V snaar monteren

Nick1911

New Member
Goedendag allemaal,
Een domme vraag maar kan je een v snaar verkeerd monteren?
Op sommige staat een pijl maar sommige ook niet.

Groet Nick
 
Advertisement - register to remove this

ja dat kan zeker als je hem verkeerd om monteert dan kan die snijden, je vario kapotmaken etc etc.
dus hele vervelde dingen veroorzaken.
wat die v snaar zonder pijlen durf ik niet te zeggen of die verkeer kunnen worden gemonteerd
maar dat zou buldog of sparky wel weten
 
Ik heb me aangeleerd, op basis van wat mij eens bij een scooter shop is gezegd, 25 jaar geleden, (pfff ik word oud) de riem zo plaatsen dat je de getallen niet op z'n kop moet lezen. Maar leesbaar van links naar rechts naar je toe.
Ik had namelijk ook zo’n onder andere draairichting "vraag" destijds.

Sommige dingen vergeet je nooit.

Maar ze zeiden toen tussen neus en lippen dat het eigenlijk niets uitmaakt. Daar kwam het op neer. Gek hoe oude herinneringen nu ineens omhoog komen. :) ben nog steeds verliefd op de yamaha dt50! Mijn eerste brommer. 

Bij een nieuwe snaar maakt dat niets uit. (Draai richting). Ook bij een distributie snaar/ ketting bij een auto maakt het niets uit. (Oude hobby).Toen he!

Maaaaar er zijn ook zaken die je wél volgens de markeringen moet monteren.

Bijvoorbeeld de nokkenas t.o.v. het vliegwiel om de boel op "tijd" te zetten. (4 takt.) Dit moet heel nauwkeurig gedaan worden.

Maar we hadden het over de Aandrijfriem/v- snaar. ;) een nieuwe is symmetrisch dus lijkt me sterk dat de carter kan zien hoe de pijltjes staan. Ongeacht vario, koppeling, rolletjes enz. Heb je wel pijltjes dan is het natuurlijk piece of cake.

Correct me if I'm wrong!

Ik ben wel van mening dat shops snel kunnen zeggen dat je hem maar langs moet brengen want het moet dus zus of zo bla bla bla... Maar ja die moeten ook omzet draaien. Dus ik begrijp dat zeker!

Sterker nog, scooters/ techniek is mijn hobby. Sinds ik destijds dat antwoord gekregen had en sinds 2 jaar de draad weer heb opgepakt, heb ik al aardig wat geëxperimenteerd. Onder andere v-snaar, zoals die gemonteerd was, omgedraaid en rijden. En andersom. Verschil 0,0


Ik wil namelijk zo veel mogelijk weten en leren in de praktijk. Autodidact. Daarom heb ik van tijd tot tijd een goedkoop brommertje die loopt en dan ermee experimenteren.


Ik had ook kunnen zeggen dat het niets uitmaakt maar ik wil het onderbouwen.

En ja tuurlijk zegt de één dit en de andere dat. Daar zijn we mensen voor.

Zo heb ik een "tik" sinds mijn 16de, dat ik voor het uitzetten van een voertuig met een verbrandingsmotor, nog ff gas moet geven om de laatste troep uit de uitlaat te "gooien" zodat “alles" weer schoon is voor de volgende rit.

Slaat nergens op denk ik maar "old habits die hard"
 
Zo heb ik een "tik" sinds mijn 16de, dat ik voor het uitzetten van een voertuig met een verbrandingsmotor, nog ff gas moet geven om de laatste troep uit de uitlaat te "gooien" zodat “alles" weer schoon is voor de volgende rit.

Slaat nergens op denk ik maar "old habits die hard"

Vraagje is off-topic, maar tot wanneer/welke bouwjaar scooters was die ‘tik’ nog ‘nuttig’?
 
Back
Top