Variateur compleet nieuw

D

Deleted member 68514

Guest
Ik heb nu eindelijk mijn scooter op laten halen. Sym Orbit 2, 2014, 9.000km, 4 takt bromscooter, onbegrensde cdi, geen varioring of zo.
De gehele variateur wordt vervangen. Door originele Sym onderdelen. Achter heb ik halfpoulie en alles wat eraan vast zit al nieuw.
Nu heb ik iets zwaardere rolletjes gepakt, net iets zwaarder dan origineel.
Ik heb nieuwe halfpoulie, of hoe heet t, waar je de varioblokkersleutel op zet, fanblad?

Ja Bram met domme opmerkingen is terug.,duidelijk.

Ook de rubberen geleiders, en de bus en v snaar nieuw.
Nu staat hij nog bij de monteur, iemand tips?
Hij is cdi ontgrenst, geen varioring.
Hij liep eerst 55gps. Met veel geduld.

Maar ik woon in de stad waar trekkracht telt.
Ik kan 100 theorieën loslaten.
Maar omdat hij nu goed wordt gemaakt, heb m 3 maanden niet aangekeken vd frustratie.

Ik wilde het opgeven maar de laatste keer dat ik tankte was op de dag dat we aan de v power moesten, en ik liep er dag of 10 geleden naar toe buiten, en hij startte bij de 2e keer dat ik op de startknop duwde...toen begon t weer te jeuken.

Ik heb geen kickstart, en hij stond al die tijd vol in t weer buiten. Ik d8 al aan acculader.
Als hij toen niet was gestart..had ik t opgegeven.

Zit zoveel geld in..koop nooit via marktplaats. Echt als je dat wel doet breng m naar een scooter zaak en draai alles eraf,carterkap, check bedrading, remlichtschakelaars, elk lullig ding dat ik niet checkte heb ik vervangen. Hij was 500eu, ik nog 350 er bij. En is nu nog een brandstapel door de variateur.

Goed, dwaal weer lekker af, zal t zo wel te horen krijgen.

Nog tips? Ik wil de volgende keer pas bij een beurt weer gereedschap aanraken.

Nieuwe bougie en bougiekabel
Bobine?
Linker achter knipperlicht (denk ik nu aan)
Hij heeft grote beurt gehad,incl transmissie olie, alles
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Kijk in het onderhouds schema van de Sym.
Ik doe het elke 3000 km bij de RL50 maar om de 15 000 km bij de SH300
Het is type en merk verschillend.
Ik zou dat heel graag opzoeken, ach hebben ze hier op t forum misschien. Doe jij dat zelf?
Weet je wat t is, elke keer wil ik iets maken, ik haal het uit elkaar en dan blijkt dat mijn marktplaats scooter eigen gemaakte bedrading heeft, euhh remschakelaars, kickstart, elke keer ellende.
Ik heb wel een adres gekregen van een goede monteur en dan mag hij t doen.

Ik heb al zoveel vervangen en in bijna 1 jaar 1.000km gereden. Dinsdag is hij klaar.
Ik ga morgen nog wat onderdelen bij brengen.
Ik wilde malossi variateur, nou dat heb ik geweten. Dat verhaal eindigd waar mijn post begint bovenaan de pagina.

Nu heb ik de hele variateur vervangen inclusief koppeling, poulies, fanplaat,ramplaat, rolletjes.

O ja wat voor bus erin? Origineel zonder de rand? Of zijn er betere?
Ik wil alles Sym, en dan ontgrenst houden.

Scooter blij ik blij

Als ik alles in setjes had gekocht, zoals ik pas bij Zandri online zag had me dat ook honderden euro's gescheeld.
 
Last edited by a moderator:
Ja ik doe het zelf, het gereedschap dat je ervoor nodig hebt is met 1 beurt betaald.
Het Sym service boek staat online.
daar heb ik ook de bovenstaande tabel uit gehaald
Klopt intussen heb ik varioblokkersleutel, en koppelingshuis sleutel.
En als ik alles had laten doen en gewoon origineel Sym gehouden had ik nu een 2e hands compressor en luchtsleutel kunnen kopen.
O ja de buurtjongeren hebben hem gemodificeerd zodat ik zonder sleutel kan starten, mijn buddy en bak zonder inhoud gevonden 50 meter verder.
Verder mijn spiegels eraf.

Toen dachten ze te kunnen rijden, maar valt zóó tegen zonder vario.

Nu staat hij dadelijk op zijn oude plek. Recht voor de ingang vd flat aan de lantaarnpaal.

Sukkels, carterkap zat er los op... stuurslot werkt ook niet meer.

