Vaag probleem met Zip 80cc 2v

DWTH

Member
Goedemiddag

Ik ben met een maatje van mij met zijn scooter bezig en begint nu een vaag probleem op te treden.
De zip is tweedehands gekocht. Rolletjes, vario, etc. weet ik niet. Wel weet ik het volgende:

Zip viel constant uit, is toen naar een scooterzaak gebracht omdat ik er geen tijd voor had. Ze dachten dat het uitvallen kwam door de carb. De originele carb is vervangen door een imitatiemodel. Ze dachten dat het hiermee was opgelost, ik was langsgegaan en nee hoor: hij viel nog uit. Wat bleek nou: het had te maken met de ontsteking, de stekker (dus niet de bougiekabel) naar de CDI was niet goed en is nu vervangen. Nu valt de zip niet meer uit.

Van de originele carburateur die erop zat weet ik de setup niet meer van, hij liep toen in ieder geval sowieso 55/60.

Er zit nu dus een imitatie carb op (maat weet ik niet.) In die carb zat eerst sproeier 82 in, toen liep hij 20. Daarna 84 geprobeerd en liep hij 35 maar nog steeds stotterend. Op dit moment zit er een sproeier 86 in, hij trekt dan nog steeds erg langzaam op tot 45 en voel je dat hij heel erg inhoudt.

We hebben toen nog een (voor bing carb) sproeier van 88 en 90 geprobeerd maar toen liep 'ie nog slechter (verzoop voor je gevoel)

Nu is dus het leuke: als ik de luchtfilterbuis eraf haal rijdt de scooter gigantisch hard door (met sproeier 86), zoals het in eerste instantie was met originele carb, meteen naar de 55/60 (kan harder, maar dat komt door de begrenzer CDI)

DUS: kan dit liggen aan dat er nog een grotere sproeier op moet (lijkt me niet nodig, dan gaat het brandstofverbruik echt bizar worden gok ik)
OF: moet er een andere maat carb op?
 
Advertisement - register to remove this

Goedemiddag

Ik ben met een maatje van mij met zijn scooter bezig en begint nu een vaag probleem op te treden.
De zip is tweedehands gekocht. Rolletjes, vario, etc. weet ik niet. Wel weet ik het volgende:

Zip viel constant uit, is toen naar een scooterzaak gebracht omdat ik er geen tijd voor had. Ze dachten dat het uitvallen kwam door de carb. De originele carb is vervangen door een imitatiemodel. Ze dachten dat het hiermee was opgelost, ik was langsgegaan en nee hoor: hij viel nog uit. Wat bleek nou: het had te maken met de ontsteking, de stekker (dus niet de bougiekabel) naar de CDI was niet goed en is nu vervangen. Nu valt de zip niet meer uit.

Van de originele carburateur die erop zat weet ik de setup niet meer van, hij liep toen in ieder geval sowieso 55/60.

Er zit nu dus een imitatie carb op (maat weet ik niet.) In die carb zat eerst sproeier 82 in, toen liep hij 20. Daarna 84 geprobeerd en liep hij 35 maar nog steeds stotterend. Op dit moment zit er een sproeier 86 in, hij trekt dan nog steeds erg langzaam op tot 45 en voel je dat hij heel erg inhoudt.

We hebben toen nog een (voor bing carb) sproeier van 88 en 90 geprobeerd maar toen liep 'ie nog slechter (verzoop voor je gevoel)

Nu is dus het leuke: als ik de luchtfilterbuis eraf haal rijdt de scooter gigantisch hard door (met sproeier 86), zoals het in eerste instantie was met originele carb, meteen naar de 55/60 (kan harder, maar dat komt door de begrenzer CDI)

DUS: kan dit liggen aan dat er nog een grotere sproeier op moet (lijkt me niet nodig, dan gaat het brandstofverbruik echt bizar worden gok ik)
OF: moet er een andere maat carb op?
Originele carb er op geen namaak zooi dan krijg je dit soort gedoe. Stel de gasnaald af.
 
