V snaar ondersteboven gedraaid?

sander2231

Active Member
Hallo iedereen ik was gister aan het rijden en mijn scooter ging ineens vreemd doen (hogere toeren dan normaal en sneller wegtrekken vanuit stilstand) dus ik dacht een van mijn trekveertjes zou wel kapot zijn maar toen ik vanochtend ging kijken was mijn v snaar ondersteboven geraakt en dit heb ik nog nooit gezien ik voelde tijdens heet rijden wel een soort hobbel maar ik dacht dat dat dan met die trekveer te maken had. Weet iemand hoe dit kan gebeuren?
 

Attachments

  • IMG_20220503_082732.jpg
    IMG_20220503_082732.jpg
    204.6 KB · Views: 19
  • IMG_20220503_082727.jpg
    IMG_20220503_082727.jpg
    138 KB · Views: 19
  • IMG_20220503_082725.jpg
    IMG_20220503_082725.jpg
    148.8 KB · Views: 19
Advertisement - register to remove this

Oke, Heb dit echt nog nooit zo gezien hahaa. Lijkt mij dat een snaar niet zomaar omdraait. Dan zit er ergens echt iets goed fout.(leuke woordspeling). Als je de vario loshaalt, (halfpoulie) wat zie je dan??
 
Oke, Heb dit echt nog nooit zo gezien hahaa. Lijkt mij dat een snaar niet zomaar omdraait. Dan zit er ergens echt iets goed fout.(leuke woordspeling). Als je de vario loshaalt, (halfpoulie) wat zie je dan??
Alles in orde vreemd genoeg speling op krukas is er niet Vario zelf ziet er ook nog goed uit enzo ik ben ook echt zeer verward hier in heb de koppeling enzo ook gechecked en hier zit alles ook nog goed
 
Dan zou hij niet moeten draaien. Slippen en klapperen kan ik me voorstellen. Draaien kan alleen als hij ergens dubbel heeft gezeten.Maar dat kan ik me niet voorstellen. Of hij moet zo heftig gevibreerd hebben en slap hebben gehangen. Anders kan ik t me echt niet voorstellen.
 
Dan zou hij niet moeten draaien. Slippen en klapperen kan ik me voorstellen. Draaien kan alleen als hij ergens dubbel heeft gezeten.Maar dat kan ik me niet voorstellen. Of hij moet zo heftig gevibreerd hebben en slap hebben gehangen. Anders kan ik t me echt niet voorstellen.
Ik ben ook echt helemaal de weg kwijt iig heb hem nu weer goed gemonteerd en alles helemaal nagekeken en ga zo weer even rijden. ik ga sowieso binnenkort een nieuwe snaar bestellen en dan zie ik wel wat er allemaal aan de hand is om zo te zeggen. als er weer iets gebeurt of wat dan ook zal ik dat zeker melden hier!
 
Ben heel benieuwd. heb je een foto hoe hij er NU inligt??
heb jammer genoeg mijn kap er alweer opgezet maar heb hem nagekeken en hij ligt nu overal recht heb hem ook hoog in de koppeling gedraaid dus alles staat op spanning. heb mijn vader ook laten nachecken ( voor als ik al zo blind ben) en hij zegt ook dat alles goed ligt.
ik weet sowieso over een uurtje het (snelle) resultaat
 
Dit zie ik voor het eerst. Je schrijft dat het onder het rijden gebeurde en voelde als hobbel, het was dus niet bij slippend remmen?
Ik heb nu in 45k km twee maal een snaar gebroken, maar ik rijd dan ook met OEM.
Groet,
 
Dit zie ik voor het eerst. Je schrijft dat het onder het rijden gebeurde en voelde als hobbel, het was dus niet bij slippend remmen?
Ik heb nu in 45k km twee maal een snaar gebroken, maar ik rijd dan ook met OEM.
Groet,
Nee niks tijdens het remmen ofzo maar vooral bij wat harder acceleren dan heeft hij een beetje moeite en dan voel je die hobbel
 
een maat van me heeft dit gehad met z'n aerox. zn achterpoelie was de lasnaad van de schaal gebroken waardoor de torquedriver schuin ging en zn snaar dubbel vouwde. toen zat zn snaar op zn kop. TS, ik zou het spulletje zeker nog even nakijken, want we vonden bij mn maat pas wat het was toen we zn achterpoelie uit elkaar haalden
 
Nou tot mijn verbazing is hij weer omgedraaid deze keer weer met een klein hobbeltje gevoeld ik ga morgen een nieuwe achterpoully halen hopend dat dat goed gaat
 

