Variateur terug plaatsen Sym Orbit 2

D

Deleted member 68514

Guest
Ik heb een Sym Orbit 2 50 cc bromscooter uit 2014, nog steefs 9.000km op de teller.

Ik heb de variateur eraf gehad, gecheckt, navraag oa op t forum gedaan.
Overigens is het forum een bijna onuitputtelijke bron van kennis!

Het probleem is het in elkaar zetten.
Ik heb geen foto's gemaakt. Ik krijg het niet passend.20190925_134312.jpg
Ik zelf denk nu dat de variobus te diep zit en dat daarom de v snaar in de weg ligt.

De foute manier heb ik al geprobeerd, resultaat kromme varioblokkeersleutel. Een nieuwe degelijke welteverstaan.

Ik had de v snaar zo liggen als op de foto.
De fanplaat , eindplaat, hoe t ook heet er tegen aan, ring en moer erop.

Ik ben de kickstarter ring vergeten. Dus ik start m....de moer komt los en contact uit natuurlijk.

Heb ik me krukas gesloopt?

Als ik de bus minder diep erin steek, daar de v snaar op leg, dan de andere helft ertegen, daartegen de plaat, dan de kickstarter, revet en moer.

Klopt t dan wel?
1569534793548-242303819.jpg
Als jullie uitgelachen zijn en dit tot foto vd maand hebben gemaakt...3

Graag de goede volgorde... Er moet iets op die as zitten, op t getande deel waardoor mijn moer er niet af vliegt. Bijvoorbeeld de kickstarter ring.
Ik heb dit bericht bewerkt met de volgende foto's.20190927_000102.jpg20190927_000116.jpg20190925_134312.jpg1569534793548-242303819.jpg20190927_000102.jpg20190927_000116.jpg20190927_000143.jpg
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Hier zie je hoe het terug moet



Vind het overigens heel knap dat je een blokkeer sleutel zo krom hebt gekregen dat is mij namelijk nooit gelukt.

Als de gebruikte variobus is die ook uit de scooter kwam, dan moet alles ook weer gewoon terug passen. Dat lijkt mij duidelijk..

Alleen het probleem bij de eerste foto is dat het voorste helft van de vario naar voren is geschoven tegenover de ramplaat.. En daardoor lijkt dat de variobus te kort is.. Overigens is hierbij ook de rolletjes uit de vario gevallen..

Dus opnieuw de hele vario eruit halen en opnieuw doen.

1. Rolletjes in de vario banen leggen.

2. Ramplaat erop en zorgen dat de ramplaat hoekjes in de ramplaat zitten en ook in de schuiven van de vario.

3. Met 1 hand hou je de vario dicht.. En dan steek je meteen de vario bus erin..

4. Dan de vario op de krukas schuiven met zoveel mogelijk de vario dicht houdend. Je moet hem er rustig erop zitten zonder dat beide vario delen uit elkaar schuiven. Daarna zal de bus weer langer zijn.

5. Dan je achterpoelie inknijpen en de riem wat naar onderen drukken, let erop dat je je vingers er niet ertussen doet want dat kan anders heel zeer gaan doen.

6. Aan de voorkant heb je zoveel riem over dat deze alleen over de krukas hoeft te hangen (hoeft niet eens op de vario bus te liggen.

7. Dan de rest van de onderdelen terug en krukas moer erop.. (Wel goed vast zetten, maar niet overdraaien.)

8. Dan met de hand de krukas links omdraaien en zorgen dat de riem weer strak komt te staan, i.v.m breken.

Dan zou het als het goed is af moeten zijn.


1. Volgens de exploded view zitten er geen ringen achter de vario (dus kom tegen de krukas keering te zitten zo gezegd)

2 Dan de vario bus, zonder een of andere ring (normaal zit hier een vario begrenzer erop)

3 Half poelie erop.

4. Dan de special washer erop (denk dat dit een vulring is)
001190426-M7Q-000_hi.jpg


5. En dan de krukasmoer.

6. Dat kroontje van de kickstarter moet denk ik voor de halfpoeilie en die special washer denk ik. (pin mij er alleen er niet erop vast aangezien ik nooit aan een symblok heb gewerkt.
 