Polini of Dellorto , of Keihin ,beste is Polini , is makkelijker af te stellen , denk door de afwerking .
Koop geen "Dellorto Look a Like "en dat soort Shit.
Een Nette "echte gebruikte "is natuurlijk een Optie.
 
Gasnaald lijkt mij niet, deze staat waarschijnlijk al op z'n armst.
Alles wijst erop dat je meer lucht moet geven. Vele ontgrenzen de luchtfilter of gooien er een dunner malossi matje in.
Ook kan je hem met de mengselschroef misschien nog iets bijstellen.
 
Met luchtfilter eraf rijdt de scooter veel beter zeg je.
Dat betekent dus dat als je meer lucht toevoegt de mengselverhouding beter wordt.
Mijn conclusie zou zijn dat de sproeier veel te groot is.

De gasnaald zou ik voorlopig in de middelste stand zetten waar de nieuwe carburateur af fabriek vermoedelijk ook al op staat.

Bij the way, die originele carburateur heeft je maat die dan niet terug gekregen, want als ik het verhaal goed begrijp, was de analise van de scooterzaak niet in orde en was het probleem na vervanging van de originele carburateur er nog steeds.
 
Last edited:
Met luchtfilter eraf rijdt de scooter veel beter zeg je.
Dat betekent dus dat als je meer lucht toevoegt de mengselverhouding beter wordt.
Mijn conclusie zou zijn dat de sproeier veel te groot is.

De gasnaald zou ik voorlopig in de middelste stand zetten waar de nieuwe carburateur af fabriek vermoedelijk ook al op staat.

Bij the way, die originele carburateur heeft je maat die dan niet terug gekregen, want als ik het verhaal goed begrijp, was de analise van de scooterzaak niet in orde en was het probleem na vervanging van de originele carburateur er nog steeds.
Tja hoe leg je het uit, luchtfilter zit in een behuizing en aan die behuizing zit een soort buis naar de carb toe. Ook al heb ik alleen deze buis erop gemonteerd (met luchtfilterbehuizing open) rijdt ie alsnog slecht.

De sproeier 82 zat er vanuit de scooterzaak in, is 82 dan ook veel te groot? Aangezien hij met 82 ook maar 20/25 reed volgas...

Dat is idd nu het hele probleem, die zaak heeft wss de carb gewoon weggeflikkert en kan hem nu niet meer terugvinden...
Post automatically merged:

Gasnaald lijkt mij niet, deze staat waarschijnlijk al op z'n armst.
Alles wijst erop dat je meer lucht moet geven. Vele ontgrenzen de luchtfilter of gooien er een dunner malossi matje in.
Ook kan je hem met de mengselschroef misschien nog iets bijstellen.
Zoals vermeld eerder: zelfs met de behuizing open, dus puur alleen lucht door de buis, loopt ie al slecht.

Eerder liep de scooter met de vorige carb ook prima met hetzelfde luchtfilter, lijkt me dus niet dat dat uitmaakt.
 
Tja hoe leg je het uit, luchtfilter zit in een behuizing en aan die behuizing zit een soort buis naar de carb toe. Ook al heb ik alleen deze buis erop gemonteerd (met luchtfilterbehuizing open) rijdt ie alsnog slecht.

De sproeier 82 zat er vanuit de scooterzaak in, is 82 dan ook veel te groot? Aangezien hij met 82 ook maar 20/25 reed volgas...

Dat is idd nu het hele probleem, die zaak heeft wss de carb gewoon weggeflikkert en kan hem nu niet meer terugvinden...
Post automatically merged:


Zoals vermeld eerder: zelfs met de behuizing open, dus puur alleen lucht door de buis, loopt ie al slecht.

Eerder liep de scooter met de vorige carb ook prima met hetzelfde luchtfilter, lijkt me dus niet dat dat uitmaakt.
neppe carburateurs (zoals ik zei in een van mijn posts) zijn meestal wel prima, maar soms doen ze het gewoon niet goed. of ga terug naar de zaak en vraag voor een nieuwe carburateur, als het een scooterzaak is van een beetje kwaliteit doen ze dat wel, en dan hopen dat die wel goed is
 
Back
Top