V-snaar slijtage

Dubbeldrank

Well-Known Member
Mijn scooter Sym orbit 1 2009 onbegrensd, 19.000 km. Ik heb een vraag over v-snaren en slijtage, bij mijn scooter is er bij de vorige eigenaar bij 6.000 km de v-snaar vervangen in 2013. Ik kocht hem in 2018 met 8.500 km en bij 10.000 de snaar vervangen, laatste keer bij 16.000 ook de snaar vervangen.
Elke keer rijd mijn scooter echt beroerd als de snaar rond de 6000 km is, hij rijd 44 ipv 53 trekt langzaam op en eigenlijk gaat het overnacht lijkt het wel, zo maar.
De snaren die ik vervang zien er puntgaaf uit met amper tekenen van slijtage, ik vind het prima om de snaar om de 6000 km te vervangen maar ik vind het niet leuk om wat het lijkt prima v-snaren weg te gooien. Foto is van de oude V-snaar, hij is 17.11 mm breed.
Is dit normaal is mijn vraag eigenlijk.
 

Attachments

  • IMAG0027 1.jpg
    IMAG0027 1.jpg
    167.7 KB · Views: 36
  • IMAG0030 1.jpg
    IMAG0030 1.jpg
    226.8 KB · Views: 35
  • IMAG0031 1.jpg
    IMAG0031 1.jpg
    204.6 KB · Views: 35
  • IMAG0027 1.jpg
    IMAG0027 1.jpg
    167.7 KB · Views: 38
  • IMAG0951.jpg
    IMAG0951.jpg
    658.5 KB · Views: 43
Advertisement - register to remove this

Toch is het niet zo vreemd voor een 1e generatie Orbit.
Waarom? V.w.b. het periodieke schema dient dit elke 6.000 km gecontroleerd en zo nodig vervangen te worden.

Het aanbod van vervanging snaren laat echter vaak zien dat deze minder breed zijn als het OEM onderdeel.
Ook al ziet de snaar er goed uit is deze (17.11) te smal geworden waardoor de topsnelheid niet meer bereikt wordt.
M.a.w. wordt de snaar niet meer volledig naar boven geduwd.

Ik dacht dat het origineel: 723 x 18.5 x 30 was v.w.b. de afmetingen van de snaar...
Bij d.i.v. merken kom ik echter 18mm tegen als de breedtemaat?
Dit kan wel verklaren waarom men deze steeds om de 6.000 km dient te vervangen.

Normaliter met de originele (Sym-) v-snaar behoort dit pas na 10.000/12.000 km vervangen te worden.
 
Naar aanleiding van je reactie wat uitgezocht, volgens het onderhoudschema moet de snaar om de 12.000 km vervangen worden, de snaar moet breder dan 18.5 mm zijn als ik het goed begrijp. De originele snaar is vervangen bij 6000 km misschien ook om ouderdom oid, wat ik heb ingezien heeft hij na 4 jaar maar 6000 km gereden, de dealer vervangde hem bij mij bij de 10000 km beurt toen zat die snaar er ook zo'n 5 jaar in. Ik denk dat het zijn manier van doen is, ik doe nu zelf het onderhoud sindsdien en bij 16k vervangen.
Edit: Ik zie vaak bij winkels 18.3 mm staan, bij deze: https://www.zandri.nl/drive-belt-723x18x30-sym-origineel.html claimt van Sym origineel te zijn zegt ook 18, maar ik heb het idee dat het gene achter de komma soms ook niet niet vermeld wordt.
 

Attachments

  • onderhoudschema v-snaar.PNG
    onderhoudschema v-snaar.PNG
    86.8 KB · Views: 29
  • v-snaar breedte.PNG
    v-snaar breedte.PNG
    79.7 KB · Views: 28
Last edited:
Tussen de 10.000/12.000 km is het eigenlijk vrij normaal om de v-snaar te vervangen.
De OEM snaar is 18.5 mm breed, het betreft hier dus een nieuwe snaar.

18.3 mm kom dus aardig in de buurt van de originele breedte.
Een bredere snaar dan 18.5 werkt gewoonweg niet, deze staat dan in een andere (versnelling) beginpositie.
De 2e pic suggereert inderdaad dat deze minimaal 18.5 mm dient te zijn.
Ik vind het echter wel wat vreemd dat men niet de ''service limit'' heeft aangehouden in deze.