Je verhaal klopt helemaal.
De reden dat de rolletjes eruit waren op de foto is, simpelweg frustratie, dat ik ermee stopte.

Heel eerlijk gezegd d8 ik lont in de benzinetank en de fik erin.

Maar nu jij t zo uitlegt zou ik bijna nu meteen naar beneden naar mijn scooter gaan om t te fixen. Duurt maar een paar minuten, kwartier.

Beter bij daglicht. Eurokit, al die tijd was hij al onbegrensd.
Geen varioring, en een gladde bus.

Dus het enige wat ik nog kan is iets met de gewichtjes. Ik had ze al gewogen bij de buurvrouw per 6, delen door 6 is 5 gram.

Gele rolletjes, maar op internet zie je ze in alle kleuren, en ook in t zwart alle gewichten.

Ik zet hem in elkaar met de oude rolletjes. Hij trekt hard genoeg alleen de top is laag, zeker voor een mechanisch onbegrensde Orbit 2.
50 GPS.

Ik heb van Manu veel geleerd, en hij had , geloof ik, 7 of 8 gram en aanzienlijk hogere top.
Nu weet ik de rest van zijn setup niet.
Maar om topsnelheid te winnen, moet ik dan zwaardere rolletjes?

Ik weeg ze dan eerst opnieuw bij de dealer. En dan náar 5,5 of 6,0?

Ik kan nu wel met mijn ogen dicht een variateur in elkaar zetten.
En dankzij de hulp nu ook te plaatsen.

De koperkleurige ring heb ik idd ook.
Hartelijk bedankt.
Hopelijk niet wordt vervolgd!
 
Ahh nu lees ik jouw bericht voor de 2e keer en ik probeerde het met de v snaar er tussenin!

Daar heb ik al de breedte vd v snaar gewonnen.
En dan zijn mijn zorgen weg.
Want de kickstarter plaatje/ring past perfect op de groeven vd as, in combinatie met die ring en de krukasmoer kan ik hem borgen en draait de moer en niet af.

Geweldig!
Arme varioblokkeersleutel, was zijn 1e keer!o_O
 
Dat hoeft niet perse dat de variobus er pas later erin komt als de vario al erin zit..

Dat kan al als je de vario in de handen hebt.. Alleen moet je dan opletten dat je de vario dan niet door de vario bus naar achteren drukt.. Want dan druk je de graden plaat achterop naar buiten en dan vallen weer alle rolletjes eruit..

Dus een vinger achter de vario houden en de rest gewoon normaal vast houden. En dan rustig erop schuiven totdat hij stopt...
Het laatste beetje zou kunnen door de bus vast te houden en via het loopvlak van de vario naar achteren te drukken.. Dan schuift ook de graden plaat van achteren naar binnen en zo valt die niet uit elkaar.

Betreft de riem, het is zelf beter als die in het begin nog niet op de variobus ligt. Want dan kan je de halfpoelie makkelijker vast draaien (dan zit er niks tussen beide delen).. De riem opspannen door de krukas links om te draaien.. Mocht de riem niet meekomen dan ook de achterpoelie links om mee draaien.. Je zal zien dan de riem achter in de poelie omhoog komt en voor naar beneden gaat.. Net zo lang door gaan totdat de riem weer strak staat i.v.m slag en breken..

Als die op spanning staat de carterkap terug en klusje geklaart.
 
Ja dat snap ik, maar als je je vario op je krukas drukt, kan ie ook vast zitten.. dus dat moet je wrikken tot ie helemaal niet meer verder kan.. of is dit alleen bij Vespa dat dat zo moeilijk gaat? Want mijn vader heeft het ook op zijn vespa en wij MOETEN onze variobus er later in doen. Anders is er geen ruimte voor de vario meer
 
Ik heb eerlijk gezegd daar nooit problemen mee ondervonden.. Misschien de spiebanen op de krukas vernaggeld of die van de ramplaat niet goed als die van die tandjes heeft. Vespa gebruikt gewoon het zelfde als piaggio 4t / 2t
 
