V snaar blijft het begeven [OPGELOST]

Vanoss

Member
Goedemorgen,

Gister heeft de V snaar van mijn scooter het voor de derde keer in vier maanden begeven. Natuurlijk is de snaar een onderdeel dat aan slijtage onderhevig is maar in deze mate lijkt mij niet gebruikelijk. Gelukkig is de schade tot zover elke keer beperkt gebleven tot de snaar zelf maar het is natuurlijk vervelend om iedere keer kilometers van huis stil te staan met een scooter die niet meer rijdt.

Bij nadere inspectie lijkt er op het oog niets mis te zijn met de poulie's en vario. Ze zijn niet krom, geen metaal bramen en dergelijke. Inmiddels heb ik alles weer gerepareerd en uit voorzorg de poulie's opgeschuurd, koppeling segmenten én rolletjes vervangen + natuurlijk een nieuwe v snaar. De oude koppeling segmenten waren redelijk ver opgebruikt. Zou dit voor de snelle slijtage van de snaar gezorgd kunnen hebben (doorslippen, hoog toerental etc)?


Waar kan ik de oorzaak nog meer zoeken?


Info scooter:

BTC RIVA
6000 km
bj 2015
snelheid ca 50 km h
Geheel standaard en altijd goed onderhouden


Varioring verwijderd
Rolletjes 5 gram
Stnd koppeling en snaar
 
Advertisement - register to remove this

Vario misschien niet goed geshimt, of de riem loopt ergens tegen aan.. Misschien is het naaldlager in de poelie kapot (die china lagers houden het niet lang) Of een van de poelie schalen heeft een slag erin zitten..

Mij lijkt het beste als je een exploded view erbij pakt en zien of alle onderdelen zo geplaatst zijn zoals op de tekening. (Dus ook alle vul ringen moeten op de juiste plek zitten.) En anders zou ik poelie / vario delen gaan vervangen.. Misschien is de vario wel teveel ingesleten..

Ander zou ik zelf gaan twijfelen of de kwaliteit riem die je gebruikt.. Er zitten goede tussen maar ook hele slechte..

Een riem zou nooit moeten breken, maar wel slijten aan de zijkanten.. Of je hebt te lang met de riem gereden.. 10.000 km vervangen is wel aan te raden.
 
Vario misschien niet goed geshimt, of de riem loopt ergens tegen aan.. Misschien is het naaldlager in de poelie kapot (die china lagers houden het niet lang) Of een van de poelie schalen heeft een slag erin zitten..

Mij lijkt het beste als je een exploded view erbij pakt en zien of alle onderdelen zo geplaatst zijn zoals op de tekening. (Dus ook alle vul ringen moeten op de juiste plek zitten.) En anders zou ik poelie / vario delen gaan vervangen.. Misschien is de vario wel teveel ingesleten..

Ander zou ik zelf gaan twijfelen of de kwaliteit riem die je gebruikt.. Er zitten goede tussen maar ook hele slechte..

Een riem zou nooit moeten breken, maar wel slijten aan de zijkanten.. Of je hebt te lang met de riem gereden.. 10.000 km vervangen is wel aan te raden.

Allereerst bedankt voor je antwoord.

Het shimmen was m.i. niet nodig omdat de snaar mooi onderin ligt (zie foto). Ook aan de lager heb ik geen afwijkende zaken kunnen ontdekken.

Alle andere onderdelen zien er ook nog goed uit naar mijn mening.

Dan moet ik het toch gaan zoeken bij de kwaliteit snaar die ik gebruik. Heb je een advies welke snaar kwalitatief goed is?

Zoals je op de foto's ziet komt de snaar redelijk hoog in de vario, zou het nog helpen om dit enigszins te beperken door te veranderen van het gewicht van de rolletjes? of heeft dit geen invloed op de slijtage?

g9yfhz9cte.jpg


1zjdaa35pkh9y.jpg


67qdkbq.jpg
 
Opgelost!

Toen ik gister mijn carterkap opnieuw er af haalde om te kijken hoe de snaar er uit zag bleek die al weer behoorlijke slijtage te hebben. En dat na slechts één dag rijden. Opnieuw alles gedemonteerd en nagelopen op afwijkende zaken en wat bleek, door slijtage is het gat in het variohuis waar de variobus doorheen gaat zodanig "opgerekt" dat hier enorme speling in zat. (je ziet het enigszins op de foto's)

Hierdoor draaide het variohuis dus erg instabiel wat ook de snelle slijtage van de v snaar en het rammelde geluid verklaard. Inmiddels een ander variohuis gemonteerd en een kwalitatief goede Continental snaar er op gezet. De scooter start nu beter, loopt rustiger stationair en maakt veel minder herrie.
 
Ik blijf wel genieten van die chinese kwaliteit scooters :) Zo zonde dat alles daar relatief snel aan kapot gaat.

Maar fijn dat je het hebt kunnen vinden en hier de oplossing hebt gedeeld!
 
Back
Top