Bij jouw Orbit is 17.11 mm al een issue v.w.b. de snelheid.
Terwijl Sym aangeeft dit pas bij 16.80 mm te vervangen....!?
 

Attachments

  • snaar limit sym.png
    snaar limit sym.png
    39.4 KB · Views: 17
Zou het kunnen dat de 16.8 mm gespannen is om krukas en koppeling, zo zou je dat meestal controleren of het veel uitmaakt weet ik niet. Bij mij begon hij echt beroerd te rijden en wat ik apart vond vrij plots. Ik weet jammer genoeg niet meer waar ik deze snaar kocht het was een webwinkel, ik weet nog wel dat het kwa prijs er een beetje tussen inzat een euro of 18 waar de goedkoopste iets van €12 waren tot zo'n €30.
Edit de snaar die ik kocht zit er nu in :p de snaar die ik liet zien had de scooterzaak erin gedaan.
 
Last edited:
Ik heb de v-snaar opgemeten die nu 3000 km in mijn scooter zit, hij is 17.43 gespannen of niet maakt niet uit. Op zich zie ik mijn oude v-snaar nog wel doorrijden tot hij 16.8 mm is hij ziet er nog knap uit kwa slijtage, 6000 km valt ook wat samen met de grote beurt. Het lijkt of je er zonder problemen langer mee door kan rijden maar met wat mindere prestaties.
 
Elke keer rijd mijn scooter echt beroerd als de snaar rond de 6000 km is, hij rijd 44 ipv 53 trekt langzaam op en eigenlijk gaat het overnacht lijkt het wel, zo maar.
De snaren die ik vervang zien er puntgaaf uit met amper tekenen van slijtage, ik vind het prima om de snaar om de 6000 km te vervangen maar ik vind het niet leuk om wat het lijkt prima v-snaren weg te gooien. Foto is van de oude V-snaar, hij is 17.11 mm breed.
Is dit normaal is mijn vraag eigenlijk.


Misschien heeft de gebruikte riem niet de juiste hellings hoek..

Zo heb je bij de kisbee bijvoorbeeld eentje nodig met een 28 graden hellings hoek.. Maar ze zijn er ook met 30 graden hellingshoek..
Omdat de riem nog nieuw is zal je met die hoek niet zo snel nog problemen evaren, maar bij 6000km is zo`n riem al over de helft van ze slijtage en kan er dan minder grip op de zijkanten zijn en daardoor kan de aandrijving ineens beroerd gaan lopen.
 
Hey even terugkomen op dit euvel, het is al een tijdje geleden dat ik erachter kwam. De glijertjes die over de vario schuiven waren compleet versleten had ik niet naar gekeken, in de vario zaten echt geulen van de ramplaat(hoe je het noemt?) ik kan hem niet vinden anders had ik een foto toegevoegd (komt misschien nog).
Ik heb een vario gekocht van Ali en nu rijd hij perfect.
Op 1 of andere manier met die verwoeste vario en een nieuwe riem reed hij kort goed, nu rij ik al een tijd (ruim 10k moet hem nu vervangen volgens boekje) met dezelfde riem en die andere riemen heb ik gelukkig bewaard die gewoon nog goed waren.
Staat nu 29.600 op de klok, de orbit 1 rijd heerlijk en we zijn er superblij mee altijd betrouwbaar.20211213_133330.jpg
 
Last edited:
Bedoel je deze glijertjes/variatergeleiders?

View attachment 64846
Ja idd, je kon er zo doorheen kijken de wandjes waren weg
Post automatically merged:

Deze had ik gekocht:
€ 15,54 6%OFF | Racing Variateur Kit W/ Roller Gewichten Voor 4 Takt GY6 QMB139 50cc Scooter Atv Motoren Bromfiets Scooter Atv Quad motorfiets

De bus zat onwijs ruim, reed voor geen meter onwijze vibraties met m'n originele bus erin gaat het prima
 
Last edited:
Potverdorie een onderdeel van een paar euro die roet in het eten gooit :rolleyes: !
Wel goed om te lezen dat het beestje heeft stand gehouden en deze nog steeds voldoet en betrouwbaar is...
(zie je ook niet vaak)

Bedankt voor de terugkoppeling en op naar een mooie zomer met vele km's rijplezier.
 
Back
Top