Vanaf welke snelheid een wokstatus?

Enterprise

Well-Known Member
Goeiedag,

Mijn peugeot loopt ietsje te hard. Ongeveer 65 op de scooter teller dus ik gok zo'n 60 echte km's.
Nu ben ik dus gaan zoeken vanaf welke snelheid er een wok status gegeven word maar ik snap het niet helemaal.

Krijg je nu al een wokstatus bij 57 kmpu of pas bij 15 km of meer te hard?
Ik dacht in eerste instantie dat tweede maar politie vlogger janwillem geeft aan in een van zijn video's dat het bij 57 kmpu al gedaan word.

Klopt dit?
 
Advertisement - register to remove this

Ze spreken in de video over afkeur maar hebben het er niet over of je op die snelheid ook daadwerkelijk een wok status krijgt.

Ik heb een gps meting gedaan en kwam uit op 58 kmpu. Hoe accuraat zijn deze gps snelheden?
Hoe zou ik hem terug kunnen krijgen naar 55 kmpu zonder trekkracht te verliezen?
 
In principe kan de politie je al een WOK geven als je op gps sneller rijdt dan 45 kmpu, de correctie van de lasergun/flitspaal/flitser meegerekend
De constructiesnelheid van een scooter is immers 45 kmpu.
Rijd je sneller op een gemeten controle dan kun je in principe een wok status krijgen.
Dat de RDW wat extra marge neemt omdat je niet rechtstreeks op de weg rijdt maar op een rollerbank met geïmproviseerde rolweerstand, is een andere zaak.

Zoals Rowan al zei, de gps meting op je smartphone is redelijk accuraat +/- 1 kmpu.
Dus wil je op save spelen, beperk je scooter tot 55 kmpu middels een dunne varioring.
 
Last edited:
In principe kan de politie je al een WOK geven als je op gps sneller rijdt dan 45 kmpu, de correctie van de lasergun/flitspaal/flitser meegerekend
De constructiesnelheid van een scooter is immers 45 kmpu.
Rijd je sneller op een gemeten controle dan kun je in principe een wok status krijgen.
Dat de RDW wat extra marge neemt omdat je niet rechtstreeks op de weg rijdt maar op een rollerbank met geïmproviseerde rolweerstand, is een andere zaak.
Jammer dat ze mijn 130kg niet mee rekenen als marge. Iemand die maar 60 kg weegt zou logischer wijs sneller moeten kunnen rijden als mij.
 
Goeiedag,

Mijn peugeot loopt ietsje te hard. Ongeveer 65 op de scooter teller dus ik gok zo'n 60 echte km's.
Nu ben ik dus gaan zoeken vanaf welke snelheid er een wok status gegeven word maar ik snap het niet helemaal.

Krijg je nu al een wokstatus bij 57 kmpu of pas bij 15 km of meer te hard?
Ik dacht in eerste instantie dat tweede maar politie vlogger janwillem geeft aan in een van zijn video's dat het bij 57 kmpu al gedaan word.

Klopt dit?

Bij 57 al natuurlijk, die marge zit daar al erin genomen..
 
Jammer dat ze mijn 130kg niet mee rekenen als marge. Iemand die maar 60 kg weegt zou logischer wijs sneller moeten kunnen rijden als mij.
Daarom hanteert de RDW bij een Brom 2 correctie factoren namelijk 5 km voor de meetafwijking van de rollerbank en 5 km voor het verschil in rolweerstand bij verschillende condities, waar oa het gewicht van de bestuurder deel van uit maakt.
 
Jammer dat ze mijn 130kg niet mee rekenen als marge. Iemand die maar 60 kg weegt zou logischer wijs sneller moeten kunnen rijden als mij.
Dat is de pech dat er met een maximum constructiesnelheid wordt gemeten. Maar anders is het ook niet te handhaven.
 
Bromscooter 57 en hoger is bekeuring + WOK status.

