van 16A krachtstroom naar 32A krachtstroom

maartuh

Well-Known Member
Hallo,

Ik kan nu goedkoop een compressor overnemen van een bekende.
Maar de compressor is 32A.

Wij hebben thuis (volgens mijn vader) 16A krachtstroom.

Is het er nu een mogelijkheid er toch 32A van te maken?
Mijn vader zij dat dit niet mogelijk was omdat we ook voor 16A gezekerd waren oid?

Enige tips en suggesties hoe dit opgelost zou kunnen worden zou fijn zijn.

Alvast bedankt,

Maarten

Advertisement - register to remove this

Als je op 16A bent afgezekerd kan je ook een 16A stekker eraan zetten. Mischien is de compressor zelf ook afgezekerd, hier moet je dan wel naar kijken. Ook de kabel tussen de compressor en de stekker zou ik veranderen. En ook zou ik iemand met verstand/kennis erbij halen, het is krachtstroom en de stekker aansluiting (5/6 pollig) is ook belangrijk. Je hebt ook prima huis/tuin/keuken compressor hoor, kosten niet zo duur, en zijn voor de 'normale' dingen echt prima!

zomaar 32A er van maken gaat niet.
Je zegt zelf al alles is 16A afgezekerd. Dat wil ook zeggen dat al je bekabeling er op gemaakt is.
Dus als jij je zekering etc gaat aanpassen zul je ook je bedrading moeten aan passen.
Aangezien 16A al heel wat is als het door 1 apparaat gebruikt word, laat staan 32A.
Normaal gezien zou je voor 16A overal 2,5mmq2 hebben liggen. Voor 32 moet je al naar 4mmq2.
En je moet ook kijken naar je hoofd zekering etc. AL met al niet een simpel klusje dat je zomaar doet en zou willen.

plus je moet weten of het idd een kracht stroom compressor is. (3fase 400V)
Of enkele fase. (230V)

Als je op 16A bent afgezekerd kan je ook een 16A stekker eraan zetten. Mischien is de compressor zelf ook afgezekerd, hier moet je dan wel naar kijken. Ook de kabel tussen de compressor en de stekker zou ik veranderen. En ook zou ik iemand met verstand/kennis erbij halen, het is krachtstroom en de stekker aansluiting (5/6 pollig) is ook belangrijk. Je hebt ook prima huis/tuin/keuken compressor hoor, kosten niet zo duur, en zijn voor de 'normale' dingen echt prima!

Ja ik heb al een normale compressor op 230v.
Maar ik wil nu een compressor om te stralen. Deze compressor had een aanzuigcappacitijt (ofzoiets) van 800L/min.
En ik heb al zitten kijken voor goede compressors op 230 maar daar is 9/10 keer de aanzuigcappacitijt niet hoog genoeg voor.

zomaar 32A er van maken gaat niet.
Je zegt zelf al alles is 16A afgezekerd. Dat wil ook zeggen dat al je bekabeling er op gemaakt is.
Dus als jij je zekering etc gaat aanpassen zul je ook je bedrading moeten aan passen.
Aangezien 16A al heel wat is als het door 1 apparaat gebruikt word, laat staan 32A.
Normaal gezien zou je voor 16A overal 2,5mmq2 hebben liggen. Voor 32 moet je al naar 4mmq2.
En je moet ook kijken naar je hoofd zekering etc. AL met al niet een simpel klusje dat je zomaar doet en zou willen.

plus je moet weten of het idd een kracht stroom compressor is. (3fase 400V)
Of enkele fase. (230V)

Wat ik nog moet vragen aan die gene:

Is het een compressor met 3 fse 400v of enkel fase 230v?
(welke moet ik eigenlijk hebben?)

Zou ik dus de compressor stekker kunnen vervangen voor een 16A stekker + de kabels? (van de compressor)
Of begrijp ik het nu fout?

Alvast bedankt,

T probleem met compressoren is vaak de piek die ze trekken met opstarten/aanslaan..
Bedrijfsstroom van die zwaardere compressors ligt meestal rond de 20A ofzo

Ik denk niet dat t de moeite is (denk aan verandere van de groepenkast + bedrading + miss ook wel de aansluiting die jullie huis binnenkomt)

Moet je even kijken hoeveel kilowatt of ampere hij is.
Gebeurd wel meer dat je bv een lichte machine heb met een 32a stekker eraan.

Bv. op m'n werk is alles 32a stekker dat is makkelijker dan past alles op elkaar.
En de zaag is maar 1500 watt en zit ook zo'n stekker aan.

Dus je moet gewoon even kijken en als het gaat een andere stekker eraan zetten.

Moet je even kijken hoeveel kilowatt of ampere hij is.
Gebeurd wel meer dat je bv een lichte machine heb met een 32a stekker eraan.

Bv. op m'n werk is alles 32a stekker dat is makkelijker dan past alles op elkaar.
En de zaag is maar 1500 watt en zit ook zo'n stekker aan.

Dus je moet gewoon even kijken en als het gaat een andere stekker eraan zetten.

Oke dus als ik vraag hoeveel Watt de compressor is kunnen jullie mij vertellen of het geschikt is voor mij?

Zal het even vragen.

Alvast bedankt,

Back