Vaag geluid uit Carter???

Metal

Pr0ud Hardr0ck Member
ok allemaal,

Na eindelijk m'n vertandings problemen achter de rug gehad te hebben, Moest er natuurlijk weer iets nieuws komen. (dat houd het leuk maar niet heus!) nu hoor ik, als ik rij een vaag hard geluid uit me carter komen. Eerst was ik weer bang voor m'n vertanding, maar dat lijkt me niet logisch meer. als ik bijvoorbeeld bij 40 km/h m'n contact uit zet en me scoot rustig laat rollen, hoor ik dat geluid veel beter (wordt niet overstemd door uitlaat) en bij de 20 km/h stopt het. (koppeling ontkoppelt) dus neem ik aan dat het iets is in me transmissie!! me koppeling + achterpoulie heb ik al nagekeken, maar daar is niets aan te zien. Me vario ziet er niet heel mooi meer uit, maar dat lijkt het me ook niet te zijn! wat kan het zijn??
setup: Peusjo AC
giannelli SPL
Multivar
aantal km's: 28.000!!!
waarvan 2.500 std, 10.000 zonder varioring en de rest met "race" uitlaatje!

wie kan mij helpen pliez??
alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by Marco_v_W
dit kunnen heel goed je krukaslagers zijn :)
Dat dacht ik dus ook al, hoe kan ik dit controleren zonder me hele blok te splitsen???? is nogal veel werk, om alleen ff te kijken + ik heb het nog nooit gedaan!!
 
Ik had exact hetzelfde, ik had een warmloper gehad. En dat ratelende geluid ook. Daar was ik een tijdje mee doorgereden maar t werd steeds erger en na een tijdje begon t zooitje zelfs uit te vallen.
 
Originally posted by Metal

Dat dacht ik dus ook al, hoe kan ik dit controleren zonder me hele blok te splitsen????

door een schroevendraaier tegen je carter op de plek waar de lagers zitten te houden, dan je oor tegen handvat aanhouden, dan je krukas draaien, en als je nu ratelend geluid hoord zit het dus mis :)
 
ik zat me net te bedenken, zou het ook me drukveer kunnen zijn. Deze zit er al dik 15.000 km in (malossi wit). Hmm misschien dat eerst ff nakijken! (als het daaraan kan liggen, wat denken jullie)
 
een drukveer lijkt me geen geluid te kunnen maken, door een versleten drukveer krijg je wel dips. na 15000 km is het zowieso wel ff verstandig om je drukveer te vervangen
 
ja dat zei me dealert ook, ik heb vandaag de 100 km/h gehaald (teller) terwijl ik gewoon rehctop zat en niet een rechte wind mee had, dit lukte eerst altijd alleen liggend+rechte wind. Volgens me dealert is dit ook een teken dat eerdaags me blok verrot knalt! klopt dit of is dit bullshit?/
 
haal gewoon je vario eraf en kijk of je je krukas een beetje kunt bewegen [axiale speling]...doe dit aan de vliegwielkant ook...een mm is al te veel

en 28.000 km met ori lagers is echt al heel erg veel, dus het zullen je lagers ws wel zijn.
 
Je moet de radiale speling van je krukas controleren. Radiaal is loodrecht op je krukas (dus omhoog en omlaag bewegen van de krukas). Je krukas mag niet omhoog en omlaag kunnen (speling hebben). Axiaal dus in lengte-richting van de as mag je een heel klein beetje speling hebben. Als er radiale speling optreed zijn je lagers hoogstwaarschijnlijk verrot.
 
ja als lagers gaar zijn dan gaan de bolletjes uit hun houders lopen en daardoor gaat alles ,nog heel even toch:p, harder lopen.
Vervangen die boel
 
aha, ik heb ff me vario eraf gehaald! en ff gekeken maar er zit helemaal geen speling op! als ik zonder vario gewoon aan me krukas draai hoor ik ook nix bijzonders!!! dus ik vond het wel een beetje vreemd!
 
trouwens nog een vraagie! Me dealer zegt dat ik gelijk een nieuwe krukas moet. ALs ik op deze krukas nieuwe lagers zet, duurt het niet lang, of me as begeeft het, omdat deze ook al 28.000 km oud is. Is dit waar? of bullshit??? Hij adviseerde mij de doppler as, omdat dit zo'n goede as. Dat klopt wel he?
thnx
 
Een doppler as is inderdaad een hele goede as ja. Maar je hoeft je krukas niet perse te vervangen hoor. Als jij er gewoon goed mee omgaat en een niet al te brute set-up hebt dan kan je wel 50.000 km met een standaard krukas rijden. Gewoon nieuwe lagers monteren (wel goeie, SKF c3 ofsow) dan is alles weer in order.

Robbert
 
ws haal ik toch maar een doppler asje, geen zin om het risico te lopen dat het weer kapot gaat. en het is een leuk meegnomen voor evt een snellere setup. Ik zit te denken om er dan gelijk SKF C3 lagers op te zetten, maar op de site van JPS staan 2 verschillende 8 balls en 10 balls met kunstof binnen kooi! c3 8 balls is goed genoeg toch?
 
Back
Top