Ik heb eerlijk gezegd daar nooit problemen mee ondervonden.. Misschien de spiebanen op de krukas vernaggeld of die van de ramplaat niet goed als die van die tandjes heeft. Vespa gebruikt gewoon het zelfde als piaggio 4t / 2t

Klopt, maar ik heb dit vaker gehad.. misschien omdat ik een stukkie gereden hebt en daarna uit elkaar haal dat alles is opgezet van de warmte? Dat dat allemaal moeilijker gaat? Want me variobus en de rest gaat er gewoon soepel op.. maar me vario gaat gewoon moeilijk
Niet dat ik er problemen mee hebt.. want kom dit ook tegen bij Vespa Sprint en Primavera
 
Dan is wellicht de ramplaat van die tandjes niet helemaal goed meer.. Want zonder ramplaat schuif je dat ding er zo erop.
Wat je kan doen is een andere losse ramplaat kopen en die gebruiken en kijken of dat dit je probleem op lost.


Nummer 3 op de tekening.. Overigens kan je die vario hoekjes beter vervangen voor die van polini.. Dan is het klapper geluid van de vario helemaal verdwenen.


@ topicstarter.. Hoe je die kickstart rondsel moet plaatsen zie ook hierboven de tekening bij 7,8,9,10,11 Zou hetzelfde moeten zijn bij de sym.. Alleen bij sym heb je een vast ventilator, terwijl dit bij vespa / piaggio uit 2 delen bestaat.
 
Dan is wellicht de ramplaat van die tandjes niet helemaal goed meer.. Want zonder ramplaat schuif je dat ding er zo erop.
Is dat erg ? Of kan dat wel want het lijkt mij dat het slijtage is
Want ik heb een malossi vario erin.. en dat kan wel wat geld kosten :p

edit:
Nummer 3 op de tekening.. Overigens kan je die vario hoekjes beter vervangen voor die van polini.. Dan is het klapper geluid van de vario helemaal verdwenen.
Die heb ik al van polini gehaald en gemonteerd het klapperen heb ik niet dat klopt
 
Eurokit, jouw uitleg klopt. Ik dacht eerst dat de v snaar langs de bus liep.
TIP(van iemand die idd geen benul had) *maak bij het uitelkaar halen bij echt elke stap een foto, ook al denk je op dat moment dat het allemaal logisch is, zie foto nieuwe net 1x gebruikte varioblokkeersleutel!*

Ik was onderhand plaats aan het winnen door de bus verder naar achteren te dwingen.
Godzijdank, ondanks mijn domheid, geen speling op de krukas.

Idd met dank ah forum.
Met name Manuel (ben m ff kwijt) Eurokit en in t begin Harry en ik zal er best nog meer vergeten, maar diegenen weten wel dat ik hun bedoel.
Ik zal hier nog lang te vinden zijn.
 
Jazeker Manuel. Ik heb net een vraag over de rolletjes gesteld.
Omdat hij onbegrensd maar 50 gaat na lange tijd heb ik een nieuw topic geopend.

Maar hij rijdt!
 
Oh ok. Maar zoals ik je al zei van 5 gram naar 5,5 gram zal echt niet veel verschil in zitten.

Ik had in ieder geval rond de 8 gram in mijn orbit 1. Maar da's maar 1 van mijn setup aanpassingen destijds.

Wel 70 op de GPS. Op de teller liep die iets de 80 uit op de teller.
 
Omdat ik ongelooflijk in de herhaling blijk te vallen, als t mij opvalt is het erg, heb ik het topic "rolletjes vervangen " verwijderd.

Ik ben nu wel erkend expert in enkele dingen geworden, waaronder
- puinhoop maken vh forum
- alles wat je fout kan doen aan een variateur
- erkend gereedschap mishandelaar

Goed, nu ken ik de weg, als iemand deze site nog nooit op een gsm heeft gezien, raadt ik het aan.
Niet omdat het fijner in gebruik is, maar dan snappen jullie hoe ik het forum beleef.

Ik maak meteen vd gelegenheid gebruik om mijn complimenten te geven aan de werking vd site en het forum.

Als je, zoals ik, een 8 jaar oude smartphone gebruikt werkt dat prima!
 
Last edited by a moderator:
Back
Top