Vader / zoon project Yamaha jog R

Banzai

Active Member
Nu de scooter van mijn zoon bijna zover is dat ik er zelf niet meer naar hoef te kijken, word het tijd mijn eigen project op te starten.

De gedachte was, zoonlief rijd er een die net binnen het legale valt en paps zijn scooter niet!

Ik vind zo'n jog R eigenlijk ook wel erg leuk en aangezien dat ding van hem al tig keer door ons uit elkaar gehaald is begin ik te begrijpen hoe zo'n ding werkt.

LET OP: Het gaat mij niet om topsnelheid, maar om soepel rijden.
Als ik top wil rijden pak ik wel de auto voor de deur, die met gemak 274 km/u GPS haalt, die een drama is ivm hoogte van de auto en totaal niet bedoeld is voor de boodschapjes om de hoek.

Hoe hard/zacht die loopt zal me werkelijk een worst wezen. Als ie de 60-65 haalt is dat al prima. Aangezien ik van de zomer met de vrouw achterop, langs de rivieren wil toeren, moet het ook geen wheelie machine worden. Maar wel lekker vlot.

Ben opzoek naar een jog r voor weinig, waarbij het blok toe is aan liefde. Slecht lopend ofzo, waarbij ik wel kan checken of alles elektrisch werkt.

Had een Polini 50CC gevonden, maar ook vele andere merken. Nu heb ik hier behoorlijk zitten lezen in diverse topic en nu twijfel ik... Gietijzer, aluminium, onbekend... Hoogtoerig, laagtoerig, boostporten enz enz. Had deze gezien: https://www.k-parts.nl/cilinder-pol...5Xn6rkHtjj1tp2DSw1qhYbR0kh0Cr6JRoC46EQAvD_BwE

Ik denk dat als ik een 50CC neem, dat de carb 12mm opzich voldoende is.

Wat zouden jullie voor cilinder pakken en vooral waarom die? Er is nu zoveel keus, vroeger moest ik het doen met wat lokaal te vinden was, dat maakt het extra lastig vind ik.

Wil dit topic gaan gebruiken om mijn project vast te leggen, dus als ie er straks is, dan zal ik hier ook de updates in doen.
 
Advertisement - register to remove this

Als je een beetje lekker wilt rijden zou ik een gietijzeren 70cc nemen (dr70, malossi sport etc). Dit is een laagtoerige cilinder maakt dus minder geluid en is slijtvast. Dit zou ik combineren met een sito plus uitlaat en een 17.5mm dellorto carb (12mm kan evt ook). Verder is een andere vario ook aan te raden.
 
Die setup had ik ook in gedachten, de DR70 als slijtvaste cilinder en goed koppel maar toch niet al te snel,
icm een 17.5 mm carb en een Sito 587 uitlaat als stille uitlaat.
En idd de vario als bijvoorbeeld de Naraku die hetzelfde schijnt te zijn als de niet meer verkochtte Power1 vario.
Dat is een leuke setup die lekker vlot vooruit komt, niet te snel en niet te opvallend is.
 
Je moet wel spullen halen voor een minarelli horizontaal blok. LC is liquid cooled en AC is air cooled. Je hebt 2 varianten de jog r (AC) en rr (LC).
Die uitlaat is voor een am6 blok dit zit onder schakelbrommers. Wil je een mooie en snelle uitlaat dan zou je beste keuze een yasuni r zijn. Hou er wel rekening mee dat de politie je scooter nu ook interessant vindt.
 
Je moet wel spullen halen voor een minarelli horizontaal blok. LC is liquid cooled en AC is air cooled. Je hebt 2 varianten de jog r (AC) en rr (LC).
Die uitlaat is voor een am6 blok dit zit onder schakelbrommers. Wil je een mooie en snelle uitlaat dan zou je beste keuze een yasuni r zijn. Hou er wel rekening mee dat de politie je scooter nu ook interessant vindt.

Was puur als voorbeeld van wat ik mooi vind, heb niet verder gekeken dan dat. Je heb ook jog R LC en RR AC om het lekker makkelijk te houden, wellicht is dat zelf omgebouwd, dat weet ik niet zeker.

