Beste mensen,
Ik heb een moeilijk probleem met mijn sym orbit 50 (eerste generatie) uit 2008 met een gy6 139QMB 50cc motor.
Bij doorlezen van andere topics over soortgelijke problemen kom ik er niet uit.
Recent zijn er 3 V snaren kapotgeraakt in korte tijd, waarbij ik merk dat de topsnelheid verminderd is en dat de motor toeren maakt maar het wiel niet meegaat.
Wanneer ik de carterkap verwijder na een klein proefritje merk ik dat de snaar en vario en koppeling extreem warm zijn.
Bij een klein proefritje van nog niet eens een km is een nieuwe snaar stuk gegaan, compleet opgebrand.
Wat heb ik gedaan:
1. De variateur gecontroleerd. De starterkrans en variateur leek versleten, ik heb een nieuwe variateur geplaatst incl nieuwe rollen. Echter geen effect.
2. De koppeling gecontroleerd. De koppeling die ik had was nieuw, <1 jaar oud en gaf nooit problemen. Toch heb ik een andere koppeling geleend van iemand die geen problemen had met de scooter. Echter nog steeds slecht accelereren, lage topsnelheid en warme snaar.
3. De vertanding gecontroleerd. Tandwielen en lagers zagen er goed uit en functioneerden goed. Er zit weinig weerstand tussen het koppelingshuis en achterwiel.
4. De afmeting van de V-snaar gecontroleerd. De afmeting is 723x18x30. Dit klopt met de specificaties van de scooter.
5. Het gehele carter goed schoongemaakt en de luchtdoorgangen gecontroleerd.
6. Er zit geen speling op de krukas of de koppelingsas (op het oog en bij voelen)
7. Ik heb meerdere gewichten rollen gebruikt (5,7g, 7g, 8,5g). Dit maakte geen verschil.
8. De bendix verwijderd, mogelijk dat die tegen de riem aankwam. Echter geen effect.
9. Ik heb de riem, vario en koppeling geïnspecteerd toen de motor liep. De variateur beweegde goed over de variobus. De riem lijkt recht te lopen. De riem was nadien wel warm.
Het verhaal:
De scooter liep bij aankoop in de zomer altijd 60 km per uur aan de top. En accelereerde snel met rollen van 5,7g. Echter in de winter liep hij slecht. Ik heb de carburateur beter afgesteld met een grotere hoofdsproeier. Hierdoor liep hij een stuk beter en accelereerde beter. Op een gegeven merkte ik dat de motor soms meer toeren maakte zonder effect op de snelheid (overtoeren dus). Ik hoorde regelmatig dan een vreemd geluid uit de carter. Daarna ging hij opeens weer sneller lopen alsof de riem weer grip krijgt..
Later merkte ik dat de topsnelheid lager werd (50 km/h) en dat geluid vaker optrad. Het geluid was eigenlijk alleen aanwezig bij hoge snelheden >40km/h.
Ik constateerde dat de variateur versleten was. Dit heb ik vervangen incl een nieuwe starterkrans. Echter nog steeds was het geluid aanwezig en de lagere topsnelheid. Acceleratie was tot zoverre nog in orde tot 40km/h ongeveer. De topsnelheid lag rondom de 45km/h. Ik inspecteerde de riem. Er bleek op 1 plek een scheur in de riem te zitten. Ik heb de riem vervangen voor een goede kwaliteit riem, echter de lengtemaat van de nieuwe riem (723x18x30) was iets korter dan de oude riem (729x18x30). De oude riem hoorde origineel niet bij deze scooter. Na vervangen van de riem was het geluid weg. Echter de topsnelheid bleek slechts 40km/h. En op de topsnelheid kwam er een vrij luid, laag, brommend geluid uit de carterkap. Na een paar km rijden was de riem kapot. Volledig opgebrand in verschillende stukjes. Nadien heb ik de riem weer vervangen en nog andere dingen geprobeerd (zie boven bij de opsomming). Bij een nieuwe testrit was de riem al binnen 1km opgebrand.
Conclusie:
De V-snaar lijkt door te slippen gezien de motor overtoeren maakt zonder effect op de acceleratie en snelheid en de lage topsnelheid. Door deze wrijving wordt de snaar erg heet en brandt die op.
Aangezien ik de oorzaak niet kan vinden en alle gebruikelijke oorzaken nu ongeveer systematisch heb uitgesloten, vraag ik jullie om hulp en advies.
Mogelijk dat iemand ooit een soortgelijk probleem heeft gehad en daarvoor een oplossing heeft gevonden.