Snorscooter 36 en hoger is bekeuring + WOK status.
Voor brom is dit correct, voor snor is het fout.
Het moet zijn:

Brom: 57 en hoger is boete + WOK
Snor: 35 en hoger is boete + WOK

Bovenstaande geldt bij een rollenbanktest.
Zie: https://wetten.overheid.nl/BWBR0040346/2018-01-01
Let op: er zijn veel sites waar het niet goed op vermeld staat. Bv op politieacademie.nl staat een rekenmachientje en die doet het dus fout voor snor. Ook in veel forums en sites van scooterwinkels zie ik verkeerde cijfers. Alleen de wettelijke tekst is maatgevend.

Overigens kun je ook een WOK melding krijgen als je snelheid wordt gemeten. Je moet dan wel heel ver boven de max zitten. Bovendien moet je dan ook staande worden gehouden. Er geldt dan:
Snor: WOK bij meting na correctie: 43 km/u of hoger.
Brom: WOK bij meting na correctie 68 km/u of hoger.
Zie: hier
 
Last edited:
Voor brom is dit correct, voor snor is het fout.
Het moet zijn:

Brom: 57 en hoger is boete + WOK
Snor: 35 en hoger is boete + WOK

Bovenstaande geldt bij een rollenbanktest.
Zie: https://wetten.overheid.nl/BWBR0040346/2018-01-01
Let op: er zijn veel sites waar het niet goed op vermeld staat. Bv op politieacademie.nl staat een rekenmachientje en die doet het dus fout voor snor. Ook in veel forums en sites van scooterwinkels zie ik verkeerde cijfers. Alleen de wettelijke tekst is maatgevend.

Overigens kun je ook een WOK melding krijgen als je snelheid wordt gemeten. Je moet dan wel heel ver boven de max zitten. Bovendien moet je dan ook staande worden gehouden. Er geldt dan:
Snor: WOK bij meting na correctie: 43 km/u of hoger.
Brom: WOK bij meting na correctie 68 km/u of hoger.
Zie: hier
Ik kreeg vier weken terug een WOK-status, omdat de politiemotor met dezelfde snelheid ernaast (andere politieagent zat dus op mijn scooter) 65 km/h op zijn teller 'meette'. Zou daar denk ik wel tegenin kunnen gaan, maar ik had net een ongeluk gehad, dus km teller deed het niet, voorrem niet helemaal goed etc. Verloren zaak denk ik. Maar qua snelheid had ik dus kunnen zeggen, nee dit is niet geldig joejoe?
 
Even goed je proces verbaal bekijken, zou goed kunnen zijn dat je om andere redenen een WOK status hebt. Km-teller en rem zijn nl allebei ook redenen voor een WOK.

Die 68 is bij gemeten snelheidsovertreding maar daar is bij jou geen sprake van, althans dat vertel je niet. Je zegt nl dat een agent op je scooter zat. Dus wat ze hebben gedaan is een rijproef om je constructiesnelheid vast te stellen. En dat mag niet bij normale scooters voor zover ik heb kunnen nagaan (en ik heb er héél veel over zitten lezen maar ik ben natuurlijk geen rechtsgeleerde). Lees deze info maar. Dan zie je dat een rijproef om constructiesnelheid te bepalen alleen mag worden uitgevoerd voor specifieke voertuigen die niet op de rollenbank kunnen (zoals bv een speed pedelec). Zie de derde tabel. Een speed pedelec (kolom D) (die ook 45 mag) zou dan al de lul zijn bij 51 km/u en niet bij 57 omdat ze geen rollenbank correctie hoeven toe te passen. Maar bromfiets en snorfiets staan niet in die derde tabel. Volgens mij kun je dat inderdaad aanvechten. Ook als je een boete hebt met feitcode N083 (ik neem aan dat je een bromscooter hebt?)

Het is denk ik wel zo dat bij een WOK keuring alles in orde moet zijn, ook de constructiesnelheid. Dus als je WOK hebt vanwege km-teller en remmen dan moet je hem evengoed nog netjes afvoeren naar de originele snelheid. Maar nog steeds zou ik dan de boete voor constructiesnelheid aanvechten. Kijk even naar de feitcode(s).
Post automatically merged:

En dat kan alsnog, je hebt 6 weken de tijd om in beroep te gaan.
 
Back
Top