Politie heb ik weinig mee te maken, de kans dat ze me pakken is erg klein, zeker gezien ik niet op "scholieren momenten" zal rijden, zelden verder dan de polders zal komen. Daar maak ik me dus totaal niet druk om. Ach het is natuurlijk ook een sport om niet gepakt te worden, na jaren van snelle auto's rijden, leer je dat wel.... (door schade en schande :rolleyes:)
 
Was puur als voorbeeld van wat ik mooi vind, heb niet verder gekeken dan dat. Je heb ook jog R LC en RR AC om het lekker makkelijk te houden, wellicht is dat zelf omgebouwd, dat weet ik niet zeker.

Politie heb ik weinig mee te maken, de kans dat ze me pakken is erg klein, zeker gezien ik niet op "scholieren momenten" zal rijden, zelden verder dan de polders zal komen. Daar maak ik me dus totaal niet druk om. Ach het is natuurlijk ook een sport om niet gepakt te worden, na jaren van snelle auto's rijden, leer je dat wel.... (door schade en schande :rolleyes:)
Ik maakte me ook geen zorgen om de politie maar hou dat echt wel in je achterhoofd. Ik ben m'n scooter nu al 2 weken kwijt omdat ie uitviel onderweg naar de rollerbank. De officier van justitie moet nu bepalen of ik hem terug krijg omdat ie vorige maand ook al op de rollerbank moest (Bij 102 moesten ze stoppen). Dit allemaal in 2 maanden tijd. Daarvoor nergens last van gehad.

Qua r en rr jog varianten weet ik ook niet zeker maar daar kom je snel genoeg wel achter als je er eentje gaat kopen.
 
Zoals meer mensen adviseren, kies een laagtoerige 70cc zoals een DR70 of een Malossi Sport. Je kan nog kijken naar een DR70 Evo oid dat heeft nog net iets of wat meer pit. Denk opzich dat je voor de momenten dat je met zn 2e rijd met een 19mm net wat fijner kan touren. Yasuni R eronder en rijden maar. Maar wat je zegt over het lekker soepel willen rijden investeer 1x ff.wat meer in een goeie schokbreker die je beetje kan afstellen en je zal een wereld van verschil merken. Maargoed dat zul je met je auto ook wel merken tussen de jouwe en een standaard exemplaar
 
Een DR Evo is een 6 Poorter, t,o,v de voorganger , 5 Poorts . en een DR Evo is Notabene een Copy van Top Performance Black Trophy
(Beter goed gejat , dan zelf slecht bedacht ).
Maaruhhh... leuke Cilinder voor weinig centen.
 
Misschien ligt het aan mij, maar bij een 2takt ga je toch met alleen een snelle uitlaat al over de 60-65 en is het prima rijen met iemand achterop?
 
Middenrange uitlaatje of een terugloper en je gaat idd prima.
Vraag me alleen wel af waarom de ts een Jog R wil halen om met twee personen op te rijden.
Is een relatief kleine scooter.
Zelf zou ik een goede 4takt of elektrische scooter nemen.
Geen lawaai aan je kop tijdens de hele rit.
 
Middenrange uitlaatje of een terugloper en je gaat idd prima.
Vraag me alleen wel af waarom de ts een Jog R wil halen om met twee personen op te rijden.
Is een relatief kleine scooter.
Zelf zou ik een goede 4takt of elektrische scooter nemen.
Geen lawaai aan je kop tijdens de hele rit.

Jog R omdat ik die van mijn zoon ken, Naja ken is misschien een groot woord… ik weet hoe die uitelkaar en in elkaar moet.
Waarom 2T omdat dat herinneringen van vroeger geeft, plus het motorische durf ik wel aan te sleutelen. 4T is voor mij onbekend en het zegt me niets.
Elektrische scooter, Naja net als een tesla het is zielloos, althans vind ik. Noem mijn maar een dinosaurus, is prima.
Van motor lawaai geniet ik, onder mijn auto ligt ook geen standaard uitlaatje meer. Ook geen overdreven brulpijp maar net ff wat meer als standaard.

Dat een jog aan de kleine kant is is wel een dingetje. Nu ben ik niet zo groot en zwaar en mijn vrouw al helemaal niet, maar daar zit zeker wel wat in.

Had zitten kijken voor een aprillia sr 50, maar dat werd me afgeraden.

Heb niet heel veel ruimte om nog 2 scooter kwijt te kunnen (andere zoon is bezig met zijn rijbewijs), dus meer vanuit dat opzicht een niet al te grote scooter.

Advies, tip zijn altijd welkom. Vind het uiterlijk van zo’n jog wel erg mooi.
 
