Vakantie in duitsland

Hoi, over een tijdje ben ik van plan om met mijn brommer (Beta RR 50, uit 2015) op vakantie te gaan naar het Sauerland in Duitsland. Ik heb alleen een, of eigenlijk twee problemen; de brommer is opgevoerd en loopt 80 en maakt daarbij ook iets meer lawaai (er zit een leovince (type is uit het hoofd x-fight) uitlaag onder). Nu heb ik gelezen dat de rollerbanken in duitlsand heel simpel zijn: goed, of fout(de brommer wordt ingenomen en, geen idee of het klopt, je rijbewijs ook tot je 21e). Ook weet ik dat ze in duitsland nogal streng zijn omtrend geluid (bij motoren).

Nu vraag ik mij af: hoe groot is de controle dat je een controle tegen komt/gecontroleerd wordt? Wordt je nederlandse brommer ook ingenomen? (ik heb wel eens gelezen dat dit voor de agent erg ingewikkeld is omdat dat via het verdrag van Wenen moet) en wordt je nederlandse rijbewijs inderdaad ook ingenomen? (Bij de auto krijg je dan enkel een rijverbod voor in duitsland, en dan enkel de deelstaat. Hoe zit dat met de brommer? Ik ben namelijk bezig met vrachtwagen rijlessen en mag mijn rijbewijs in nederland absoluut niet kwijt raken.)

Het zou heeeeel erg fijn zijn als iemand er meer van weet.
 
Advertisement - register to remove this

De vraag is meer of iemand concreet weet wat de gevolgen zijn, niet of het wel of niet slim is

Edit: dat het dom is weet ik zelf ook nog wel, de vraag is alleen hoe dom. Dan kan ik zelf de afweging maken of ik wel ga, de brommer terug voer of niet ga
 
Last edited:
ik zou er gewoon een goedkoop standaard uitlaatje voor halen en zorgen dat alles tiptop in orde is, duitse politie kan nog wel eens heel vervelend zijn
 
Je kan niet technisch gecontroleerd worden in Duitsland omdat jouw scooter aan andere eisen moet voldoen in NL dan in Duitsland. Dus als ze je aanhouden kan hij daar niet op de rollerbank en raak je hem niet kwijt. Dit is officieel, uit ervaring weet ik dat dit wel eens anders loopt.

MAAR je kan wel voor roekeloos rijden gepakt en de maximum snelheid voor jouw type voertuig geld wel gewoon. Dus harder dan 45 rijden gespot is PROBLEMEN.

Heb het zelf vroeger ook vaker gedaan België in, maar het is vooral: gedraag je je als een debiel dan heeft het gevolgen. Anders vind de gemiddelde agent het alleen maar tof dat je zo'n tocht maakt op je scooter ;)
 
Maximumsnelheid staat op je kenteken/pas dus zorg dat het klopt, als db ook ergens aangegeven staat zorg dat het ook klopt. Dat ze je niet mogen controleren klopt niet, autos worden ook gecontroleerd en heb je een set velgen die niet tuv goedgekeurd is kan je de auto laten afslepen.

Ik zou het niet gokken en gewoon zorgen dat het in orde is maar uiteindelijk is het je eigen keuze en je eigen risico
 
Back
Top