Van 125cc naar 85cc

ronnyracingteam

Ronny Himself
Ik ben van plan een honda rs125 aan te schaffen.
Ik had graag de std motor erop gehouden maar de reglementen om te koersen beperken de cil inhoud op 85cc 2T.
De std motor heeft een 54*54 slag*boring. Nu vroeg ik me af of het mogelijk was
om in een oude afgedankte cilinder een bus te zetten van 44.5mm en een zuiger daarvoor te zoeken eventueel in combinatie met het afdraaien/ophogen van de cilinder.

Dan zou ik eigenlijk een alu cilinder hebben met een ijzeren bus in. Kopje moet ook gemaakt worden uiteraad, net zoals een uitlaat opmaat. Iemand enige ervaring mee, tips of een kans ziet om hier aan mee te werken?

Het probleem lijkt me ook om vermogen te vinden in zo een lange slag motor.
Ik zou dit zo willen oplossen om eenvoudig de 125cc cilinder terug te monteren om zo
wat training me te nemen op grotere circuits.
 
Advertisement - register to remove this

zo'n blok is niet gemaakt voor deze cc's , je gaat problemen krijgen met in de eerste plaats het cartervolume want natuurlijk VEEL te groot zal zijn , behalve de lange slag is het krukasgewicht natuurlijk ook niet ideaal voor 85cc...

daarnaast klopt je bakverhouding natuurlijk ook niet echt , en de primaire aandrijving.

ik zou er persoonlijk een Derbi of AM6 blokje op bouwen zoals de meeste expirijders bij de Sobw ook doen.

Ook de cilinder zou lastig worden , denk alleen al aan de spoelpoorten en uitlaatpoort wat een veel lastiger traject zal worden , en de spoeling zal ook niet meer kloppen.
 
250 cc 4takt!! hoe groot mag je gaan met 4 takt 160cc denk ik(2 race)
wat ook een mogelijkheid is een beta schakelbrommer blok dat is namelijk hetzelfde als een ktm cross motorblok en daar kun je makkelijk een 80cc van maken en met voordeel een powervalve
 
Last edited:
Back
Top