Vario as?

Manu76

Burn and rise...
Hoi,

Yamaha neos 2 tact brom...2005,

Ik wilde net andere rollen monteren en de boel weer terug zetten maar nu blijkt het schroefdraad waar de vario, koelvin enz. over heen geschoven word, op is. Dat zag ik toen ik de moer zo met de vingers kon losdraaien. :(

Gevolg is dat ik nu niets meer kan vast draaien. K.U.T.

Maar wat nu? Hoe vervang ik deze as? Hoe heet die as eingelijk?

Moet het hele blok eraf of zou ik het kunnen vervangen via de vliegwiel?

Of kan ik het draad op de een of andere manier herstellen? Zodat ik er een andere maat moer op kan zetten?

ff radeloos nu...

Ik hoop op reacties,

Gr Manu
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ja dan zit er sowieso iets niet goed natuurlijk. En dus zo moet en mag je het niet terug monteren, zo kan je ook niet meer de kickstart gebruiken....

En die moer is echt wel gaar.
Morgen een nieuwe moer kopen en het draad van de krukas schoonmaken van metaal deeltjes en dan terug zetten zoals het hoort.
 
Die koelvin heeft geen tandjes dat lijkt wel zo maar dat is niet zo.

De moer kost hooguit een paar euro en een nieuwe krukas met nieuwe lagers en nieuwe pakkingen voor alles ben je zeker al 100 euro verder. Buitenom je tijd. Het kan in een dagje gedaan zijn als je het al eens eerder heb gedaan of als je beetje handig bent er staan zulke uitgebreide beschrijvingen op deze site en op youtube dat lukt wel. Je blok is een Minarelli horizontaal AC (luchtgekoeld)
 
Last edited:
En het splitten? Zou niet weten hoe te beginnen. Ook nog nooit gedaan. Pfff maar voor nu vind ik het welletjes.

Ben al de hele dag bezig! Dacht: vario vastzetten en gaan! Maar helaas. :(

Het is wel leuk maar mijn leeftijd laat het zolang niet meer toe.

:(

Zo`n butaan camping brandertje is wel handig om te hebben, want de boel moet je wel goed verhitten. Normaal als je de carter bouten eruit hebt en je gebruikt een nylon hamertje zal je met een beetje handigheid die krukas wel eruit krijgen.
Blijven de krukas lagers erin zitten, dan kan je eerst de keeringen eruit trekken, en dan met een passende dop het lager eruit tikken, eventueel door het carter nog eens te verhitten rond het lager.

Bij minarelli heb je overigens vloeibare pakking nodig, zijn geen kartonen pakking tussen de carters voor te krijgen.

Wat je ook zo kunnen doen is overleggen met een vriendelijke scooter dealer. Als je het blok zo zal geven zal die er veel geld voor vragen 500 euro of zo. Want je kan doen is zelf alles los halen tot je het blok gaan splitsen, en dan alleen de krukas met eventueel de keeringen door die gene te laten monteren. Dan ben je waarschijnlijk heel stuk goedkoper uit.. En dan zelf het blok weer opbouwen.
 
Back
Top