Van scooter naar motor

Gdwehnes

Well-Known Member
Beste forumleden,

Ik ben bijna 18 jaar en ben toch gaan kijken naar mijn motorrijbewijs (A1),

Alleen twijfel ik of ik het wel zou doen, ik heb wel op meerdere motorscooters gereden met bromkenteken (als je dat kan noemen), allemaal 125cc of iets hoger. Dit vond ik wel leuk en wilde ook een 125ccer, maarja door veel optredens van politie toch maar niet gedaan.
Wel zie ik er een voordeel in.. geen rollerbanken meer.


Mijn vraag aan jullie is, of ik dit zou moeten doen? Of verder met scooter/auto rijden? Wil graag jullie mening hierover horen en/of jullie keuze


Nog wat overige info:
Wat houd de A1 motorrijbewijs in?...

- Maximaal vermogen van 11kw
- Maximale cc's van 125cc

Dus beperkte keuze vergeleken A2 en A.
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb ook ooit een motor gehad.
Die rijd dan hard genoeg, hoef je niet meer op te voeren.
Sleutelen alleen bij de beurten, en is makkelijker aan te sleutelen dan een scooter vind ik.
En je mag dan op de autobaan, dus naar bepaalde plaatsen in Nederland ben je dan sneller.(als er geen files zijn)
 
Ik kan het alleen maar aanraden om je motorrijbewijs te halen.

Ikzelf heb een aantal jaren een 125cc gereden.
Heerlijk, lekker wendbaar, vergelijkbaar met een 50cc en lekker met het verkeer mee, in de stad maar ook buiten de bebouwde kom.

Geen geklooi meer met een 50cc-tje met rolletjes, met drukveren en trekveren, met sproeiers etc, etc..., dit om toch maar het vrij beperkte vermogen zo goed mogelijk op het achterwiel te brengen.

Gewoon lekker die 125cc origineel laten, lekker zuinig en goed wendbaar in de stad.

Op de snelweg kom je met een 125cc 4t wel iets te kort want de max. snelheid van een 4-takt origineel zal maar rond de 90 kmpu GPS liggen.

Dus je kunt nog net een vrachtwagen inhalen maar daar blijft het dan ook bij.
Maw als je veel snelweg kilometers maakt beter iets zwaarders kopen.

Een jaartje geleden heb ik mijn geliefd 125cc-tje ingeruild voor een Vespa GTS300 Classic.
Net zo wendbaar, toch wel wat meer vermogen, veel sneller natuurlijk en je kunt af en toe toch lekker op de autoweg rijden al vind ik 120 kmpu toch wel wat hard op die 12 inch wieltjes.
 
Last edited:
Ik heb ook lang "gewone" motor gereden deze zijn natuurlijk wat stabieler bij hogere snelheden dan een lichte scooter.

Sleutelen aan een motor, mits geen volledige kuip, is natuurlijk handiger dan bij een scooter.
Aan de andere kant denk ik dat door de bescherming van "de tuperware" je minder minitieus hoeft te poetsen.

Ook voor dagelijks gebruik in de stad en op de buitenwegen prefereer ik toch de scooter.
Geen gedoe met schakelen bij optrekken en weer afremmen, en zeg nou eerlijk in welke stad kun je nu meer dan laat zeggen 500 meter goed doorrijden zonder te hoeven remmen of te stoppen.

Auto's moeten zich goed hebben, zelfs met een 125cc, om je bij te houden in de stad.
Verder heb je vaak wat meer opbergruimte op de scooter en zijn iets grotere zaken wat handiger mee te nemen op de voetenplank.

Ik heb er tenminste geen spijt van dat ik mijn BMW K1100LT heb verruild voor een scooter, heeeerlijk......

Het is natuurlijk wel zo dat als je veel autoweg rijdt, een lichte scooter niet geschikt is!!!
 
Met een Piaggio 125 2t blok kom je toch al heel ver hoor op de autobaan. 4 takt is inderdaad minder. Met mijn Typhoon was de autobaan altijd prima te doen. Ik geloof dat dat 100/110 liep. Daarna eens een retro 125 4 takt gehad. Zon Chinees ding, die had het op 80 wegen al moeilijk.
 
Dank voor al jullie berichten, heb het momenteel flink druk dus zal ook niet zoveel reageren!.
Ook wel heb ik gekeken om mijn Vespa S 50 om te bouwen naar een Vespa S 125 met een GTS blok of leader blok. Maar dat kost allemaal teveel geld.

Toch lees ik dat jullie allemaal een motorfiets aanraden.
Toch wil ik wel weten Wat jullie aanraden voor een motorfiets/motorscooter.
 
Back
Top