V -snaar Sym Cello

dinntje

Well-Known Member
Hoi Leden,

De geleverde V-snaar bij het onderhoudspakket (kit) voor de Sym Cello (2009) is 18 x 783 terwijl de originele die erop zit 18.3 x 775 is.
Nou kom ik overal op het internet tegen dat de 18.3 x 765 wordt toegepast.

Is het een kwestie van het geleverde model monteren en kijken hoe de motor loopt? Of moet dit exact neerkomen op breedte, lengte en dikte van de snaar?
De versie die meegeleverd is heb ik gemonteerd, maar de motor nog niet gestart. De snaar is 8 mm langer dan de originele en hangt dus bijna tegen de behuizing van de carter.

Wat is jullie advies?
 
Advertisement - register to remove this

Als het bijna tegen de behuizing aanhangt dan lijkt het me dat ie slap hangt? Ik zou zorgen dat ik de orginele lengte in elk geval krijg zodat ie goed strak erop zit. Je hebt nu namelijk bijna 2 cm langer dan origineel. Waar heb je dat onderhoudspakket vandaan?
 
Doe mij maar Stage6 (Bando fabriek) :cool:

Misschien is dat i.d.d zo ... topic gaat over een 4-takt, en daarbij is een Dayco V snaar zeer goed , uit mijn ervaring ,
Maar... ik heb geen ervaring met een Stage 6 V snaar op een 4-takt .. wie weet is dat nog beter .
Anyway ... thanx voor je reply.
 
Oua snaar zal het elkaar niet veel ontlopen....
Heb ervaring met Dayco, Bando, Athena en nog d.i.v. anderen wat dat betreft.
Stage 6 echter weer niet, zowel 2 takt als 4 takt....

Bovendien maakt Cityparts er ook een potje van natuurlijk.., zie ook:

https://www.cityparts.nl/v-snaar-76...le-2-sym-symphonie-sym-tonik-a-kwaliteit.html

En verderop staat weer een ander ??

@ de TS: de dikte/hoogte mag wel iets afwijken maar de breedte en lengte zijn wel van belang.
Deze moeten aardig dicht in de buurt zitten van de fabriekspecs.
Breedte kan e.v.t. opgevangen worden door een zgn shimring als het niet anders kan.
De lengte valt niets aan te shimmen en/of spannen wat dat betreft.

Net als Bas:
Ik zou zorgen dat ik de originele lengte in elk geval krijg zodat ie goed strak erop zit.
Ben ik ook van mening dat men zo dicht als mogelijk bij de juiste lengte terechtkomt.

Edit: @ Dinntje weet je trouwens zeker dat de originele maat van je Sym 18.3 X 775 is ?
Ben je de eerste eigenaar of..? Wellicht dat de snaar in een eerder stadium al een keer vervangen is waarvan je niks weet.
Ik kom namelijk deze maat wel tegen (774 x 18,5 x 28) maar deze is o.a. van Aprilia SR2000, Ditech, Habana..., van het merk Bando uit de lijst van Creco-parts. Origineel vanuit de Sym factory behoort het 766 x 18.3 x 28 te zijn, Bj- 2009 t/m 2018.
 
Last edited:
Hoewel de 18 x 783 uit het pakket
8mm scheelt met wat er origineel op hoort, wordt deze maat toch als toepasbaar op SYM vermeld.
Maar óók voor het Morini motorblok. Misschien zit hierin het verschil?

http://www.scooter-works.co.uk/kevlar-drive-belt-morini-sym-50cc-783mm-x-18-0mm.html

https://www.cityparts.nl/v-snaar-78...chtgekoeld-aprillia-sr-2000-ditech-motor.html

En die 8mm...zal dit nou werkelijk het verschil maken?
Of loopt je scooter dan opeens bagger?

Zolang je maar geen v-snaar voor een "lang blok" op een "kort blok" gaat monteren...
 
Wat de originele onderdelen zijn die standaard uit de fabriek komen, kan je vaak vinden via www.easyparts.nl en dan naar de exploded views. Daar staat de juiste info vaak wel bij.. Volgens hun heb je nodig origineel: 18.3 x 766

https://www.easyparts.nl/showdrawin...719-s4722-d61373/Movable-Drive-Face-Assy.html

Voor de rest ligt het er ook aan hoe de riem in beide poelies ligt.. Kom vaak wel eens tegen dat de standaard maat bijvoorbeeld achterin niet helemaal hoog genoeg komt in de achterpoelies... En dan krijg je dat fabrikanten zelf de maatvoering gaat aanpassen om het beste resultaat te krijgen.. En dan als iedereen dat gaat doen, weet je op een gegeven moment niet meer welke het best is..


Overigens die onderhouds pakketten maken de dealers zelf.. Deze worden dus niet zo als complete kit geleverd (want vroeger was dit ook niet zo.. Alleen een enkele scooter had destijds een originele onderhoudskit bijvoorbeeld bij peugeot)..

Dealers zien er blijkbaar toch nog brood in om zo op deze wijzen nog een beetje extra eraan te kunnen verdienen.. Ze bestellen wat onderdelen en stellen dan zo`n kit samen.. (want je verkoopt als dealer meer onderdelen zo en dus meer omzet)
 
Bedankt voor jullie reacties en uitleg.


Gisteren toch de 18.3 x 766 besteld bij Zandri.


-- Reactie van Cityparts --

Goedendag,

Dit is ons niet bekend maar als ik even rond kijk dan zijn er voor de Cello diverse maten snaar gebruikt.
Bij SYM origineel kom ik tegen:
18.3 x 766
16.3 x 770
18 x 783
18.5 x 787

De maat 775 komt echter nergens voor, niet bij SYM maar ook niet bij andere leverancier met bijvoorbeeld Dayco of Tecnium snaren.


Met vriendelijke groet,With kind regards,
 
Back
Top