Mochten er nog onduidelijkheden zijn over het verhaal hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik heb een moeilijk probleem met mijn sym orbit 50 (eerste generatie) uit 2008 met een gy6 139QMB 50cc motor.
Bij doorlezen van andere topics over soortgelijke problemen kom ik er niet uit.
Recent zijn er 3 V snaren kapotgeraakt in korte tijd, waarbij ik merk dat de topsnelheid verminderd is en dat de motor toeren maakt maar het wiel niet meegaat.
Wanneer ik de carterkap verwijder na een klein proefritje merk ik dat de snaar en vario en koppeling extreem warm zijn.
Bij een klein proefritje van nog niet eens een km is een nieuwe snaar stuk gegaan, compleet opgebrand.
Wat heb ik gedaan:
1. De variateur gecontroleerd. De starterkrans en variateur leek versleten, ik heb een nieuwe variateur geplaatst incl nieuwe rollen. Echter geen effect.
2. De koppeling gecontroleerd. De koppeling die ik had was nieuw, <1 jaar oud en gaf nooit problemen. Toch heb ik een andere koppeling geleend van iemand die geen problemen had met de scooter. Echter nog steeds slecht accelereren, lage topsnelheid en warme snaar.
3. De vertanding gecontroleerd. Tandwielen en lagers zagen er goed uit en functioneerden goed. Er zit weinig weerstand tussen het koppelingshuis en achterwiel.
4. De afmeting van de V-snaar gecontroleerd. De afmeting is 723x18x30. Dit klopt met de specificaties van de scooter.
5. Het gehele carter goed schoongemaakt en de luchtdoorgangen gecontroleerd.
6. Er zit geen speling op de krukas of de koppelingsas (op het oog en bij voelen)
7. Ik heb meerdere gewichten rollen gebruikt (5,7g, 7g, 8,5g). Dit maakte geen verschil.
8. De bendix verwijderd, mogelijk dat die tegen de riem aankwam. Echter geen effect.
9. Ik heb de riem, vario en koppeling geïnspecteerd toen de motor liep. De variateur beweegde goed over de variobus. De riem lijkt recht te lopen. De riem was nadien wel warm.
Het verhaal:
De scooter liep bij aankoop in de zomer altijd 60 km per uur aan de top. En accelereerde snel met rollen van 5,7g. Echter in de winter liep hij slecht. Ik heb de carburateur beter afgesteld met een grotere hoofdsproeier. Hierdoor liep hij een stuk beter en accelereerde beter. Op een gegeven merkte ik dat de motor soms meer toeren maakte zonder effect op de snelheid (overtoeren dus). Ik hoorde regelmatig dan een vreemd geluid uit de carter. Daarna ging hij opeens weer sneller lopen alsof de riem weer grip krijgt..
Later merkte ik dat de topsnelheid lager werd (50 km/h) en dat geluid vaker optrad. Het geluid was eigenlijk alleen aanwezig bij hoge snelheden >40km/h.
Ik constateerde dat de variateur versleten was. Dit heb ik vervangen incl een nieuwe starterkrans. Echter nog steeds was het geluid aanwezig en de lagere topsnelheid. Acceleratie was tot zoverre nog in orde tot 40km/h ongeveer. De topsnelheid lag rondom de 45km/h. Ik inspecteerde de riem. Er bleek op 1 plek een scheur in de riem te zitten. Ik heb de riem vervangen voor een goede kwaliteit riem, echter de lengtemaat van de nieuwe riem (723x18x30) was iets korter dan de oude riem (729x18x30). De oude riem hoorde origineel niet bij deze scooter. Na vervangen van de riem was het geluid weg. Echter de topsnelheid bleek slechts 40km/h. En op de topsnelheid kwam er een vrij luid, laag, brommend geluid uit de carterkap. Na een paar km rijden was de riem kapot. Volledig opgebrand in verschillende stukjes. Nadien heb ik de riem weer vervangen en nog andere dingen geprobeerd (zie boven bij de opsomming). Bij een nieuwe testrit was de riem al binnen 1km opgebrand.
Conclusie:
De V-snaar lijkt door te slippen gezien de motor overtoeren maakt zonder effect op de acceleratie en snelheid en de lage topsnelheid. Door deze wrijving wordt de snaar erg heet en brandt die op.
Aangezien ik de oorzaak niet kan vinden en alle gebruikelijke oorzaken nu ongeveer systematisch heb uitgesloten, vraag ik jullie om hulp en advies.
Mogelijk dat iemand ooit een soortgelijk probleem heeft gehad en daarvoor een oplossing heeft gevonden.
Mochten er nog onduidelijkheden zijn over het verhaal hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor jullie hulp!