Jog is wellicht wat aan de kleine kant inderdaad. Maar dat heb je zo getest op die van je zoon lijkt me toch?

Verder altijd handig als je enigzins weet hoe je dat ding snel uit elkaar krijgt, maar hoe vaak zou dat nou echt nodig zijn als ie straks naar je zin is? Zou meer rekening met het type blok houden zodat je net als je ene zoon een Minarelli blok hebt. Mocht je wat specialer gereefschap een keer nodig hebben dan kun je het voor beide scooters gebruiken. Nou snap ik ook wel dat je de stukken gereedschap op 1 hand telt en in een keukenla kan verstoppen maartoch he.

SR is verder niks mis mee hoor, je hebt paar types en persoonlijk zou ik er maar 2 kunnen bedenken daar je ver van weg moet blijven. Dat zijn de SR2000 met een Morini blok en een Di-tech, beide amper nog onderdelen voor te krijgen. Als je een Minarelli of Piaggio blok hebt zit je eigenlijk altijd wel goed.

En 2t blijft mooiste wat er is, 4takt koffiemolens zijn niet vooruit te trappen al zou je ze achter die Megane van je hangen met een stuk touw
Ik zeg altijd maar als je een hobby als deze hebt dan moet het lawaai maken, hard gaan, olie lekken en kapot gaan. En vervolgens weer opnieuw
 
tegenwoordig is de variateur zelf van Naraku omdat Power1 ze niet meer maakt, model en prestaties zijn hetzelfde!

Helaas weer problemen met de Jog van mijn zoon... We dachten dat het stroom probleem verholpen was, maar onderweg naar school ging ie weer raar doen. Als je aan de kabelboom zit gaat ie of beter lopen en valt uit.

Stond op het punt dan maar een nieuwe te kopen, toen mijn vrouw op MP er een tegen kwam die er goed leek uit te zien. Gisteren avond net boven 020 opgehaald en zelfs de originele sticker zat er nog op, deze is pas 2 jaar oud.

Van het weekend het ding maar weer helemaal uit elkaar halen en de kabelboom nu echt vervangen ipv van stukjes. Hopelijk is dan het gezeur voorbij.

Mijn eigen zoektocht naar een Jog staat dus weer even op hold.....
 
tegenwoordig is de variateur zelf van Naraku omdat Power1 ze niet meer maakt, model en prestaties zijn hetzelfde!

Helaas weer problemen met de Jog van mijn zoon... We dachten dat het stroom probleem verholpen was, maar onderweg naar school ging ie weer raar doen. Als je aan de kabelboom zit gaat ie of beter lopen en valt uit.

Stond op het punt dan maar een nieuwe te kopen, toen mijn vrouw op MP er een tegen kwam die er goed leek uit te zien. Gisteren avond net boven 020 opgehaald en zelfs de originele sticker zat er nog op, deze is pas 2 jaar oud.

Van het weekend het ding maar weer helemaal uit elkaar halen en de kabelboom nu echt vervangen ipv van stukjes. Hopelijk is dan het gezeur voorbij.

Mijn eigen zoektocht naar een Jog staat dus weer even op hold.....
toch als je plaatjes vergelijkt, ìs het niet dezelfde (Naraku heeft trapeziumvormige geleiders voor de "driehoekjes", Power1 gewoon rechte)

"nèt boven 020" dan was je in mijn achtertuin, in 075?
 
toch als je plaatjes vergelijkt, ìs het niet dezelfde (Naraku heeft trapeziumvormige geleiders voor de "driehoekjes", Power1 gewoon rechte)

"nèt boven 020" dan was je in mijn achtertuin, in 075?

Yep! Is wel mooi daar moet ik zeggen.
 
ik weet niet waar je precies was (of waar jìj vandaan komt en wat je vergelijkingsmateriaal is), maar er zijn mooie en "minder mooie" plekjes ;)

Ik ben door Wormer en omgeving (reed natuurlijk weer eens verkeerd) gereden, op de hoeveelheid drempels en slecht wegdek na, mooi om eens rond te rijden en gisteren al helemaal met het kleine beetje sneeuw wat er in de velden lag. Het is dat ik haast had anders waren er mooie stukken voor een foto's te maken. Woon zelf in Hardinxveld, langs de A15.
 
dan reed je mooi verkeerd inderdaad! waarschijnlijk op de achtergrond in de verte nog de Zaanse schans met een rij molens? (en dáárachter weer enkele lelijke oude fabrieken)
 
Back
Top