Attachments

  • IMG_20220503_184307.jpg
    IMG_20220503_184307.jpg
    116.3 KB · Views: 16
  • IMG_20220503_184329.jpg
    IMG_20220503_184329.jpg
    100.9 KB · Views: 16
  • IMG_20220503_184918.jpg
    IMG_20220503_184918.jpg
    87.4 KB · Views: 16
  • IMG_20220503_184929.jpg
    IMG_20220503_184929.jpg
    107.6 KB · Views: 17
  • IMG_20220503_184931.jpg
    IMG_20220503_184931.jpg
    105.3 KB · Views: 17
  • IMG_20220503_184944.jpg
    IMG_20220503_184944.jpg
    92.4 KB · Views: 17
  • IMG_20220503_185408.jpg
    IMG_20220503_185408.jpg
    119.6 KB · Views: 17
  • IMG_20220503_185416.jpg
    IMG_20220503_185416.jpg
    277.2 KB · Views: 16
  • IMG_20220503_185427.jpg
    IMG_20220503_185427.jpg
    65.7 KB · Views: 20
  • IMG_20220503_184029.jpg
    IMG_20220503_184029.jpg
    222.3 KB · Views: 16
De grote Houdini zou zeker onder de indruk zijn als hij dit nog zou mogen aanschouwen...
Eigenlijk is dit onmogelijk tenzij er wat versleten is.
De snaar heeft een v vorm zodat deze perfect in de poulies past en kan onmogelijk uit zich zelf ondersteboven of binnenstebuiten geraken.

Gezien de foto's uit de eerste post is er duidelijk flinke slijtage te zien aan de v-snaar.
Als deze buiten de toleranties (maximale breedte) valt bestaat de kans dat deze gaat klapperen wat kan resulteren in het dubbel klappen of hij duikt over de poelie heen van de koppeling. In sommige gevallen spat deze zelfs uiteen.

Aan de foto's hierboven zie ik eigenlijk niks v.w.b. schade aan de poelies.
Enige die afwijkt (misschien gezichtsbedrog) is de volgende foto:

IMG_20220503_185427.jpg

Het lijkt er namelijk sterk op dat het geheel niet goed in één lijn staat t.o. elkaar.
 
De grote Houdini zou zeker onder de indruk zijn als hij dit nog zou mogen aanschouwen...
Eigenlijk is dit onmogelijk tenzij er wat versleten is.
De snaar heeft een v vorm zodat deze perfect in de poulies past en kan onmogelijk uit zich zelf ondersteboven of binnenstebuiten geraken.

Gezien de foto's uit de eerste post is er duidelijk flinke slijtage te zien aan de v-snaar.
Als deze buiten de toleranties (maximale breedte) valt bestaat de kans dat deze gaat klapperen wat kan resulteren in het dubbel klappen of hij duikt over de poelie heen van de koppeling. In sommige gevallen spat deze zelfs uiteen.

Aan de foto's hierboven zie ik eigenlijk niks v.w.b. schade aan de poelies.
Enige die afwijkt (misschien gezichtsbedrog) is de volgende foto:

IMG_20220503_185427.jpg

Het lijkt er namelijk sterk op dat het geheel niet goed in één lijn staat t.o. elkaar.
ik haal morgen ook wel gelijk een nieuwe snaar, die slijtage is er opgekomen naar mijn idee nadat hij omgedraaid was. maar dat zal ook wel tegenvallen. ik ben nogsteeds strondverbaasd over hoe dit uberhaubt mogelijk is. het vreemde is ook ik heb makkelijk 50km+ met deze exacte setup gereden (had er nieuwe trekveren in gedaan) maar toen ik gisteren reed is het allemaal veranderd ofzo vreemd genoeg.
 
Ikzelf sta hier ook van te kijken :confused: , ook nog nooit meegemaakt en loop toch al 25 jaar mee.
Wel wat ik al beschreef maar dit valt toch wel enigszins onder de categorie mysterie momenten!

Enige advies wat ik kan geven is, is dat je goed even de stappen moet doornemen bij de vorige wissel van de trekveren.
Soms heeft een klein foutje grote gevolgen kan ik verklappen..., hebben we immers allemaal wel een keer meegemaakt :rolleyes:.

Bij het plaatsen van de nieuwe snaar e.d. even goed controleren of dat alles goed zit gemonteerd en ook goed vrij loopt.
Zonder de carterkap kun je namelijk goed zien of dat het geheel lekker loopt qua overbrenging van de vario naar de koppeling en het huis.
Dit kan zowel in stationaire toestand van de motor als bij een beetje t/m half gas als de scooter op de midden bok standaard staat.

Hiermee kun je visueel controleren of dat de poelies nog recht zijn en niet gaan zwabberen op verschillende toeren.
Een vermoerde (scheef/krom) koppeling kun je dan ook makkelijk herkennen.
 
Back
Top