Maar dat kan ik allemaal zelf fixen. Online setje spiegels, contactslot.
Hij is all risk, alleen eigen risico is hoog.
Maar de zaak waar hij nu is brengt hem pas thuis als alles werkt zoals t hoord.
Ik moet Sym wel complimenteren met t blok.
Dat is sterk, degelijk, en alles eromheen is dadelijk nieuw.
Remblokken voor nog...hahaha
 
Last edited by a moderator:
Dankjewel.
Heb meteen alles gedownload. Bedankt vd link!
Nou ik kreeg een rvs ,ik denk 4mm dikke degelijke varioblokkersleutel krom...Echt krom.
Dat weten de vaste aanwezigen nog wel die foto.
Ik heb inmiddels een echte gsm..Maar die foto staat ergens in de dropbox. Ach ik heb die sleutel ook nog.
Als iemand wil zien hoe krom loop ik wel ff naar mijn,snel ah uitbreidrn, gereedschapskist
 
Last edited by a moderator:
Ik heb wel een goede TIP: Nooit meer zelf eraan sleutelen.. Heb nou al tich topics van je voorbij zien komen.. En vraag me toch af wanneer hij het wel eens een keer goed gaat doen. Als jij eraan sleuteld, dan gaat er weer iets kapot ect..
Verder ben ik het wel met je eens dat er op MP heel veel zooi aan scooters te koop is. Maar goed ik denk dat een perfecte 2ehandse scooter wereld niet bestaat als je direct van een particulier koopt. Dat ene keer dat je het wel treft is 1 op 100.000.

Daarom zal ik eerder geneigd zijn koop liever bij een dealer met goede recenties waar je net een beetje meer voor betaald, maar waar je minimaal zeker 3 maanden garantie op het ding hebt. Want dan heb je altijd nog iets om erop terug te vallen..
Als je van een particulier koopt kan je garantie wel vergeten en is de kans vrij groot dat als je alles goed wilt hebben er veel geld erin gaat zitten.
 
Ik heb wel een goede TIP: Nooit meer zelf eraan sleutelen.. Heb nou al tich topics van je voorbij zien komen.. En vraag me toch af wanneer hij het wel eens een keer goed gaat doen. Als jij eraan sleuteld, dan gaat er weer iets kapot ect..
Verder ben ik het wel met je eens dat er op MP heel veel zooi aan scooters te koop is. Maar goed ik denk dat een perfecte 2ehandse scooter wereld niet bestaat als je direct van een particulier koopt. Dat ene keer dat je het wel treft is 1 op 100.000.

Daarom zal ik eerder geneigd zijn koop liever bij een dealer met goede recenties waar je net een beetje meer voor betaald, maar waar je minimaal zeker 3 maanden garantie op het ding hebt. Want dan heb je altijd nog iets om erop terug te vallen..
Als je van een particulier koopt kan je garantie wel vergeten en is de kans vrij groot dat als je alles goed wilt hebben er veel geld erin gaat zitten.
Nou mijn Sym bestaat uit meerdere scooters, bedrading home made, vario idem.

Ik had ook véél liever voor 1200 2e hands nrg mc2 met snelle uitlaat gehad.
Ik d8 omdat ik 3,5 miljoen kilometer met mijn werk als koerier had gereden echt iets in 4 takt zag.
Maar ik hou meer van turbo diesel. Ik reed Mercedes automaat diesel. En d8 dat t blokje lekker rustig zou lopen en zo.
Tja achteraf...
Ik krijg hem afgesteld terug.

Ik ga vol passie of raak gefrustreerd. Geldput.
Ik hoop dat t dadelijk opgelost is.
 
Eigenlijk dat ik blind voor een 4 takt koos zonder verder onderzoek of wat dan ook
Ik had vroeger altijd 2 takt gereden, Honda mb-80cc 6 bak Duitsland, Honda MT 50CC,60CC,70 CC, Honda MbX, NRG MC2 met snelle uitlaat, alles 2 takt. 17 jaar geleden, als je MT 50CC vastliep of scheur in de cilinder of een zuigerveer kapot en daardoor je cilinder beschadigd raakte, liet je hem gewoon een maatje uithoren, allemaal easy.

Maar allemaal 2 takt dus echt veel toeren.
De NRG MC2 met snelle uitlaat was mijn laatste 2 takt scooter, nieuw gekocht, 40.000km op de teller en geen enkel probleem.

Dan haalde ik mijn rijbewijs,reed vrachtwagens, graafmachines, noem t maar op alles met een gaspedaal. Maar allemaal 4 takt diesel, meestal turbodiesel. En dat vind ik fijn rijden.

En toen ik vorig jaar pas begreep dat de scooters nu ook in 4 takt worden gebouwd, heb Ik het verkeerde beeld mezelf voor gehouden.

Ik dacht omdat t nu 4 takt is, is het degelijker, minder toeren en kan ik veel meer manieren snel maken zonder dat t blokje er aan onderdoor gaat. Vergeleken met de voor mij #verouderde# 2 takt.

Maar achteraf gezien ,denk ik van; was ik maar eerst op een scooter forum gaan vragen etc.

En nu heb ik hem zover verbouwd naar hoe een Sym Orbit er uit hoort te zien en in elkaar zou moeten zitten dat ik financieel niet terug kan. En ik heb nog hoop.

Maar wat was die NRG toch fijn....

