USB lader 12v naar 5 V gebruikt altijd stroom?

Dubbeldrank

Well-Known Member
Misschien een gekke vraag, ik wil een USB lader aansluiten aan mijn accu, nu las ik ergens dat die continu stroom verbruikt vanwege het omzetten ook al laad je er niets mee op. Is dat zo?
 
Advertisement - register to remove this

Een USB lader kan je het beste apart gezekerd aansluiten aan een geschakelde contact slot draad..

Zo lang er geen plus naar min loopt dan valt het sluip gebruik heel erg mee. Maar beter is om hem geschakeld te houden.. Dus contact aan is laden. Contact uit is laden niet meer mogelijk.
 
Eigenlijk heeft dat ook mijn voorkeur, ik ben alleen wat schijterig betreft het verwijderen van kappen, ik kan wat lomp zijn en van de buddy naar de accu hoef je eigenlijk weinig te verwijderen.
 
Ja, een usb aansluiting verbruikt altijd stroom, het zal niet veel zijn maar als de scooter langere tijd stil staat kan deze kleine stroom er toch voor zorgen dat de accu wordt leeggetrokken.

Er zijn twee mogelijkheden om je accu te sparen nl:

1. Je zet de usb aansluiting achter het contactslot, het nadeel is dan dat de scooter op contact moet staan om te kunnen laden.

2. Je bouwt een spatwaterdichte sigarettenaanstekeraansluiting, die ze ook in de auto's gebruiken, in je scooter op de vaste accuspanning en om te laden steek je er zo'n cigarettenaansteker lader met usb aansluiting in.

Het voordeel van optie 2 is dat je altijd kunt laden ook al staat de scooter stil, het nadeel is dat je de cigarettenaansteker lader moet uittrekken als je niet laadt.
 
Ik zelf had hem rechtstreeks op de accu gehad met een sigarettenaansteker.
Ik zou dat graag in willen bouwen. Ben alleen bang dat de garantie komt te vervallen omdat mijn scooter nieuw is
 
Hi Andre,

dit draadje is al meer dan 2 jaren oud.
Ik zou inderdaad even opletten met sleutelen aan een scooter onder garantie.
Je zou de eerste niet zijn waarvan de dealer je niet meer wil helpen en de garantie laat vervallen omdat jezelf aan de scooter gesleuteld hebt.
Uit een ander draadje weet ik dat je een Chineesje hebt, ik ken dat "merk/type" niet maar indien je een sigarettenaanstekeraansluiting of usb aansluiting kunt maken waarbij je geen gaten hoeft te maken en je het zaakje weer gemakkelijk ongedaan kunt maken, zonder sporen, kun je gerust een extra aansluiting maken.
Mocht je scooter dan iets mankeren tijdens de garantieperiode kun je altijd het zaakje verwijderen.
 
Ik zelf had hem rechtstreeks op de accu gehad met een sigarettenaansteker.
Ik zou dat graag in willen bouwen. Ben alleen bang dat de garantie komt te vervallen omdat mijn scooter nieuw is
Als je de garantie niet wil laten vervallen zou het moeten laten doen bij de zaak waar je hem gekocht hebt, bewaar dan ook het facatuur
 
Dat klopt ja. Ik heb idd. een Chineesie. Daar probeer ik nog informatie te vinden op internet over mijn nieuwe scooter. Maar daar over open ik wel een nieuwe topic.
Ja dat is idd. ook een oplossing Sparky. maar hoe kom ik dan in de buddybak met mijn voeding?
Post automatically merged:

Als je de garantie niet wil laten vervallen zou het moeten laten doen bij de zaak waar je hem gekocht hebt, bewaar dan ook het facatuur
Jammer. Om dat ik dat net zo goed en professioneel zelf kan doen en goedkoper natuurlijk
 
maar hoe kom ik dan in de buddybak met mijn voeding?
Nogmaals ik ken jouw scooter niet en weet ook niet waar jouw accu zich bevindt, het kan onder de voetenplank zijn maar kan ook achteraan onder een kapje onder de buddy zijn.
Mocht je accu zich onder de voetenplank bevinden kun je misschien gebruik maken van het klepje in je buddy die bedoelt is om bij je carburateur te komen.
Van de buddybak uit dan via dit klepje met 2 draden direct naar je accu.
Let wel op, plaats er een zekering tussen zodat als er een sluiting optreedt deze zekering ervoor zorgt dat de stroom onderbroken wordt.

Ik denk aan bijvoorbeeld zo iets:

61A0G6yle2L._AC_SL1000_.jpg
 
Daar dacht ik ook aan. Een voeding met n zwevende zekering.

Mijn accu bevindt zich onder de voeten plank achter. Maar dat zal idd. een goed idee zijn om via dat klepje in de buddy te kunnen komen.
Bedankt voor de tip
 
Daar dacht ik ook aan. Een voeding met n zwevende zekering.

Mijn accu bevindt zich onder de voeten plank achter. Maar dat zal idd. een goed idee zijn om via dat klepje in de buddy te kunnen komen.
Bedankt voor de tip
Ik heb hem sinds dit topic de lader direct op de accu, er zat een zekering bij ik heb er nooit problemen mee gehad altijd snel starten etc. Ik heb er sinds toen zo'n 15.000 km mee gereden hij staat niet lang stil dat scheelt ook misschien wel.
Ik heb hem in mijn buddybak, met zo'n stappenboor heb ik er een mooi gat in geboord volgens mij had ik die bij aliexpres gekocht.
 
Last edited:
Zo'n klein compressortje om de banden op te pompen, een koelbox, thermoskan/beker dat soort dingen. Eigenlijk alles dat ooit bedacht is en bedoelt is voor onderweg heeft een sigarettenaansteker aansluiting.
Ja dat is wel zo. Koelbox dat is een goeie. Maar waar ga je de koelbox zetten? Heb je nog tips?
 
Ja dat is wel zo. Koelbox dat is een goeie. Maar waar ga je de koelbox zetten? Heb je nog tips?
Je kan hem op de achterdrager zetten, of voor je koffer achterop het zadel (heb je meteen een rugsteun).
Post automatically merged:

Of op de voordrager, als je er een hebt ten minste
 
Heb dit nooit met een koelbox gedaan. Doe dit wel altijd met pakketjes (verbaast me elke keer hoeveel je op een scooter kan vast binden)
Gebruik hier elastische snelbinders en/of een elastisch netje met haakjes voor. Haak die altijd vast aan de achterdrager en koffer

(bestel hem niet van bol.com, op ali vindt je precies dezelfde netjes voor nog geen 2 euro)
 
Back
Top