monteren en de boel weer terug zetten maar nu blijkt het schroefdraad waar de vario, koelvin enz. over heen geschoven word, op is. Dat zag ik toen ik de moer zo met de vingers kon losdraaien. :(

Gevolg is dat ik nu niets meer kan vast draaien. K.U.T.

Maar wat nu? Hoe vervang ik deze as? Hoe heet die as eingelijk?

Moet het hele blok eraf of zou ik het kunnen vervangen via de vliegwiel?

Of kan ik het draad op de een of andere manier herstellen? Zodat ik er een andere maat moer op kan zetten?

ff radeloos nu...

Ik hoop op reacties,

Gr Manu
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dat gaat moeilijk worden. Wat je kan doen is uitdraaien met een frees of een speciale holle boor en opnieuw schroefdraad draaien (een maat kleiner). Ik heb het weleens gezien maar kan ff niet op het stuk gereedschap (speciale holle boor) komen.
 
Het is een AS die aan je Kruk(wangen) vast zit, waar ook weer een aandrijfstang tussen zit die je zuiger aandrijft dmv een pistonpen en naaldlager. Zo noemen ze dat gewoon.

View attachment 56145
Ja die ken ik maar die bedoel ik niet.

Euh Toch wel. (Schaam) Ik zat ff verkeerd te denken.

Maar splitten is dus de enigste optie?!
 

Attachments

  • 15906863300441413130855567333898.jpg
    15906863300441413130855567333898.jpg
    220.2 KB · Views: 21
Als je het netjes wilt doen wel. Maar tis wel een pittig werkje. Ik zou gewoon opnieuw schroefdraad draaien en met precisie het verrotte schroefdraad kaal maken met een dremel zo egaal en rond mogelijk. Sowieso niet met locktide of 2 componenten spul gaan werken. Ik geloof dat er nu m10 op zit? Of m12? Dan gewoon een "M" lager gaan.
 
Is het niet de moer die gaar is? Heb je al een nieuwe moer geprobeerd?
Moer is M10x1,25

Post automatically merged:

M9 spoed 1,25 en die moet je dan opnieuw snijden (uitwendig tappen)

 
Last edited:
Nee het is echt het draad. Hen het blok er al bijna af maar inderdaad nieuw draad tappen is denk ik makkelijker. Morgen eens naar de gamma.

Is/ was inderdaad m10. Zie foto van de draad,
 

Attachments

  • 1590689376796844449229653280485.jpg
    1590689376796844449229653280485.jpg
    165.9 KB · Views: 21
Last edited:
Gewoon nieuwe krukas en lagers er in. Is best zelf te doen. Ik laatst ook voor het eerst zelf gedaan.

En het splitten? Zou niet weten hoe te beginnen. Ook nog nooit gedaan. Pfff maar voor nu vind ik het welletjes.

Ben al de hele dag bezig! Dacht: vario vastzetten en gaan! Maar helaas. :(

Het is wel leuk maar mijn leeftijd laat het zolang niet meer toe.

:(
 
Splitten is een kwestie van alles er af, ontsteking, cilinder, spruitstuk/membraam. Vario.

Alle blokbouten loshalen en danhet carter rond het metalen deel verhitten wat rondom de keerring zit. Daarna aangezien je krukas toch al naar de gallemiezen is een paar rake kloppen aan de kant waar de verrotte moer hoort te zitten.

let wel misschien moet je het blokophang buisje ook eerst nog even losmaken, weet niet hoe dat precies zit bij een neos.
 
Bij de foto van je vario mis je toch wel het een en ander, iets vergeten zoals kickstart rondsel of kickstart klauw.

Heb je foto van de binnenkant van je moer want op de foto lijkt wel een stukje draad te zitten van de moer.

*En vast is vast. Dus 40nm is al voldoende dat is 4kg aan kracht
 
Bij de foto van je vario mis je toch wel het een en ander, iets vergeten zoals kickstart rondsel of kickstart klauw.

Heb je foto van de binnenkant van je moer want op de foto lijkt wel een stukje draad te zitten van de moer.

*En vast is vast. Dus 40nm is al voldoende dat is 4kg aan kracht

Ja inderdaad nu je zegt, kickstart Rondsel mist, ja dan gaat de moer tegen het draadloze deel van de as zitten. En logisch dat hij dan dus niet vast vast zit.
 
Bij de foto van je vario mis je toch wel het een en ander, iets vergeten zoals kickstart rondsel of kickstart klauw.

Klopt die zitten op de foto er niet op. Kickstart rondsel gaat niet meer ver genoeg als ik de koelvin heb geplaatst. Die overigens ook op is. om de boel vast te zetten. Dus dat klopt.

Ik zal morgen eerst eens met een andere moer proberen maar met mijn nagels voel ik bijna geen draad meer zitten op de krukas. Of mijn nagels en ogen liegen tegen mij. :)

Dan misschien wat anders proberen.

Al moet ik zeggen dat het draad van de moer ook niet je van het is. Zie foto

Maar ik zal morgen eens kijken. Alvast bedankt allen.
Post automatically merged:

Ja inderdaad nu je zegt, kickstart Rondsel mist, ja dan gaat de moer tegen het draadloze deel van de as zitten. En logisch dat hij dan dus niet vast vast zit.

Dat komt omdat ik alleen het draad wilde laten zien. Ik had alles erop maar de moer greep zich niet vast!

Ben het met jullie eens dat de eerste foto wat warrig is zonder kickstart rondsel maar die ging niet over de tandjes.
Post automatically merged:

Ja inderdaad nu je zegt, kickstart Rondsel mist, ja dan gaat de moer tegen het draadloze deel van de as zitten. En logisch dat hij dan dus niet vast vast zit.

Dat komt omdat ik alleen het draad wilde laten zien. Ik had alles erop maar de moer greep zich niet vast!
 

Attachments

  • 15906924274136392458177104973886.jpg
    15906924274136392458177104973886.jpg
    146.7 KB · Views: 10
Back
Top