Van wisselspanning naar gelijkspanning

sock

Well-Known Member
Ik wil op mijn brommer (Peugeot 103 SPX) een elektrische waterpomp (Bosch) monteren. Hiervoor moet ik 12V wisselspanning omzetten naar 12V gelijkspanning. Moet ik dan een gelijkrichter monteren en daarachter een spanningsregelaar? En kan ik dan de waterpomp direct daarop aansluiten of moet er eerst een accu tussen? En zijn er ook spanningsregelaars te koop waar een gelijkrichter bij in is gebouwd?

Advertisement - register to remove this

Ik zou een gelijkrichter halen van een scooter en die monteren op je kabelboom, net als spanningsregelaar. Je kunt daar gewoon je waterpomp op aansluiten lijkt me, al zal ie wel met een wat variabel toerental draaien waarschijnlijk. Met een accu erbij zal het beter lopen.

@smonjirez: Maar die spanningsregelaar zorgt toch dat de spanning (redelijk) gelijk blijft? En komt bij het monteren de gelijkrichter eerst en daarna de spanningsregelaar, of juist andersom?

nope!

een spanningregelaar van een gemiddeld scooter word gevoed door wisselspanning (vanuit de spoelen achter het vliegwiel) die kan oplopen tot 70v

Zo geeft de spanningsregelaar 12v gelijkspanning af. die je kan gebruiken om een batterij op te laden, maar is eigenlijk niet bedoeld om iets mee aan te drijven zonder batterij!

De voeding van je lichten (een andere draad komende van de spoelen) word mee op de spannigsregelaar aangesloten en zal de spanning beperken op 12v wisselspanning.
Als je deze niet aansluit zal dit ook oplopen tot +/- 50v wissel of meer (afhankelijk van het toerental natuurlijk)

@ronnyracingteam: Dus zoals jij het zegt is bij de meeste scooters de gelijkrichter in de spanningsregelaar gebouwd omdat je zegt dat er bij een gemiddelde scooter de spanningsregelaar wordt gevoedt door wisselspanning en er gelijkspanning uit komt?

Weet iemand dan toevallig of dit bij een spanningsregelaar van een Peugeot fox of vivacity ook zo is?

@ronnyracingteam: Dus zoals jij het zegt is bij de meeste scooters de gelijkrichter in de spanningsregelaar gebouwd omdat je zegt dat er bij een gemiddelde scooter de spanningsregelaar wordt gevoedt door wisselspanning en er gelijkspanning uit komt?

Weet iemand dan toevallig of dit bij een spanningsregelaar van een Peugeot fox of vivacity ook zo is?

ja.

als het om een fox deluxe gaat toch.
Een fox zonder batterij geeft geen gelijkspanning!

Back