(Kijkje in mijn verwarde hoofd, zijn ze hier wel gewend) Eindhoven de gekste
 
Last edited by a moderator:
Eigenlijk dat ik blind voor een 4 takt koos zonder verder onderzoek of wat dan ook


Alsof dat een slechte keuze geweest zou zijn.. En het verhaal van dat de scooter uit meerdere onderdelen bestaat van andere scooters vind ik eigenlijk ook ongegrond. Om dan te zeggen dat het een slechte scooter is.. Uiteindelijk ligt het probleem bij de eigenaar die te weinig verstand heeft om aan scooters te sleutelen en vaker dingen kapot maakt door gebrek aan kennis dan dat het iets anders zou zijn.


Ik heb mijn peugeot kisbee 4t ook niet nieuw gekocht vanuit de winkel.. Deze kwam van een handelaar af, waar de scooter erg veel slechter er voor stond. Heb de scooter toen gekocht i.p.v een nieuwe. Omdat ik geen zin had 1700 euro + door het riool te pompen. Voor een scooter die ik eigenlijk nodig hebt als reserve (alternatief bij defect van de hoofdscooter) Ik moet nou eenmaal elke dag gewoon vervoer hebben om van A naar B te komen. En dan kan ik niet wachten totdat scooter 1 eens gerepareerd is.
Ondanks dit alles en amper verstand van 4takt (want mijn opgedane kennis zat alleen in de 2takt) Is het met horte en stoten toch gelukt om het ding tenminste te laten rijden.. Alleen door prive (en als je ouder word je steeds minder vrije tijd hebt) is het nog niet gelukt om het ding 100% goed te krijgen.. Maar dat gaat dit jaar hopelijk wel lukken. (En ja ik heb nog een hoop te repareren, alleen wacht totdat het lekker zonnig en warm werd word. ) Ik heb helaas geen stalling waar ik in kan staan inclusief de scooter om er dagelijks / in de nacht eraan te kunnen werken.

En heb de kisbee toen gekocht, omdat er amper een betere kisbee hier in zuid-nederland te verkrijgen was. En was al blij toen ik deze voor iets meer als 400 euro kon kopen. En door eraan te sleutelen heb ik er meer van geleerd, dan als ik het zou laten doen.
 
Alsof dat een slechte keuze geweest zou zijn.. En het verhaal van dat de scooter uit meerdere onderdelen bestaat van andere scooters vind ik eigenlijk ook ongegrond. Om dan te zeggen dat het een slechte scooter is.. Uiteindelijk ligt het probleem bij de eigenaar die te weinig verstand heeft om aan scooters te sleutelen en vaker dingen kapot maakt door gebrek aan kennis dan dat het iets anders zou zijn.


Ik heb mijn peugeot kisbee 4t ook niet nieuw gekocht vanuit de winkel.. Deze kwam van een handelaar af, waar de scooter erg veel slechter er voor stond. Heb de scooter toen gekocht i.p.v een nieuwe. Omdat ik geen zin had 1700 euro + door het riool te pompen. Voor een scooter die ik eigenlijk nodig hebt als reserve (alternatief bij defect van de hoofdscooter) Ik moet nou eenmaal elke dag gewoon vervoer hebben om van A naar B te komen. En dan kan ik niet wachten totdat scooter 1 eens gerepareerd is.
Ondanks dit alles en amper verstand van 4takt (want mijn opgedane kennis zat alleen in de 2takt) Is het met horte en stoten toch gelukt om het ding tenminste te laten rijden.. Alleen door prive (en als je ouder word je steeds minder vrije tijd hebt) is het nog niet gelukt om het ding 100% goed te krijgen.. Maar dat gaat dit jaar hopelijk wel lukken. (En ja ik heb nog een hoop te repareren, alleen wacht totdat het lekker zonnig en warm werd word. ) Ik heb helaas geen stalling waar ik in kan staan inclusief de scooter om er dagelijks / in de nacht eraan te kunnen werken.

En heb de kisbee toen gekocht, omdat er amper een betere kisbee hier in zuid-nederland te verkrijgen was. En was al blij toen ik deze voor iets meer als 400 euro kon kopen. En door eraan te sleutelen heb ik er meer van geleerd, dan als ik het zou laten doen.
Klopt maar hoe kan de variateur perfect rijden zonder dat de halfpoulie of fanplaat überhaupt op de as vast zat?

Ik kan er ook geen krukasmoer op draaien.
En ik ben bij een ijzerspeciaalzaak geweest en die verkopen die moer niet, iets van vreemde draad, natuurlijk door een andere eigenaar gedraaid.

Weet je die spaghetti foto vd bedrading nog?

Of dat mijn cdi goed werkt minus 1 draad, en dat ik geen kleurenschema heb, alles is bij elkaar gezocht. In elkaar gezet. En t functioneerde.

Maar scooter zaak zou beginnen met een nieuwe draadboom etc etc etc

Ow de schakelaar in de buddy is ook niet aangesloten
 
Zet je er toch een andere krukas erin als die fanplaat niet vast gezet kan worden of de moer niet erop gaat.. Lijkt mij een normale gang van zaken.
Dan is duidelijk de krukas draad niet in orde. Meeste scooters boutjes verkopen ze bij de ijzer speciaal zaak niet.. Die hebben alleen de standaard spullen liggen.

Draadboom kan je ook uit een andere donor scooter halen.
 
Back
Top